گزارش نیویورک تایمز از سرقت بزرگ لوور؛ هدف جواهرات بود، نه هنر / سارقان حتی تلاش کردند تاج همسر ناپلئون سوم را هم بربایند
در یک سرقت جسورانه از موزه لوور پاریس در روز یکشنبه، گروهی از سارقان چندین قطعه جواهر گرانبها شامل تاج و گردنبند یاقوت کبود و الماس را ربودند. کارشناسان میگویند انگیزهی اصلی این سرقت، نه ارزش تاریخی یا هنری اشیا، بلکه ارزش مادی سنگهای قیمتی و فلزات گرانبها بوده است که میتوان آنها را خرد کرده یا ذوب و بهصورت ناشناس در بازار فروخت. تاج ملکه هورتنس که شامل ۲۴ یاقوت سیلان و بیش از هزار الماس بود از جمله اقلام سرقتشده است.

به گزارش سایت دیدهبان ایران؛ نیویورکتایمز نوشت: در یک سرقت جسورانه از موزه لوور پاریس در روز یکشنبه، گروهی از سارقان چندین قطعه جواهر گرانبها شامل تاج و گردنبند یاقوت کبود و الماس را ربودند. کارشناسان میگویند انگیزهی اصلی این سرقت، نه ارزش تاریخی یا هنری اشیا، بلکه ارزش مادی سنگهای قیمتی و فلزات گرانبها بوده است که میتوان آنها را خرد کرده یا ذوب و بهصورت ناشناس در بازار فروخت. تاج ملکه هورتنس که شامل ۲۴ یاقوت سیلان و بیش از هزار الماس بود از جمله اقلام سرقتشده است.
بر اساس گزارشها، سارقان حتی تلاش کردند تاج امپراتریس اوژن، همسر ناپلئون سوم را نیز بربایند، اما در اثر دخالت نگهبانان از صحنه گریختند. کارشناسان جرمشناسی هنری این نوع سرقت را «دزدی کالایی» مینامند، چراکه هدف اصلی استخراج و فروش مواد خام است نه خود اثر هنری. در عین حال، برخی کارشناسان نسبت به سود منطقی چنین اقدامی تردید دارند، چرا که الماسهای کوچک یا باید تراش مجدد بخورند یا بهراحتی قابل شناساییاند.
این حادثه تازهترین نمونه از موج سرقتهای مشابه در موزهها و کاخهای اروپا طی دو دههی اخیر است؛ از جمله سرقت سکه طلای غولپیکر از موزه بودِه در برلین و جواهرات چند میلیون یورویی از خزانه سلطنتی درسدن. اکنون با وقوع سرقت در لوور، نگرانیها درباره امنیت موزههای بزرگ اروپا افزایش یافته است. به گفتهی کارشناسان، موزهها ناچارند میان حفظ امنیت و دسترسی عمومی تعادلی دشوار برقرار کنند، زیرا همانطور که یکی از مقامات گفت: «هیچکس نمیخواهد موزه شبیه گاوصندوق بانک شود.»