کد خبر: 149386
A

ادعای گاردین: ایران در ماه نوامبر با کشتی و هواپیما، ۱۸ پهپاد پیشرفته جدید به روسیه ارسال کرده است

روزنامه «گاردین» به نقل از منابعی در داخل ایران مدعی شد که تهران با استفاده از کشتی و خطوط هوایی دولتی، انواع جدید و پیشرفته پهپادهای نظامی دوربرد را برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه ارسال کرده است.

ادعای گاردین: ایران در ماه نوامبر با کشتی و هواپیما، ۱۸ پهپاد پیشرفته جدید به روسیه ارسال کرده است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ روزنامه گاردین به نقل از برخی منابعی در ایران مدعی شد که جمهوری اسلامی با استفاده از کشتی و خطوط هوایی دولتی انواع جدید و پیشرفته پهپادهای نظامی دوربرد را برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه ارسال کرده است.

بر اساس این ادعا، پس از بازدید ویژه افسران و تکنسین‌های روسی از تهران در ماه نوامبر، دست‌کم ۱۸ فروند پهپاد به نیروی دریایی روسیه تحویل داده شده است.

بر اساس ادعای گاردین، هیات ۱۰ نفره روسی در آن مقطع ۶ فروند پهپاد «مهاجر-۶» با ۲۰۰ کیلومتر برد را انتخاب کرد. این پهپادها زیر هر بال خود دو موشک را حمل می‌کنند. این هیات همچنین ۱۲ فروند «شاهد-۱۹۱» و «شاهد-۱۲۹» که قابلیت حمله هوا به زمین را دارند نیز انتخاب کرده است.

بر خلاف پهپادهای انتحاری شاهد ۱۳۱ و ۱۳۶، این پهپادهای بلندپروازتر برای حمل بمب طراحی شده‌اند و انتحاری هم نیستند، بلکه می‌توانند سالم به پایگاه خود بازگردند.

بر اساس ادعای گاردین به نقل از منابع خود، اغلب این پهپادها را یک کشتی ایرانی از پایگاهی در سواحل دریای خزر به یک شناور نیروی دریایی روسیه منتقل کرده و مابقی آنها را نیز یک شرکت هواپیمایی دولتی ایران به مسکو تحویل داده است.

گاردین ادعا کرده که پهپادهای مذکور در همان مجتمعی در استان اصفهان ساخته شده‌اند که چندی پیش هدف حمله پهپادی قرار گرفت.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر