کد خبر: 31426
A

حال ناخوش بازار ماهی فروشان آستارا

این روزها به علت صید بی رویه و برداشت شن و ماسه در نوار ساحلی، صید ماهیان استخوانی در شهرستان آستارا کاهش یافته و بازار ماهی فروشان از رونق افتاده است.

حال ناخوش بازار ماهی فروشان آستارا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، فعالیت صیادی در شهرستان آستارا از قدمت چشمگیری برخوردار است، به گونه ای که از سالیان قبل، یکی از شغل های اصلی اهالی به شمار رفته است. در حال حاضر صیادانی در آستارا هستند که به صیادی، به عنوان شغل اصلی نگاه می کنند، اما کاهش صید ماهیان استخوانی و نبود بازار مناسب عرضه ، از جمله قصه های پرغصه فعالان این عرصه است.

در اوایل دهه 80 شهرداری آستارا اقدام به راه اندازی بازاری با کاربری ماهی فروشان کرد ولی دیری نپایید که کارایی خود را از دست داد و بسیاری از غرفه های بازار ماهی فروشان، جای خود را به محل عرضه موبایل و انواع مواد غذایی داد.

رئیس اداره شیلات آستارا در این رابطه گفت: از حدود 30 واحد صنفی موجود در بازار ماهی فروشان آستارا واقع در پل فارابی این شهر، حدود 10 واحد به عرضه ماهی اختصاص دارد و ایجاد بازار با ساختار مناسب ضروری است و از سرمایه گذاران بخش خصوصی در رابطه با راه اندازی بازار جدید ماهی فروشان حمایت می شود.

صادق خاصی پور افزود: بسیاری در شهر آستارا به واسطه دلالان، اقدام به عرضه ماهی در نقاط مختلف شهر می کنند و این موضوع از نظر بهداشتی درست نیست، زیرا ماهی بعد از صید باید در فضای مناسب و به دور از هر گونه آلودگی محیطی نگهداری شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان آستارا هم با اشاره به اینکه نظارت ماموران بهداشت از واحدهای عرضه مرغ و ماهی به صورت جدی ادامه دارد، افزود: ماهی پس از صید از دریا باید به مدت 24 ساعت به فروش برسد در غیر اینصورت، ارزش غذایی نداشته و فاسد خواهد بود.

شهرام حسین نژادی اضافه کرد: در آبان ماه امسال در قالب بازدیدهای صورت گرفته از ماهی فروشان در سطح شهر، به 9 عرضه کننده ماهی که بدون رعایت مسائل بهداشتی اقدام به عرضه ماهی می کرد تذکراتی داده شد.

وی اظهار کرد: عرضه کنندگان ماهی باید از قرار دادن ماهی در معرض گرد و غبار، حشرات و تابش مستقیم خورشید خودداری کرده و برای عرضه مناسب از میزهای شیشه ای (ویترینی) یا لعابی استفاده کنند.

جواد معیتی شهردار آستارا نیز بیان کرد: در اوایل دهه 80 ، بازار ماهی فروشان آستارا با هدف عرضه ماهیان استخوانی خزر و حمایت از صیادان، با 29 غرفه و هر غرفه به مساحت 9 متر مربع راه اندازی شد.

وی افزود: از زمان راه اندازی بازار ماهی فروشان تعداد واحدهای عرضه ماهی کم شد و جمعی از بازاریان آنجا، مغازه های خود را به جای ماهی به کالاهای دیگر اختصاص دادند و تعدادی از واحدها نیز در همان بازار بلا استفاده است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری آستارا برای ایجاد بازار جدید ماهی فروشان برنامه ای ندارد، تصریح کرد: بازار ساحلی از جمله مراکز مهم تجاری شهرستان آستاراست و بازار ماهی فروشان در ورودی این بازار راه اندازی شده ولی سال به سال، از انگیزه بازاریان برای ادامه شغل ماهی فروشی کاسته می شود.

محمدعلی شیروان از بازاریان بازار ماهی فروشان آستارا هم گفت: در اوایل راه اندازی این بازار، فعالیت صید و صیادی رونق خاصی داشت ولی با کاهش صید ماهیان استخوانی در سال های اخیر، از رونق افتاده است.

وی با اشاره به اینکه به علت کاهش صید ماهیان استخوانی، هر کیلو ماهی سفید به قیمت 500 هزار ریال به فروش می رسد، افزود: در برخی روزها ، صید صیادان پره در آستارا به 10 کیلوگرم هم نمی رسد و با این وضعیت نمی توان به آینده بازار ماهی فروشان این شهرستان امیدوار شد.

وی ادامه داد: امیدواریم با حمایت مسئولان شهرستان، شاهد کاهش اجاره بهای مغازه های بازار ماهی فروشان باشیم تا شاید بازاریان برای ادامه فعالیت به این بازار سوق پیدا کنند.

در مهرماه امسال 49 صیاد در آب های ساحلی آستارا با 30 بار پره کشی 2 هزار و 383 کیلوگرم کفال، 97 کیلوگرم کپور و اردک ماهی و 12 کیلوگرم ماهی سفید صید کردند.

شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت و 18 و نیم کیلومتر نوار ساحلی، در غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان قرار دارد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر