کد خبر: 97953
A

تریتا پارسی کیست؟ از لابی برای وزارت خارجه ایران تا مخالفت با ترامپ با حمایت مالی جورج سورس

رسانه های تریتا پارسی بنیانگذار شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) را به عنوان یکی از گزینه‌های جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا برای نقش آفرینی در یکی از مناصب کلیدی شورای امنیت ملی کاخ سفید معرفی کرده‌اند. تریتا پارسی یکی از چهره‌های سرشناس در دیپلماسی آمریکا با ایران است و گفته می‌شود نقش مهمی را در پیشبرد توافق هسته‌ای در دوره باراک اوباما داشته است.‌ رسانه ها در آمریکا از او به عنوان لابی حاکمیت ایران در آمریکا یاد می کنند

تریتا پارسی کیست؟ از لابی برای وزارت خارجه ایران تا مخالفت با ترامپ با حمایت مالی جورج سورس
به گزارش سایت دیده بان ایران؛ رسانه های تریتا پارسی بنیانگذار شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) را به عنوان یکی از گزینه‌های جو بایدن رئیس جمهوری منتخب آمریکا برای نقش آفرینی در یکی از مناصب کلیدی شورای امنیت ملی کاخ سفید معرفی کرده‌اند.

براساس گزارش‌ها برخی گروه‌های چپ گرا در حزب دموکرات لیستی بلند بالا برای انتصاب در پست‌های کلیدی در نهاد‌های مختلف سیاسی و امنیتی به بایدن ارائه کرده‌اند.

بر این اساس چپ گرا‌ها به بایدن فشار می‌آورند تاتریتا پارسی رییس پیشین شورای ملی ایرانیان آمریکا و معاون موسسه کوئینسی را برای پست نظارت بر امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی کاخ سفید منصوب کند.رسانه ها در آمریکا از او به عنوان لابی حاکمیت ایران در آمریکا یاد می کنند

احتمال انتصاب تریتا پارسی در این پست خیلی قوی به نظر نمی‌رسد، اما مطرح شدن نام او قابل توجه است.

تریتا پارسی

تریتا پارسی کیست؟

تریتا پارسی یکی از چهره‌های سرشناس در دیپلماسی آمریکا با ایران است و گفته می‌شود نقش مهمی را در پیشبرد توافق هسته‌ای در دوره باراک اوباما داشته است.

او مخالفان زیادی در میان اپوزیسیون ایران دارد، اپوزیسیون خارج از کشور مدعی‌اند تریتا پارسی لابی جمهوری اسلامی در آمریکاست و روابطی به محمد جواد ظریف وزیر خارجه دارد.

پارسی متولد دو ژانویه ۱۹۷۴ در بهبهان است. او در خانواده زرتشتی به دنیا آمد و در سن ۴ سالگی (۱۹۷۸) همراه با خانواده اش یه سوئد مهاجرت کرد

تریتا پارسی تریتا پارسی و حسین فریدون برادر رییس جمهور در جریان مذاکرات برجام 

پارسی بنیانگذار و نایب رئیس اجرایی مؤسسه کویئنسی برای کشورداری مسئولانه است. او رئیس شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) هم بوده‌است.

 او از سوئد به آمریکا مهاجرت کرد و در مدرسه مطالعات پیشرفته بین‌المللی دانشگاه جانز هاپکینز تحت سرپرستی فرانسیس فوکویاما دکترای سیاست خارجی گرفت. پارسی کارت سبز آمریکا را از سال ۲۰۱۳ در اختیار دارد.

در ۱۷ مه ۲۰۱۸، تریتا پارسی اعلام کرد از ۱ اوت ۲۰۱۸ از سمت ریاست خود در شورای ملی ایرانیان آمریکا کناره‌گیری کرده است.

با این حال اپوزیسیون ایران همچنان مدعی است که پارسی پشت پرده نایاک قرار دارد. شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) یک سازمان غیرانتفاعی و عام‌المنفعه است که به ادعای خود در جهت حمایت از حقوق سیاسی ایرانیان آمریکا در چارچوب قوانین در آمریکا تشکیل شده‌است. مقر این شورا در شهر واشنگتن دی سی است.

تریتا پارسی تریتا پارسی پشت سر عباس عراقچی معاون وزیر خارجه 

در سال ۲۰۱۷، هوشنگ امیراحمدی، مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه راتگرز آمریکا در مصاحبه‌ای با حسین دهباشی ادعا کرد که جواد ظریف در تاسیس نایاک نقش داشته است که این ادعا توسط جواد ظریف رد شد.

در ۲۶ می ۲۰۱۹ طوفانی توییتری توسط مخالفان نظام به راه افتاد آنها طی هشتگ این موضع را مطرح کردند که نایاک لابی جمهوری اسلامی در آمریکاست.

در ژوئیه ۲۰۱۹ نیز گروهی از ایرانیان مقیم آمریکای شمالی علیه فعالیت‌های نایاک در برابر ساختمان آن در واشنگتن گردهمایی اعتراضی برگزار کردند. آن‌ها معتقد بودند نایاک صدای ایرانیان مقیم آمریکا نیست و نماینده جمهوری اسلامی است.

در ژانویه ۲۰۲۰، سه سناتور جمهوری‌خواه تد کروز، تام کاتن و مایک بران از ویلیام بار، دادستان کل آمریکا خواستند تا در مورد نقض بالقوه قوانین آمریکا توسط گروه نایاک تحقیق کنند. آن‌ها معتقد بودند که گروه نایاک اگرچه ظاهرا برای بهبود درک متقابل مردم ایران و آمریکا تشکیل شده است، اما در واقع به نظر می‌رسد که در حال لابی‌کردن و انتشار پروپاگاندای نظام ایران در آمریکا است.

در تابستان ۲۰۱۹، پارسی به همراه جمعی دیگر تأسیس مؤسسه کوئینسی برای حکومت‌گری مسئولانه را اعلام کردند. این مؤسسه که با اهدائیه مالی جرج سوروس و چارلز کوک میلیاردر‌های چپگرا و راستگرا تأسیس می‌شود، هدف خود را پایان دادن به جنگ‌های بی‌پایان آمریکا و اتخاذ یک سیاست خارجی جدید اعلام کرده‌است.

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر