کد خبر: 126431
A

برنامه بلندپروازانه عربستان برای بومی سازی نیمی از نیازهای تسلیحاتی خود تا ۲۰۳۰

عربستان سعودی با راه‌اندازی راهبرد جذب نیروی انسانی در صنایع نظامی و دفاعی برنامه افزایش تولید تسلیحات و بومی‌سازی آن را پیش می‌برد.

برنامه بلندپروازانه عربستان برای بومی سازی نیمی از نیازهای تسلیحاتی خود تا ۲۰۳۰

به گزارش سایت دیده بان ایران ؛ عربستان سعودی با راه‌اندازی راهبرد جذب نیروی انسانی در صنایع نظامی و دفاعی، با جدیت برنامه افزایش تولید تسلیحات و بومی‌سازی آن را پیش می‌برد.

به گزارش «الخلیج آنلاین»، عربستان سعودی از بزرگ‌ترین خریداران سلاح در جهان است و در پنج سال گذشته ۱۱ درصد واردات سلاح در جهان را به خود اختصاص داده که ۷۹ درصد این واردات از آمریکا بوده است.

با توجه به بودجه عظیم تسلیحاتی عربستان و نظر به چالش‌های پیش‌روی این کشور و افت‌وخیز در روابطش با آمریکا، ریاض برنامه‌ریزی کرده که تا سال ۲۰۳۰ نیمی از نیاز تسلیحاتی خود را در داخل تولید کند؛ اما چنین هدفی تا چه حد عملی است؟

حکومت عربستان در ۶ فوریه ۲۰۲۲ «راهبرد جذب نیروی انسانی در صنایع نظامی و دفاعی» را راه‌اندازی کرد.

«خالد الفالح»، وزیر سرمایه‌گذاری عربستان، در مراسم رونمایی از این سند، تأکید کرد که این برنامه نشان‌دهنده اهتمام ویژه عربستان به این موضوع است و افزود که عربستان تلاش می‌کند که از توانمندی‌های نیروی انسانی خود در این مسیر استفاده و نسل تازه‌ای از نیروی کار متخصص در عرصه نظامی را تربیت کند.

این برنامه راهبردی در واقع بخشی از سند چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان است. هدف از این برنامه کاهش بودجه نظامی عظیم عربستان (این کشور در سال ۲۰۱۵ رتبه سوم بودجه نظامی را در جهان داشت) و اختصاص نیمی از این بودجه به تسلیحات تولید داخل تا سال ۲۰۳۰ است. عربستان در یک سال و نیم گذشته توانسته ۸ درصد نیاز تسلیحاتی خود را به صورت بومی تأمین کند.

پیش از این سازمان صنایع نظامی عربستان از وجود ۱۰۰ شرکت تولید صنایع نظامی در این کشور خبر داده و تأکید کرده بود که عربستان می‌کوشد با همکاری شرکای خارجی و منطقه‌ای برای بومی‌سازی صنایع نظامی خود جذب سرمایه کند.

این سازمان تأکید کرد که عربستان می‌کوشد تا سال ۲۰۳۰ حجم سرمایه‌گذاری در تولید صنایع نظامی داخلی را به ۱۰ میلیارد دلار و سهم بخش صنایع نظامی از تولید ناخالص داخلی خود را به ۴.۵ میلیارد دلار برساند. همچنین عربستان امیدوار است که از این راه ۱۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کند.

سرلشکر خلبان «غانم القحطانی» تأکید می‌کند که عربستان در صورت تعیین سازوکار مناسب برای اجرای این برنامه، با استفاده از جمعیت جوان و تحصیل‌کرده خود می‌تواند به این هدف برسد و هزاران فرصت شغلی ایجاد کند و بر منابع درآمد کشور بیفزاید.

او می‌افزاید که این کشور زیرساخت‌های صنعتی مناسب و دانشگاه‌ها و مراکز علمی معتبری دارد و می‌تواند از آنها برای توسعه صنایع دفاعی خود استفاده کند.

صنایع نظامی عربستان زیر نظر شرکت صنایع نظامی (SAMI) است که یک شرکت ملی و متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری عربستان است.

این شرکت در سال ۲۰۱۷ تأسیس شده و می‌کوشد که تا سال ۲۰۳۰ به یکی از ۲۵ شرکت برتر تخصصی جهان در صنایع نظامی تبدیل شود.

شرکت صنایع نظامی عربستان در دسامبر گذشته قراردادی برای همکاری در ساخت بدنه هواپیما با شرکت فرانسوی «فیژاک آئرو» (Figeac Aero) امضا کرد./ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر