کد خبر: 161272
A

محدودیت زبانی مانع تحویل جنگنده‌های «اف-۱۶» برای اوکراین شد

پایگاه «پولیتیکو» گزارش داد تلاش‌های غرب برای فراهم کردن زمینه تحویل جنگنده‌های «اف-16» ساخت آمریکا به اوکراین با موانع متعددی روبرو شده که یکی از آن‌ها مهارت زبان انگلیسی ضعیف خلبانان اوکراینی است.

محدودیت زبانی مانع تحویل جنگنده‌های «اف-۱۶» برای اوکراین شد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ پایگاه آمریکایی «پولیتیکو» به نقل از منابع مطلع گزارش داد تلاش‌های غرب برای آموزش هدایت جنگنده‌های پیشرفته اف-۱۶ به خلبانان اوکراینی به دلیل مهارت‌های ضعیف زبان انگلیسی آن‌ها به مانع خورده است. 

به گفته یک مقام آمریکایی و یک فرد آشنا به موضوع، یک گروه اولیه متشکل از هشت خلبان اوکراینی که به ربان انگلیسی مسلط هستند، آماده‌اند آموزش به پرواز درآوردن این جنگنده‌ها را به محض آن که یک برنامه آموزشی رسمی توسط چند کشور اروپایی تهیه و از سوی آمریکا تایید شود، آغاز کنند.

این رسانه آمریکایی افزود با این حال، مهارت زبانی، همچنان برای بقیه ۳۲ خلبانی که برای آموزش اف-۱۶ در نظر گرفته شده‌اند، مانع است. در نتیجه، طبق گزارش‌ها، ۲۰ پرسنل که در سطح پایه هستند، دوره‌های زبان انگلیسی را این ماه در بریتانیا آغاز می‌کنند. 

کی‌یف ماه‌هاست از حامیان غربی خود درخواست این جنگنده‌ها را با این استدلال که به آن‌ها در پیروزی مقابل روسیه کمک می‌کند، مطرح کرده است؛ اما آمریکا نظر دیگری دارد. «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفته این جنگنده‌های پیشرفته به دلیل استفاده گسترده از سامانه‌های دفاع هوایی در اوکراین تاثیر محدودی خواهد داشت. 

با این حال، اواسط مه انگلیس و هلند یک ائتلاف بین‌المللی را برای کمک به دستیابی اوکراین به این جنگنده‌های ساخت آمریکا اعلام کردند و ۱۱ کشور ناتو از جمله ایالات متحده به آن پیوستند. به گفته «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین قرار است کارزار آموزشی در ماه جاری آغاز شود. «دیمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین ماه گذشته گفت انتظار دارد اولین جنگنده‌ها اوایل ۲۰۲۴ وارد این کشور شود. 

این در حالی است که پولیتیکو گزارش داده تلاش‌ها برای زمینه‌سازی تحویل این جنگنده‌ها به اوکراین با موانع متعددی روبرو شده است؛ از جمله این که آمریکا و متحدانش درباره این که دقیقاً چه کسی خلبانان را آموزش دهد و آموزش کجا انجام شود، توافق نکرده‌اند. 

طبق گزارش دیگر پولیتیکو، همچنین کشورهای اروپایی تایید رسمی از واشنگتن درباره این موضوع دریافت نکرده‌اند و درخواست‌ها برای انتقال دستورالعمل‌ها، شبیه‌ساز پروازها و سایر موارد هنوز در هاله ابهام است. 

اخیراً رئیس کمیته نظامی ناتو گفت اوکراین تا پایان عملیات ضدحمله علیه نیروهای روسیه، جنگنده اف-۱۶ دریافت نخواهد کرد. وی تصریح کرد آموزش خلبانان و متخصصان فنی اوکراینی و همچنین ایجاد یک سازمان لجستیک برای ارائه این هواپیماها به کی‌یف، تا قبل از این ضد حمله غیرممکن است.

مقام‌های روس بارها به غرب هشدار داده‌اند تحویل اف-۱۶ به اوکراین باعث تشدید تنش‌ها می‌شود. و «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفته جنگنده‌ها به طور بالقو می‌توانند سلاح هسته‌ای حمل کنند. وزیر خارجه روسیه هشدار داد مسکو جنگنده‌های اف-۱۶ در اوکراین را به دلیل ظرفیتشان در حمل تسلیحات هسته‌ای «تهدید هسته‌ای» در نظر می‌گیرد.

 با وجود ارسال تجهیزات گسترده از سوی کشورهای غربی برای اوکراین، ضدحملات کی‌یف علیه مواضع روسیه که مدت‌ها بود برای آن تبلیغ می‌کرد موفقیتی در پی نداشته است. بسیاری از متحدان غربی اوکراین اعتراف کرده‌اند که ضدحملات علیه مواضع روسیه بسیار کُند پیش می‌رود و نیروهای نظامی این کشور قادر به شکستن خط دفاعی ارتش روسیه نیستند.

پیش‌تر ایالات متحده حاضر به ارسال تسلیحات پیشرفته به اوکراین نبود زیرا نگران بود این مسئله به تنش‌ها در اوکراین دامن بزند و غرب را وارد درگیری با روسیه کند اما با گذشت زمان تغییر رویه داد و با ارسال پدافند هوایی پاتریوت، تانک‌های آبرامز و مهمات خوشه‌ای به اوکراین موافقت کرد.

منبع: فارس

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر