کد خبر: 179399
A

مدیر روابط عمومی گروه مالی گردشگری: تنها چیزی که می‌تواند بوی نفت را از اقتصاد ایران حذف کند، گردشگری است

امیر نیک‌رویان، مدیر روابط عمومی گروه مالی گردشگری، در مصاحه با رادیو فرهنگ درباره گردشگری و به ویژه جایگاه ایران در صنعت گردشگری گفت: ما سال‍‌هاست که درباره جایگاه ایران در صنعت گردشگری صحبت می‌کنیم، ولی آینده‌ای متاسفانه نصیب مردم و کشور نشده است.

مدیر روابط عمومی گروه مالی گردشگری: تنها چیزی که می‌تواند بوی نفت را از اقتصاد ایران حذف کند، گردشگری است

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ امیر نیک‌رویان، مدیر روابط عمومی گروه مالی گردشگری، در مصاحه با رادیو فرهنگ درباره گردشگری و به ویژه جایگاه ایران در صنعت گردشگری گفت: ما سال‌هاست که درباره جایگاه ایران در صنعت گردشگری صحبت می‌کنیم، ولی آینده‌ای متاسفانه نصیب مردم و کشور نشده است و ما به لحاظ جایگاهی چیزی در حوزه گردشگری در سطح جهانی، از هیچ کشوری کم نداریم و همانطور که می‌دانید طبق آمار جهانی و سازمان‌های که متولی این حوزه در سطح جهان هستند، ما جز پنج کشور اول در زمینه میراث فرهنگی و همچنین از ۱۰ کشور اول در حوزه گردشگری هستیم.  

وی ادامه داد: کشوری که هم‌زمان می‌توان در آن چهار فصل را تجربه کرد در دنیا پیدا نمی‌شود؛ یعنی شما حتی اگر تهران را هم بررسی کنید، از قله‌های توچال تا منطقه ورامین، در طول یک ساعت و نیم مسافتی که در این میان طی می‌شود، چهار فصل و چهار آب و هوای مختلف را تجربه می‌کنید. این یکی از جاذبه‌های گردشگری کشور ماست که در تمام نقاط ایران وضعیت این چنینی را مشاهده می‌کنید. ما کویر، کوه، برف، جنگل و... داریم، لذا به لحاظ داشته، ما از دنیا چیزی کم‌تر نداریم. حال به دلایل مختلف، سیاست‌گذاری‌ها در حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و حتی اجتماعی منجر به این شده است که ایران در نقطه مطلوبی از حوزه گردشگری حضور نداشته باشد که این مربوط به وظایف حاکمیتی و دستگاه‌های دولتی می‌شود.

نیک‌رویان افزود: وجود چنین چیزی فقط منوط و مربوط به حکومت ۲ ساله آقای رییسی نیست بلکه ما در ۴۰ سال گذشته، هر چقدر که تاریخ را ورق بزنید و به گذشته نگاه کنید در می‌یابید که در حوزه گردشگری هیچ اتفاق خاصی که منجر به نتجیه خاصی شود و همچنین فایده آن در سفره مردم نمایان شود رخ نداده است و دلایل بسیاری وجود دارد که حتما در این ۴۰ سال بارها مرور شده است و من فکر می‌کنم که خارج از حوصله بحث مخاطبان باشد.

او در ادامه این گفت‌وگو تصریح کرد: اما آن چه که مهم است این است که ما در طی این سال‌ها نمی‌دانستیم که گردشگری یک صعنت است یا یک خدمت؟! اما به تعبیر من این صعنت-خدمت است؛ و دلیلش این است که هر صنعتی که وجود دارد در نهایت باید منجر به یک خدمتی شود. پس تفاوت چندانی ندارد که ما گردشگری را خدمت، صعنت یا صنعت-خدمت بنایم چراکه آن چیزی که اهمیت دارد در این حوزه، گردشگری تنها گزینه عبور کشور از بحران و وضعیت اقتصادی کنونی است. تنها چیزی که می‌تواند بوی نفت را از اقتصاد ایران حذف کند، گردشگری است. به هر حال امروزه ترنور حاصل از گردشگری در دنیا، بسیار چشم‌گیر است و ما هیچ سهم و رقمی از این زمینه، به خود اختصاص ندادیم. ما به لحاظ جذب گردشگر در دنیا بالای رتبه ۷۰ هستیم. البته ممکن است در برخی از سال‌ها نیز جزو ۲۰ تا کشور برتر دنیا نیز بوده باشیم، اما به لحاظ جذب گردشگر بسیار عقب و بالای ۷۰ هستیم.

وی تصریح کرد: حال با وجود اینکه ما در حوزه گردشگری بین ۱۰ کشور برتر جهان هستیم، در زمینه جذب گردشگری رتبه بالای ۷۰ را کسب کردیم، و چگونه می‌توان این مشکل را چه به لحاظ سیاسی و چه اقتصادی، حل کرد؟ این فاصله بسیار زیاد و عناداری است و نشان از آن دارد که بخش‌های حکومتی و دولتی نتوانستند از بخش خصوصی حمایت‌ کنند تا بخش خصوصی بی دغدغه و با خیال راحت بتواند در این حوزه سرمایه‌گذاری بکند. ما از زیرساخت تا بازاریابی در حوزه ورود توریسم به کشور مشکل داریم و در تمامی این حوزه رشد نکردیم. این یک واقعیت است! تعارفی با هم نداریم. اگر میخواهیم یک اتفاق جدیدی رخ دهد، اگر با این دست فرمون که برای ۴۰ سال پیش است، پیش برویم به جایی نمی‌رسیم. حال اگر بگوییم ما به لحاظ درمانی در کشور پتانسیل‌های خاصی داریم و در سطح جهانی بسیار ارزان ارائه می‌شود و کشورهای دیگر می‌توانند از خدمات درمانی و خدمات هتلینگ بیمارستان‌ها بهره ببرند، پزشک مجرب به میزان کافی داریم و بیمارستان‌های خوبی نیز داریم که توریست سلامت جذب آن می‌شود اما آیا در حوزه بازاریابی و زیرساخت آن قدری توانمند هستیم که بتوانیم آدم‌ها را جذب کنیم؟ قطعا جواب این سوال منفی است چراکه اگر مثبت بود نمودش را در اقتصادمان مشاهده می‌کردید.

نیک‌رویان در پایان خاطرنشان کرد: همچنین آمارسازی خاصی هم نمی‌شود انجام داد، به عنوان مثال اگر بگوییم ما امسال ۵۰% بیشتر از سال گذشته رشد در زمینه گردشگر داشته‌ایم، اشتباه است چون ما در سال گذشته به قدری در زمینه گردشگر فقر داشتیم که امسال با این وجود ۵۰% رشد کردیم. این نشان می‌دهد که با آمار بازی می‌کنیم و شعاری رفتار می‌کنیم. اگر که گردشگری نتواند جای فروش نفت و اقتصاد نفتی را در همین دوره‌ای که هستیم، بگیرد ما در چه حوزه دیگری می‌توانیم مقابله بکنیم و اقتصاد نفتی را پشت سر بگذاریم؟ قطعا گزینه‌ای بهتر از حوزه گردشگری نداریم. برای ایجاد هر شغل در کشور، هزینه‌ای که برای آن در نظر گرفته می‌شود به مراتب کم‌تر از بخش صعنت و پتروشیمی و حوزه‌های نفتی است. پس ما ظرفیت داریم، به تعداد فراوان می‌توان در این حوزه ایجاد شغل کرد، اما زیرساخت نداریم، بازاریابی نداریم و ظاهرا عزمی هم که برای این حوزه به کار گرفته شود نداریم.

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر