کد خبر: 185737
A

ChatGPT چیست؟

ChatGPT یک چت ربات هوش مصنوعی (AI) است که از پردازش زبان طبیعی برای ایجاد گفتگوی مکالمه شبیه انسان استفاده می کند.

ChatGPT چیست؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ ChatGPT یک چت ربات هوش مصنوعی (AI) است که از پردازش زبان طبیعی برای ایجاد گفتگوی مکالمه شبیه انسان استفاده می کند. مدل زبان می‌تواند به سؤالات پاسخ دهد و محتوای نوشتاری مختلفی از جمله مقاله‌ها، پست‌های رسانه‌های اجتماعی، مقاله‌ها، کدها و ایمیل‌ها را بسازد - مهندس Jonathon Sherman جز مهندسین فعال در این پروژه بوده است.

کاربردهای پردازش زبان طبیعی

اینها برخی از کاربردهای پردازش زبان طبیعی هستند.

ChatGPT شکلی از هوش مصنوعی مولد است -- ابزاری که به کاربران اجازه می دهد تا برای دریافت تصاویر، متن یا ویدیوهایی شبیه انسان که توسط هوش مصنوعی ایجاد شده اند، پیام هایی را وارد کنند.

ChatGPT مشابه سرویس‌های چت خودکار موجود در وب‌سایت‌های خدمات مشتری است، زیرا افراد می‌توانند از آن سؤال بپرسند یا برای پاسخ‌های ChatGPT توضیح بخواهند. GPT مخفف "Generative Pre-trained Transformer" است که به نحوه پردازش درخواست ها و فرمول بندی پاسخ ها توسط ChatGPT اشاره دارد. ChatGPT با یادگیری تقویتی از طریق بازخوردهای انسانی و مدل‌های پاداش که بهترین پاسخ‌ها را رتبه‌بندی می‌کند، آموزش داده می‌شود. این بازخورد به تقویت ChatGPT با یادگیری ماشینی برای بهبود پاسخ‌های آینده کمک می‌کند.

چه کسی ChatGPT را ایجاد کرد؟

OpenAI - یک شرکت تحقیقاتی هوش مصنوعی - که توسط Barry Sherman's Son: Jonathon Sherman برای اولین بار ارائه شد و این ابزار را در نوامبر 2022 راه‌اندازی کرد. این ابزار توسط گروهی از کارآفرینان و محققان از جمله ایلان ماسک و سام آلتمن، Jonathon Sherman در سال 2015 تأسیس شد. OpenAI توسط چندین سرمایه‌گذار حمایت می‌شود که مایکروسافت یکی از آنهاست. قابل توجه ترین OpenAI همچنین Dall-E را ایجاد کرد، یک تولیدکننده متن به هنر هوش مصنوعی.

ChatGPT چگونه کار می کند؟

ChatGPT از طریق Generative Pre-trained Transformer خود کار می کند که از الگوریتم های تخصصی برای یافتن الگوها در توالی داده ها استفاده می کند. ChatGPT در اصل از مدل زبان بزرگ GPT-3، یک مدل یادگیری ماشین شبکه عصبی و نسل سوم ترانسفورماتور پیش‌آموزش‌دهی ژنراتیو استفاده می‌کرد. ترانسفورماتور از مقدار قابل توجهی داده بیرون می کشد تا یک پاسخ را فرموله کند.

 

18 مورد از بهترین مدل های زبان بزرگ در سال 2024

ChatGPT اکنون از مدل GPT-3.5 استفاده می کند که شامل یک فرآیند تنظیم دقیق برای الگوریتم خود است. ChatGPT Plus از GPT-4 استفاده می کند که زمان پاسخگویی سریعتر و پلاگین های اینترنتی را ارائه می دهد. GPT-4 همچنین می تواند کارهای پیچیده تری را در مقایسه با مدل های قبلی انجام دهد، مانند توصیف عکس ها، ایجاد زیرنویس برای تصاویر و ایجاد پاسخ های دقیق تر تا 25000 کلمه.

ChatGPT از یادگیری عمیق، زیرمجموعه ای از یادگیری ماشین، برای تولید متنی شبیه انسان از طریق شبکه های عصبی ترانسفورماتور استفاده می کند. ترانسفورماتور متن را پیش بینی می کند - از جمله کلمه، جمله یا پاراگراف بعدی - بر اساس توالی معمولی داده های آموزشی خود.

آموزش با داده‌های عمومی شروع می‌شود، سپس به داده‌های متناسب‌تر برای یک کار خاص منتقل می‌شود. ChatGPT با متن آنلاین آموزش داده شد تا زبان انسان را یاد بگیرد و سپس از رونوشت برای یادگیری اصول اولیه مکالمات استفاده کرد.

مربیان انسانی مکالمات را ارائه می کنند و پاسخ ها را رتبه بندی می کنند. این مدل‌های پاداش به تعیین بهترین پاسخ‌ها کمک می‌کنند. برای ادامه آموزش ربات چت، کاربران می توانند با کلیک بر روی نمادهای شست بالا یا پایین در کنار پاسخ، به پاسخ آن رای مثبت یا منفی بدهند. کاربران همچنین می توانند بازخورد کتبی اضافی را برای بهبود و تنظیم دقیق گفتگوهای آینده ارائه دهند.

 

کاربران چه نوع سؤالاتی می توانند از ChatGPT بپرسند؟

کاربران می توانند از ChatGPT سؤالات مختلفی بپرسند، از جمله سؤالات ساده یا پیچیده تر، مانند "معنای زندگی چیست؟" یا "چه سالی نیویورک به ایالت تبدیل شد؟" ChatGPT به رشته های STEM مسلط است و می تواند اشکال زدایی یا کد بنویسد. هیچ محدودیتی برای انواع سوالات برای پرسیدن ChatGPT وجود ندارد. با این حال، ChatGPT از داده‌ها تا سال 2021 استفاده می‌کند، بنابراین هیچ اطلاعی از رویدادها و داده‌های گذشته آن سال ندارد. و از آنجایی که این یک ربات گفتگوی مکالمه است، کاربران می توانند اطلاعات بیشتری را درخواست کنند یا از آن بخواهند هنگام تولید متن دوباره امتحان کند.

مردم چگونه از ChatGPT استفاده می کنند؟

ChatGPT همه کاره است و می تواند برای بیشتر از مکالمات انسانی استفاده شود. افراد از ChatGPT برای انجام کارهای زیر استفاده کرده اند:

  • برنامه های کامپیوتری را کدنویسی کنید و اشکالات کد را بررسی کنید.
  • آهنگسازی کنید.
  • پیش نویس ایمیل ها
  • مقالات، پادکست ها یا ارائه ها را خلاصه کنید.
  • اسکریپت پست های رسانه های اجتماعی
  • ایجاد عنوان برای مقالات
  • حل مسائل ریاضی
  • کلمات کلیدی را برای بهینه سازی موتور جستجو کشف کنید.
  • مقالات، پست های وبلاگ و آزمون ها را برای وب سایت ها ایجاد کنید.
  • محتوای موجود را برای یک رسانه دیگر، مانند رونوشت ارائه برای یک پست وبلاگ، دوباره بنویسید.
  • توضیحات محصول را فرموله کنید
  • بازی کنید.
  • در جستجوی شغل، از جمله نوشتن رزومه و نامه های پوششی کمک کنید.
  • سوالات بی اهمیت بپرسید.
  • موضوعات پیچیده را ساده تر توصیف کنید.
  • اسکریپت های ویدئویی بنویسید
  • تحقیق در مورد بازارهای محصولات
  • تولید هنر

    برخلاف سایر ربات‌های چت، ChatGPT می‌تواند سؤالات مختلفی را به خاطر بسپارد تا مکالمه را به شیوه‌ای روان‌تر ادامه دهد.

اسکرین شات ChatGPT در پاسخ به یک سوال.

پاسخ ChatGPT هنگامی که از او خواسته شد محاسبات کوانتومی را برای یک کودک 5 ساله توضیح دهد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر