کد خبر: 184520
A

وزارت خارجه آمریکا تبادل پیام با ایران را تایید کرد

یک سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا تبادل پیام میان تهران و واشنگتن را در مورد حمله اسرائیل به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق تایید کرد.

وزارت خارجه آمریکا تبادل پیام با ایران را تایید کرد

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ شبکه خبری سی‌.بی‌.اس به نقل از یک سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا تایید کرد که «واشنگتن یک پیام مکتوب از تهران در رابطه با حمله هفته گذشته اسرائیل به بخش کنسولی سفارت ایران در پایتخت سوریه دریافت کرده است».

این سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا به سی‌.بی‌.اس گفت که «واشنگتن نیز در پاسخ، پیامی مکتوب به تهران فرستاده و به ایران تاکید کرده است که از حملات اسرائیل به‌عنوان دلیلی برای حمله به پرسنل یا مواضع آمریکا در منطقه استفاده نکند».

پیش از این، محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهوری، طی پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس از ارسال پیام هشدارآمیز مکتوب ایران به آمریکا خبر داد.

وی در این پیام نوشت: «جمهوری اسلامی ایران در پیامی مکتوب به آمریکا هشدار داد که در دام نتانیاهو نیفتد: کنار بکش تا ضربه نخوری. در پاسخ، آمریکا از ایران درخواست کرد که اهداف آمریکایی را نزند».

شبکه سی‌.بی‌.اس همچنین گزارش داد: با این حال، مقامات آمریکایی می‌گویند که اسرائیل و آمریکا متقاعد شده‌اند تهران در آماده شدن برای یک اقدام تلافی‌جویانه است.

مقامات آمریکایی پیش‌تر مدعی شدند که هیچ اطلاعی از قصد اسرائیل برای انجام این حمله نداشته‌اند.

سابرینا سینگ، معاون سخنگوی پنتاگون، سه‌شنبه گذشته در توضیح حمله هوایی اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق گفت که «اسرائیل حمله به دمشق را به ایالات متحده اطلاع نداده بود».

روز دوشنبه هفته گذشته اسرائیل ساختمان کنسولی سفارت ایران در جنوب غربی دمشق را مورد حمله هوایی قرار داد که در نتیجه آن، بخشی از ساختمان کنسولی سفارت‌خانه و اقامتگاه سفیر هدف قرار گرفت.

افزون بر این، ۱۳ نفر، از جمله سردار سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی و سردار سرتیپ پاسدار محمدهادی حاجی رحیمی در این حمله به شهادت رسیدند.

در پی وقوع حمله اسرائیل به محوطه سفارت‌خانه ایران شورای امنیت سازمان ملل جلسه‌ای برای بررسی آن تشکیل داد.

زهرا ارشادی، معاون نماینده ایران در سازمان ملل، در این جلسه در بخشی از بیانیه خود درباره این حمله گفت: جمهوری اسلامی ایران این جنایات هولناک و حملات ناجوانمردانه تروریستی را به شدت محکوم می‌کند. رژیم اسرائیل مرتکب نقض آشکار منشور ملل متحد، قوانین بین‌المللی و حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه شده است. جنایت دیروز رژیم اسرائیل فراتر از جنایت است. این جنایت و حمله تروریستی بیانگر توهین آشکار به اصل پذیرفته‌شده جامعه بین‌المللی، یعنی مصونیت نمایندگان و اماکن دیپلماتیک و کنسولی است؛ اصل مشترکی که سنگ بنای روابط بین‌الملل به‌حساب می‌آید، به رسمیت شناخته می‌شود و مورد حمایت قرار می‌گیرد.

ارشادی همچنین گفت که «این جنایت همچنین آشکارا اصل اساسی مصونیت دیپلماتیک و کنسولی را نقض کرده و همچنین ناقض کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱، کنوانسیون وین درباره روابط کنسولی ۱۹۶۳ و کنوانسیون پیشگیری و مجازات جرایم علیه افراد تحت حمایت بین‌المللی از جمله عوامل دیپلماتیک ۱۹۷۳ است».

نماینده آمریکا در شورای امنیت نیز در این نشست مدعی شد که کشورش در حمله به کنسولگری ایران نقشی نداشته و این را به ایران هم اعلام کرده است.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر