کد خبر: 127371
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۶ اسفند ۱۳۵۷؛

نظرات دکتر علی شایگان درباره نوع حکومت آینده ایران چه بود؟

صفحه اول دو روزنامه اطلاعات و کیهان روز یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۵۷ را ملاحظه می کنید که تیتر و عکس اول هر دوی آنها به میتینگ سازمان مجاهدین خلق در دانشگاه تهران و هشدار آنها به دولت موقت و بازرگان اختصاص دارد.

نظرات دکتر علی شایگان درباره نوع حکومت آینده ایران چه بود؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ صفحه اول دو روزنامه اطلاعات و کیهان روز یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۵۷ را ملاحظه می کنید که تیتر و عکس اول هر دوی آنها به میتینگ سازمان مجاهدین خلق در دانشگاه تهران و هشدار آنها به دولت موقت و بازرگان اختصاص دارد. آغاز صادرات نفت از هفته آینده، عزیمت آینده امام‌ به قم، سفر احتمالی قذافی به ایران و باقی ماندن ساختار کنکور دانشگاهها، از جمله تیترهای مهم این دو روزنامه عصرگاهی آن روز هستند. اما مصاحبه دکتر علی شایگان فعال سیاسی ملی مذهبی با خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز بعنوان تیتر مشترک دو روزنامه کار شده است که برای امروز خلاصه ای از آنرا مرور میکنیم؛

دکتر شایگان: ایران نمی تواند به صدر اسلام بازگردد.

تهران / آسوشیتدپرس؛ دکتر علی شایگان در بازگشت از یک تبعید طولانی به وطن و ملاقات با آیت الله خمینی به آسوشیتدپرس گفت: ایران نمی تواند به قرن اول اسلام بازگردد و در این کشور باید یک دولت مورد قبول از نقطه نظر بین المللی روی کار آید. 

IMG_20220225_094249_665

دکتر علی شایگان که از وی بعنوان نخستین رئیس جمهور تاریخ ایران نام برده می شود در این مصاحبه خواستار ایجاد دادگاههای علنی برای محاکمه جنایتکاران و متهمان رژیم سرنگون شده گردید و گفت؛ باید در ایران دولتی مصدر کار شود که قدرت آن از یک مجلس ملی گرفته میشود. 

IMG_20220225_094257_014

در مورد نفت دکتر شایگان گفت؛ صدور نفت باید در محدوده ای که نیازهای مالی کشور را برطرف میکند صورت گیرد و در مورد سیاست خارجی حکومت ایران باید از یک سیاست عدم تعهد در قبال دو ابرقدرت آمریکا و شوروی پیروی کند.

IMG_20220225_094253_677

وی همچنین‌گفت ما هیچگونه تعهد اخلاقی برای صدور نفت به خارج نداریم و نفت سرمایه ای است که باید منحصرا بخاطر رفع احتیاجات ملی به کار گرفته شود  و به استثنای کشورهایی که اسلام با آنها مخالف است کشورهای دیگر باید به آن مقدار نفتی که ایران قصد فروش آن را دارد دسترسی داشته باشند.

 شایگان گفت؛ کشورهایی که ایران قصد فروش نفت به آنها را نخواهد داشت عبارتند از آفریقای جنوبی و اسرائیل. 

در مورد نقش آینده آیت الله خمینی در حکومت، شایگان فاش کرد که آیت الله هیچگونه سمت رسمی نخواهد داشت بلکه همانطور که اعلام داشته اند ایشان فقط ارشاد ملت و حکومت را بعهده خواهند گرفت.

وی در مورد تشکیل حکومت آینده نیز گفت؛ به عقیده او دولت آینده، فرم و شکل حکومتی آلمان فدرال را داشته باشد که در آن رئیس جمهوری یک سمبل ملی و مبرا از هرگونه مسئولیتهای سیاسی است و مسئولیت امور برعهده  نخست وزیر باشد و هم اوست که رهبری سیاسی کشور را بر عهده دارد. 

 

شایگان گفت؛ نوشیدن الکل که در اسلام قدغن‌است باید در ایران جدید نیز ممنوع اعلام شود. اما دولت و سیستم قضایی باید طبق اصول مدرن بنیانگذاری گردد.

 

  دکتر شایگان در مورد سیاست خارجی کشور نیز  گفت؛ ما باید مناسبات مساوی با اتحاد شوروی و ایالات متحده داشته باشیم لیکن همانطور که حضرت آیت الله خمینی تاکید کرده اند سیستم حکومتی نباید زیر تاثیر هیچ یک از این دو ابرقدرت قرار گیرد. در مورد ارتش نیز شایگان خواستار برچیده شدن ارتش رژیم شاه شد و خاطرنشان ساخت این ارتش باید با یک نیروی جدید جابجا شود.
شایگان که ۷۹ سال دارد روز شنبه پس از ۲۰ سال  تبعید در فرانسه و ایالات متحده آمریکا به ایران بازگشت. با اینحال وی حاضر نشد درباره آینده سیاسی خود اظهار نظر کند.

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر