کد خبر: 59931
A

عضو کمیسیون کشاورزی: خروج دام از کشور چه ربطی به عربستان دارد؟/وقتی قیمت شیر ثابت است و قیمت خوراک دام افزایش پیدا می کند یعنی دام مولد از بین می رود

علی ابراهیمی نماینده مجلس با اشاره به برخی سخنان مبنی بر نقش عربستان و کشورهای منطقه در نابسامانی‌های بازار گوشت کشور گفت: اگر قرار باشد هر اتفاق داخلی و حتی بین المللی ساده که عمدتا به مراودات اقتصادی برمی گردد را بخواهیم به توطئه ربط دهیم درست نیست. این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: حدود 10 سال قیمت لبنیات پایین‌تر از قیمت تمام شده بود. شیر را زیر ٨٠٠ الی ٩٠٠ تومان می خریدند و با این شرایط نگهداری دام مولد توجیه نداشت و ما بارها اخطار دادیم که یکی از تولیدات دام های مولد شیر است و وقتی شیر نمی خرند این دام حذف می شود و وقتی دام مولد حذف شود پروار نیز ضعیف می شود.

عضو کمیسیون کشاورزی: خروج دام از کشور چه ربطی به عربستان دارد؟/وقتی قیمت شیر ثابت است و قیمت خوراک دام افزایش پیدا می کند یعنی دام مولد از بین می رود

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به عصر ایران گفت: حدود 10 سال قیمت لبنیات پایین‌تر از قیمت تمام شده بود. شیر را زیر ٨٠٠ الی ٩٠٠ تومان می خریدند و با این شرایط نگهداری دام مولد توجیه نداشت و ما بارها اخطار دادیم که یکی از تولیدات دام های مولد شیر است و وقتی شیر نمی خرند این دام حذف می شود و وقتی دام مولد حذف شود پروار نیز ضعیف می شود.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد:  ما سال‌ها به دنبال این بودیم مجوز صادرات بگیریم که دام مازادمان را از کشور، خارج کنیم و الان که ارزش پول ملی کاهش یافته است صادرات هر کالایی حتی سنگ و خاک نیز توجیه پیدا کرده است. یکی از موارد صادراتی نیز دام مولد است.

نماینده مردم شازند در مجلس تاکید کرد: وقتی قیمت گوشت در کشورهای دیگر بالای ۶یورو و ٩دلار است قطعا به بیرون صادر می شود و اینکه فکر کنیم در این مورد توطئه ای در کار است درست نیست، نباید به گونه ای حرف بزنیم که انگار همه دنیا کار و زندگی شان را رها کرده اند و برای ما توطئه می‌چینند. ما سعی می کنیم سومدیریت‌هایمان را با اشاره به طرح توطئه دیگران بپوشانیم . واقعا خروج دام از کشور چه ربطی به عربستان دارد؟

وی ادامه داد: متاسفانه تعدادی از این دام مولد که مورد نیاز داخل بوده است از کشور خارج شده است و دلیل خروج نیز سرکوب قیمت ها لبنیات و گوشت در داخل بوده است، اگر مقداری دامداران را تقویت کرده بودیم که برای نیاز مالی دام هایشان را نفروشد پایه تولید گوشت قرمز کشور ضعیف نمی شد؛ الان اوضاع خیلی بغرنج نیست و فقط تفاوت قیمت محصول ما با کشورهای همسایه است.

این عضو کمیسیون کشاورزی گفت: ما برای مردم خودمان کشور گرانی هستیم ولی برای کشورهای همسایه کشوری ارزان هستیم و همین باعث خروج کالا از کشور می‌شود و اگر به پایه های تولید برسد دچار کمبود مواد غذایی در داخل کشور می شویم.

وی خاطر نشان کرد: دلیلی ندارد که موضوعی را که می توانیم مدیریت کنیم در تریبون مجلس اعلام کنیم که توطئه دیگران است و جامعه و مردم را دچار وحشت کنیم. همه کشورها به دنبال منافع ملی شان هستند و برخی از روش صحیح و برخی از روش ناصحیح برای رسیدن به این منافع وارد می شوند.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: اگر این شرایط را مدیریت نکنیم و اصرار به واردات گوشت داشته باشیم و گوشت را با قیمت ارزان به مردم ارائه کنیم و فکر کنیم که مردم تامین می شوند نه تنها این طرح ناموفق است بلکه قطعا این افزایش قیمت ادامه دار خواهد بود و قمیت گوشت به قمیت  کشورهای همسایه می رسد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر