کد خبر: 146926
A

رقابت بر سر تصاحب بازار نفت آسیا بین روسیه و عربستان/ رویترز: عربستان ممکن است قیمت نفت خام بسبک عرب را برای مشتریان آسیایی کاهش دهد

در یک نظرسنجی توسط رویترز، پیش بینی شد شرکت آرامکوی سعودی به دلیل ادامه نگرانیها نسبت به وجود مازاد عرضه و پس از این که قیمت فروش رسمی برای ژانویه را در پایینترین قیمت ۱۰ ماهه تعیین کرد، ممکن است قیمت گرید نفتی عرب لایت برای فروش به آسیا را در فوریه به میزان بیشتری کاهش دهد.

رقابت بر سر تصاحب بازار نفت آسیا بین روسیه و عربستان/ رویترز: عربستان ممکن است قیمت نفت خام بسبک عرب را برای مشتریان آسیایی کاهش دهد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ قیمت نفت پس از سقوط چشمگیری که شب گذشته داشت، در معاملات روز چهارشنبه که بازارها منتظر انتشار جزئیات نشست سیاست گذاری دسامبر فدرال رزرو بودند، ثابت ماند.

فدرال رزرو پس از چهار دور افزایش نرخ بهره به میزان ۷۵ واحد، نرخ بهره را در دسامبر به میزان ۵۰ واحد افزایش داد. اگر روند افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا تسریع شود، اقتصاد را دچار کندی کرده و رشد مصرف سوخت را سرکوب می کند.

بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در مارس، شش سنت معادل ۰.۱ درصد رشد کرد و به ۸۲ دلار و ۱۶ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات نفت آمریکا دو سنت معادل ۰.۰۳ درصد کاهش یافت و به ۷۶ دلار و ۹۱ سنت در هر بشکه رسید.

نفت برنت روز سه شنبه ۴.۴ درصد و شاخص نفت آمریکا ۴.۱ درصد سقوط کرده بود که بزرگترین کاهش قیمت روزانه در بیش از سه ماه گذشته بود. این ریزش پس از افزایش سهمیه صادرات فرآورده های نفتی توسط دولت چین روی داد. همان طور که رئیس صندوق بین المللی درباره کندی فعالیت اقتصادی در آمریکا، اروپا و چین هشدار داده بود، این اقدام نشان دهنده انتظار پکن برای تقاضای ضعیف داخلی بود.

رابرت یاوگر، تحلیلگر شرکت میزوهو در این باره گفت: دلایل زیادی برای نگرانی وجود دارد. وضعیت کووید ۱۹ در چین و نگرانی از رکود در کوتاه مدت، بازارها را تحت فشار قرار داده است.

فعالیت کارخانه های چین در دسامبر، تحت تاثیر افزایش آمار ابتلا به کووید که تولید را مختل کرد و روی تقاضا تاثیر گذاشت، رشد منفی پیدا کرد.

دلار آمریکا که روز سه شنبه، بزرگترین رشد روزانه در بیش از دو هفته گذشته را داشت، در معاملات روز جاری ضعیف شد.

تحلیلگران در نظرسنجی رویترز پیش بینی کردند ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته به میزان ۲.۲ میلیون بشکه رشد کرده است. آمار موسسه امریکن پترولیوم از ذخایر نفت و فرآورده های نفتی آمریکا، روز چهارشنبه و آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز پنج شنبه منتشر خواهد شد.

در بخش عرضه، دولت آمریکا هفته گذشته ۲.۷ میلیون بشکه نفت از ذخایر نفت استراتژیک برداشت کرد. پالایشگاه پاسکاگولای شرکت شورون در می سی سی پی قرار است نخستین محموله نفت ونزوئلا را پس از چهار سال دریافت کند.

طبق جدیدترین برآورد دولت آمریکا، تولید نفت این کشور در سال ۲۰۲۳، به طور میانگین ۶۲۰ هزار بشکه در روز رشد می کند که یک سوم کمتر از یک میلیون بشکه در روز است که از سوی برخی در ابتدای سال پیش بینی شده بود.

در نظرسنجی دیگری توسط رویترز، پیش بینی شد شرکت آرامکوی سعودی به دلیل ادامه نگرانیها نسبت به وجود مازاد عرضه و پس از این که قیمت فروش رسمی برای ژانویه را در پایینترین قیمت ۱۰ ماهه تعیین کرد، ممکن است قیمت گرید نفتی عرب لایت برای فروش به آسیا را در فوریه به میزان بیشتری کاهش دهد.

بر اساس گزارش رویترز، این کاهش قیمت در شرایطی انجام می شود که روسیه صادرات نفت خود را در واکنش به تحریم اتحادیه اروپا و مکانیزم سقف قیمت گروه هفت، از اروپا به آسیا تغییر داده است. مسکو هفته گذشته فروش نفت به کشورهایی که برای نفت روسیه، سقف قیمت تعیین کرده اند را ممنوع کرد.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر