کد خبر: 113615
A

عربستان برای تونس آستین بالا زد/قیس سعید: دیکتاتور نمی‌شوم

وزیر خارجه عربستان سعودی در کم‌تر از یک هفته از بروز بحران سیاسی در تونس با سفر به تونس با رئیس جمهور این کشور دیدار و بر حمایت ریاض از رهبران این کشور تاکید کرد.همچنین در اخرین تحولات تونس چهار عضو النهضه نیز آزاد شده و معاون وزیرخارجه این کشور هم برکنار شد.

عربستان برای تونس آستین بالا زد/قیس سعید: دیکتاتور نمی‌شوم

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ تازه‌ترین تحولات تونس حاکی از ان است که وزیرخارجه عربستان با سفر به این کشور به رئیس جمهور مقامات و ارتش این کشور وعده کمک داده و گفته است که در مقابل چالش ها از هیچ کمکی مضایقه نخواهد کرد. در همین حال شبکه روسیا الیوم گزارش داد:فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود وزیر خارجه عربستان سعودی در کم‌تر از یک هفته از برکناری نخست وزیر تونس با سفر به تونس، مورد استقبال رئیس جمهور این کشور قرار گرفت.

ریاست جمهوری تونس در بیانیه‌ای اعلام کرد: وزیر خارجه عربستان سعودی ضمن رساندن سلام پادشاه و ولی‌عهد کشورش  به رئیس جمهور تونس تاکید کرد که ریاض به تصمیم‌های اتخاذ شده توسط رئیس جمهور و هر چیز مربوط به اوضاع داخلی تونس احترام می‌گذارد و آن را مساله‌ای حاکمیتی برمی‌شمرد.

وزیر خارجه عربستان سعودی هم گفت که کشورش به قدرت رهبران تونس برای عبور از شرایط کنونی به منظور دستیابی به زندگی شرافتمندانه و شکوفایی، اطمینان خاطر دارد و ضمن حمایت از امنیت و ثبات تونس برای مقابله با چالش‌ها در کنار این کشور است.

این دیپلمات سعودی از جامعه بین الملل نیز خواست از تلاش‌های تونس در این شرایط اقتصادی و بهداشتی دشوار حمایت کند.

رئیس جمهور تونس نیز از ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی و ولی‌عهد او برای کمک در مقابله با کرونا قدردانی کرد و گفت: ملت تونس کمک‌های عربستان سعودی را که نشانه عمق روابط تاریخی میان دو کشور برادر است، فراموش نخواهد کرد.

قیس سعید همچنین بر مسئولیت خود برای دفاع از دولت تونس و مقابله با همه تلاش‌ها برای ضربه زدن به آن تاکید کرد.

آزادی ۴ عضو النهضه تونس پس از بازداشت به اتهام تلاش برای اعمال خشونت/قیس سعید: دیکتاتور نمی‌شوم

 

در همین حال یک منبع قضایی در تونس فاش کرد که چهار عضو جنبش النهضه روز جمعه پس از تحقیقات درباره آن‌ها به اتهام "اقدام به اعمال خشونت آمیز مقابل پارلمان" طی اعتراضات روزهای دوشنبه و سه شنبه، آزاد شدند.

 ایسنا، به نقل از القدس العربی گزارش داد: یک منبع در دادگاه بدوی تونس اظهار داشت که چهار عضو مذکور به همراه دو نماینده پارلمان روز سه شنبه به قاضی تحقیقات در غرب پایتخت ارجاع داده شدند.

بازداشت و تحقیق از این افراد پس از آن صورت گرفت که نیروهای امنیتی شکایتی را علیه چهار فرد مذکور به اتهام تلاش برای خشونت در روزهای دوشنبه و سه شنبه ۲۶ و ۲۷ ژوئیه، دریافت کردند.

این منبع اظهار داشت که قاضی تحقیقات چهار عضو النهضه را روز جمعه بدون جزئیات بیشتر آزاد کرد.

تاکنون هیچیک از مقامات تونسی و جنبش النهضه اظهارنظری در این مورد نکردند.

پیش از این ، خبرگزاری رسمی تونس اعلام کرد که قوه قضائیه جمعه تحقیقات درباره چهار تن از اعضای حزب النهضه از جمله محافظ راشد الغنوشی، رئیس پارلمان تونس را به اتهام تلاش برای اعمال خشونت در مقابل پارلمان آغاز کرد.

از سوی دیگر قیس سعید، رئیس جمهور تونس روز جمعه در پی اقدامات اخیرش در برکناری برخی مقامات ارشد از جمله نخست وزیر این کشور به خاطر شکست در مدیریت بحران کرونا اطمینان داد که تبدیل به "دیکتاتور" نخواهد شد.

وی این اظهارات را در دیدار با جمعی از رسانه‌های آمریکایی ایراد کرد.

سعید اطمینان داد که اقداماتش در برکناری نخست وزیر و تعلیق فعالیت پارلمان در چارچوب قانون اساسی تونس است.

وی گفت: "من به خوبی با متون قانون اساسی آشنا هستم ، به آن احترام می‌گذارم و آن را مطالعه می‌کنم و بعد از این همه مدت، همانطور که برخی مدعی‌اند ، تبدیل به دیکتاتور نمی‌شوم."

پیش از این وزارت خارجه آمریکا از رئیس جمهور تونس خواست تا اقدامات فوق العاده و تعلیق فعالیت پارلمان را لغو کند.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای گفت: "ما به دقت وضعیت تونس را زیر نظر داریم و از رئیس جمهور قیس سعید می‌خواهیم که یک نقشه راه مشخص ایجاد کند."

عصر یکشنبه ،سعید اعلام کرد ، پس از نشست اضطراری با رهبران نظامی و امنیتی ، برکناری هشام المشیشی ، نخست وزیر  را اعلام کرد. وی همچنین فعالیت پارلمان تونس را به مدت ۳۰ روز تعلیق و مصونیت نمایندگان پارلمان را لغو کرد؛ اقداماتی که به گفته وی مناسب با وضعیت اضطرار ملی است، اما منتقدان آن را "کودتا" خواندند.

 

معاون وزیر خارجه تونس هم برکنار شد

قیس سعید رئیس جمهوری تونس در حالی این اظهارات را بیان کرده که در جدیدترین تصمیم خود معاون وزیر خارجه این کشور را برکنار کرد.

ریاست جمهوری تونس با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد که محمد علی النفطی از سوی رئیس جمهوری برکنار شد.

این بیانیه دلیل برکناری معاون وزیر خارجه این کشور را اعلام نکرد.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری تونس ، یکشنبه گذشته ضمن تعلیق پارلمان و برکناری نخست وزیر این کشور ، در سراسر تونس اعلام حالت فوق العاده کرد که واکنش های مختلف احزاب این کشور را در پی داشت .اقدامات انجام شده بر اساس تفسیر قیس سعید رئیس جمهوری این کشور از از ماده ۸۰ قانون اساسی این کشور صورت گرفته است .

بر اساس ماده ۸۰ ،‌ رئیس جمهوری این اختیار را دارد که در صورت به خطر افتادن امنیت، استقلال و تمامیت ارضی کشور که نتوان در شرایط عادی با مساله برخورد شود، دست به انحلال پارلمان بزند.

این ماده از قانون اساسی برای شرایط اضطراری در نظر گرفته شده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر