کد خبر: 183841
A

نامه بایدن به نواز شریف

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در نامه‌ای به شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، بر حمایت واشنگتن از اسلام آباد برای مقابله با مهم‌ترین چالش‌های جهانی و منطقه‌ای تاکید کرد.

نامه بایدن به نواز شریف

به گزارش سایت دیده بان ایران ؛جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در نامه‌ خود به شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، آورده است: ایالات متحده برای مقابله با مهم‌ترین چالش‌های جهانی و منطقه‌ای این دوران در کنار پاکستان خواهد ایستاد.

این نامه، که سفارت آمریکا در اسلام‌آباد منتشر کرد، نخستین نامه بایدن به شهباز شریف پس از انتخابات اخیر پاکستان است؛ انتخاباتی که در آن، شهبار شریف با ائتلاف حزب «مسلم لیگ نواز» و حزب «مردم پاکستان»، برای بار دوم به نخست‌وزیری رسید.

براساس گزارش وزارت خارجه آمریکا در این نامه آمده است: این همکاری شامل پیشبرد دیدگاه مشترک ما برای آینده‌ای با امنیت بیشتر، سلامت، رشد اقتصادی و دسترسی به آموزش برای همه است. از طریق چارچوب «اتحاد سبز» ایالات متحده و پاکستان، ما همچنین به تقویت تاب‌آوری اقلیمی، حمایت از کشاورزی پایدار و مدیریت آب و کمک به بهبود پاکستان از سیل‌های ویرانگر در سال ۲۰۲۲ ادامه خواهیم داد. و ایالات متحده همچنان متعهد به همکاری با پاکستان برای حمایت از حقوق بشر و ارتقای پیشرفت است. ما با هم به ایجاد یک مشارکت قوی بین ملت‌های خود و پیوند نزدیک بین مردم خود ادامه خواهیم داد.

در نامه بایدن هیچ اشاره‌ای به بحران امنیتی پاکستان و تقویت روزافزون تهدید تروریسم در این کشور نشده است.

پاکستان از ۳ سال پیش با بحران سه‌گانه امنیتی و اقتصادی و سیاسی دست‌به‌گریبان است و بحران امنیتی اخیرا در بخش‌های مختلف این کشور فراگیر شده است.

از زمان بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان پس از خروج آمریکا از این کشور، گروه‌های تروریستی هر هفته چند حمله در نقاط مختلف پاکستان انجام می‌دهند. در تازه‌ترین این حمله‌ها سه‌شنبه گذشته،  ۵ مهندس چینی، که در تاسیسات سد داسو مشغول به کار بودند، در حمله یک مهاجم انتحاری کشته شدند. 

جان باختن مهندسان چینی در حمله انتحاری خیبرپختونخوا، کار سه پروژه بزرگ پاکستان را متوقف کرد.

سد عظیم داسو روی رود سند در استان خیبرپختون‌خوا ساخته می‌شود و در چشم‌انداز طرح آب‌رسانی ۲۰۲۵ این شرکت عنصری کلیدی به شمار می‌رود. مهندسان چینی و پاکستانی ساخت این سد را برعهده دارند.

افزایش فعالیت ارتش آزادی‌بخش بلوچستان، گسترش نفوذ تحریک طالبان پاکستان و قدرتمند شدن داعش خراسان از تهدیدهای بالقوه امنیت و ثبات پاکستان به شمار می‌روند.

از زمان بازگشت طالبان به قدرت، شمار حمله‌های این گروه‌ها به پروژه‌های توسعه، قرارگاه‌های نیروهای امنیتی و دیگر مکان‌های مهم در پاکستان افزایش یافته‌ است. اخیرا خواجه محمد آصف، وزیر دفاع پاکستان، گفت که خاستگاه تروریسم پاکستان در افغانستان است. شماری دیگر از مقام‌های پاکستانی نیز طالبان افغان را به حمایت از طالبان پاکستان متهم کردند و خواستار آن شدند که پناهگاه‌های تروریسم در افغانستان کنترل شوند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر