کد خبر: 31857
A

20 هزار نانوایی مازاد در کشور وجود دارد

مدیرعامل اتحادیه نانوایی های سنتی کشور گفت: در حالی که بیش از 20 هزار نانوایی مازاد در کشور وجود دارد ؛بخشنامه ای برای ایجاد 12 هزار نانوایی جدید از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شده است.

20 هزار نانوایی مازاد در کشور وجود دارد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، قاسم زراعت کار شامگاه دوشنبه درمراسم بزرگداشت 'روز ملی نان' و تجلیل از نانوایان برتر کشور دراصفهان افزود: افزایش تعداد نانوایی ها منجر به اعتراض برخی واحدهای تولیدی نان شده است.
وی اظهار کرد: 72هزار واحد نانوایی سنتی 95 درصد نان کشور را تامین می کنند.
زراعت کار با بیان اینکه نرخ جدید نان از اول آذرماه سالجاری اعلام می شود گفت: نانوایی ها از سه سال گذشته تا کنون نرخ جدیدی دریافت نکرده اند .
وی افزود: فقدان نرخ گذاری نان موجب اعتراض نانوایان در سراسر کشور شده است زیرا براین باورند که نرخ فعلی نان کفاف هزینه های تولید از جمله هزینه های تامین آرد، انرژی، آب، برق ، دستمزد کارگری و حق بیمه را نمی دهد.
زراعت کار ادامه داد: ما هر ساله با نرخ تورم مواجه هستیم بنابراین باید این مهم در قیمت نان نیز لحاظ شود که تاکنون عملیاتی نشده است.
مدیرعامل اتحادیه نانوایی های سنتی کشور با بیان اینکه ما برنامه خودکفایی گندم داریم اما روی کیفیت گندم مصرفی کار نکرده ایم ادامه داد: اکنون 35 درصد گندم تولیدی کشور درجه یک، 35 درصد درجه دو و 30 درصد درجه سه است.
زراعت کار گفت: بخشی از این گندم ها باید خوراک دام شود اما بعلت نبود مدیریت صحیح به مصرف انسانی می رسد.
به گزارش ایرنا، اکنون بیش از 72 هزار نانوایی دارای پروانه و هشت هزار نانوایی جدید تاسیس بدون پروانه در کشور فعال است.
طبق آخرین مصوبه شورای آرد و نان نرخ گذاری قیمت نان که مهمترین کالاها در سبد خانوار به شمار می رود، مربوط به آذرماه سال 1393 است.
مراسم بزرگداشت 'روز ملی نان' و تجلیل از نانوایان برتر کشور 22 آبان به میزبانی اصفهان و در محل سالن دکتر شریعتی دانشگاه علوم پزشکی این کلانشهر برگزار شد.
این مراسم با هدف معرفی جدیدترین پژوهش ها در حوزه آرد و نان، بررسی روش های نوین و مفید و آموزش بهینه سازی چرخه تولید این ماده غذایی پرمصرف برگزار شد.
سخنرانی پژوهشگران و استادان حوزه آرد و نان، برگزاری نمایشگاه عکس با این موضوع و تجلیل از بیش از 20 نانوای برتر از 27 استان کشور از دیگر بخش های این مراسم بود.
در شهرستان اصفهان 980 و در کشور بالغ بر 85 هزار واحد رسمی نانوایی وجود دارد.
20 درصد واحدهای تولیدی نان در اصفهان از آرد آزاد و 80 درصد از آرد یارانه ای استفاده می کنند.
این واحدها با استفاده از 300 هزار کیسه آرد، ماهانه 96 میلیون قرص نان پخت می کنند.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر