کد خبر: 128331
A
🗞روزنامه گردی #دیدبان_تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۵۷؛

دعوت جبهه ملی برای تظاهرات ۲۹ اسفند در میدان بهارستان

دو روزنامه اطلاعات و کیهان ۴۳ سال قبل امروز شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۵۷ را با هم مرور می کنیم‌

 دعوت جبهه ملی برای تظاهرات ۲۹ اسفند در میدان بهارستان

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ تیتر اول دو روزنامه اطلاعات و کیهان ۴۳ سال قبل امروز شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۵۷ اختصاص دارد به سخنرانی امام و حمایت وی از دولت موقت و اینکه دولت موقت، دولت اسلامی شرعی است و من اطمینان کامل به آن دارم و اینکه کمونیست ها هم اگر بخواهند برای ملت کار کنند باید به جمهوری اسلامی رای دهند. قطع رابطه با مصر، تغییر مقررات سفر به انگلستان، تغییر قانون اعزام دانشجو به خارج از کشور، کاهش قیمت بنزین، لغو شدن جرایم سابق رانندگان وسایل نقلیه و درگذشت همسر آیت الله طالقانی از دیگر خبرهای مهم امروز این دو نشریه عصرگاهی هستند. اما اعلامیه جبهه ملی و اعلام روز ۲۹ اسفند بعنوان روز مبارزه با امپریالیسم و دعوت از مردم برای تجمع در این روز در سرتاسر کشور خبر مهم دیگر امروز روزنامه ها هستند که متن کامل بیانیه دکتر سنجابی دبیرکل جبهه ملی ایران در این زمینه  را با هم مرور می کنیم.

IMG_20220310_075347_912

دکتر کریم سنجابی دبیرکل جبهه ملی ایران طی اطلاعیه ای از کلیه سازمان های این جبهه و مردم تهران و شهرستانها دعوت کرد که روز ۲۹ اسفند به مناسبت بزرگداشت روز ملی شدن نفت و تجلیل از مبارزات ضداستعماری ملت ایران، اقدام به تشکیل جلسات و گردهمایی بنمایند.

IMG_20220310_075344_245

 متن اطلاعیه بدین شرح است؛ 

 

در روز ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ ملت قهرمان ایران توانست پس از یک دوره مبارزات وسیع و همه جانبه همراه با انواع فداکاریها و تحمل مشقات، تحت هدایت جبهه ملی و رهبر والای آن دکتر محمد مصدق، قانون ملی شدن صنایع نفت را به تصویب برسانند و به موفقیتهای عظیمی دست یابند که در ۲۷ سال گذشته زندگی سیاسی و اقتصادی ایران و جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است. 
ملی کردن صنایع نفت در ایران سرآغازی برای مبارزات مردم کشورهای نفت خیز جهت استیفای حقوق خود از این‌ ماده حیاتی و نقطه عطفی برای مبارزات ضداستعماری ملل ستمدیده و محروم جهان به شمار می رود. و به همین‌ مناسبت ملت ایران تصمیم گرفت این روز تاریخی را که یکی از پرافتخارترین مراحل مبارزات ضداستعماری و استقلال طلبی مردم مسلمان ایران را مشخص می سازند همه ساله گرامی می دارد. 

 

اینک که مردم ایران به یمن مبارزات یکپارچه و انقلاب ملی خود توانسته نظام استبدادی را واژگون سازند و تصمیم به  قطع کامل ایادی استعمار از ایران گرفته اند بیش از هر زمان ضروری است که بزرگداشت این روز بار دیگر بدل به روز تجلیل از مبارزات ضداستعماری و یک روز عظیم تظاهرات ضدامپریالیستی در ایران گردد. به این‌مناسبت از کلیه مردم شرافتمند ایران و سازمانهای جبهه ملی ایران که در جریان ملی شدن صنایع نفت نقش اساسی داشتند دعوت میشود در تهران و شهرستانها به تشکیل جلسات و گردهمایی هایی بنمایند. در تهران به همین مناسبت در روز سه شنبه ۲۹ اسفند از ساعت ۱۰ تا ۱۲ صبح مراسمی در میدان بهارستان برگزار خواهد شد. از همه مردم شرافتمند تهران دعوت میشود با شرکت یکپارچه و منظم خود در آن بار دیگر بیانگر اراده قاطع ملت ایران را بر ادامه پیگیر مبارزات ضداستعماری خود باشند.

IMG_20220310_080042_778

دکتر کریم سنجابی، دبیر کل جبهه ملی ایران 

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر