کد خبر: 36030
A

خاک کشور خسته است/زیان 380 میلیارد دلاری به حوزه خاک کشور

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران با بیان اینکه در کشور 12 برابر بیش از توان خاک از آن بهره برداری می شود افزود: به دلیل بی توجهی ما خاک کشور در 5 سال اخیر بیش از 380 میلیارد دلار از لحاظ کمی و کیفی زیان دیده است.

خاک کشور خسته است/زیان 380 میلیارد دلاری به حوزه خاک کشور
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، جواد حسن پور در همایش هفته خاک که در محل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران در شهر ورامین برگزار شد افزود: حفظ و نگهداری خاک به عنوان بستر تولید بسیار پر اهمیت است اما با بی‌توجهی به این منبع مهم، خاک کشور را خسته کرده‌ایم.
وی ادامه داد: اکنون در سطح جهان به اهمیت خاک پی برده و روزی با نام آن در تقویم جهانی ثبت شده اما هنوز ما به اهمیت آن پی نبرده ایم.
حسن پور ادامه داد: در کشورهای مانند عربستان و ژاپن که خاک مناسب کم وجود دارد از گذشته ارزش این منبع مهم را در تولید می دانند و برای هر مترمربع آن برنامه ریزی کرده اند و کشور ما نیز نیاز به چنین برنامه ریزی های دقیقی دارد.
وی آلودگی خاک را یکی از اتفاقات نگران کننده در منابع کشور دانست و افزود: آلودگی در آب و هوا همیشه مورد بحث قرار گرفته اما به آلودگی خاک که ارتباط مستقیم با سلامت غذا دارد کمتر پرداخته شده است.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران خاطرنشان کرد: فاجعه در حال اتفاق افتادن است اما ما همچنان در تصویب لایحه خاک در مجلس و ایجاد قانون برای حفظ این منبع مهم تولید مانده ایم.
وی با بیان اینکه همیشه به اشتباه کشاورزی را متهم اصلی فرسایش خاک می دادند، اظهار کرد: در این فاجعه صنعت نیز سهم بزرگی را در زیان و آلودگی خاک برعهده دارد و به نظر می رسد به عمد همیشه فراموش می شود.
حسن پور یادآور شد: خاک به اندازه هوا و آب مهم است و باید به همان میزان از آلودگی آن به وسیله صنعت جلوگیری کرد.
به مناسبت 14 آذرماه روز جهانی خاک همایش و کارگاه تخصصی خاک با حضور کارشناس و صاحب نظران در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران در ورامین برگزار شد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر