کد خبر: 135832
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲۳ تیر ۱۳۷۸:

حوادث ادامه دار کوی دانشگاه و دیدگاه دو روزنامه فرانسوی و انگلیسی نسبت به این رخداد

اخبار و گزارش های روزنامه ها رادر ۲۳ تیر ۱۳۷۸ می خوانیم؛ در این گزارش از دیدبان تاریخ چهار خبر از صفحه دوم دویست و هفتادمین شماره روزنامه اصلاح طلب آریا که در ۱۲ صفحه منتشر شده بود برایتان انتخاب کرده ایم؛

حوادث ادامه دار کوی دانشگاه و دیدگاه دو روزنامه فرانسوی و انگلیسی نسبت به این رخداد

به گزارش دیدبان تاریخ؛ صفحه نخست تعدادی از جراید روز چهارشنبه ۲۳ تیر سال ۱۳۷۸ را مشاهده می کنید که پر از تیتر و خبر راجع به حوادث ادامه دار کوی دانشگاه تهران و خیابانهای اطراف است. در این گزارش از دیدبان تاریخ تعداد چهار خبر از صفحه دوم دویست و هفتادمین شماره روزنامه اصلاح طلب آریا که در ۱۲ صفحه و به قیمت ۵۰۰ ریال منتشر شده بود برایتان انتخاب کرده ایم؛

۱- دوشنبه شب در کوی دانشگاه

کوی دانشگاه تهران دوشنبه شب شاهد تیراندازی بود. 

به گزارش خبرنگار آریا، حدود ساعت یک بامداد روز سه شنبه گروهی که در دستان خود چوب و میله داشتند در حالی که گروهی از جوانان معترض را تعقیب می کردند همراه با نیروهای ضدشورش نیروی انتظامی به سوی کوی دانشگاه در انتهای خیابان کارگر شمالی آمدند.

نیروهای ضدشورش که در بیرون کوی مستقر بودند اقدام به شلیک گاز اشک آور و گلوله پلاستیکی به داخل کوی نمودند که بر اثر اصابت گلوله، چشم چپ یکی از دانشجویان شدیدا آسیب دید و وی به بیمارستان منتقل شد. 

-5942783730663930723_121

این اقدام در حالی صورت گرفت که تمامی دانشجویان چندین متر با نرده های بیرونی فاصله داشتند و هیچ اقدامی بر علیه نیروهای مهاجم انجام نمی دادند. 

نیروهای انتظامی و گروه زیادی از چماقداران ملبس به لباس شخصی دوشنبه شب برای سرکوب گروهی از جوانان که ساعت ها تقاطع کارگر شمالی و اتوبان را در اختیار داشتند به آن محل آمدند. جوانان معترض با آتش زدن یک دستگاه اتومبیل متعلق به نیروهای انتظامی با چوب و میله های آهنی با نیروهای انتظامی درگیر شدند. این درحالی است که دانشجویان علیرغم اصرار زیاد این افراد به آنها ملحق نشدند و در مقابل از آنها می خواستند خواسته های خود را در کمال ارامش بیان کنند. 

بر اساس این گزارش نیروهای ضدشورش و چماق بدستان ظرف یک ساعت نیروهای معترض را از خیابان کارگر شمالی متفرق کردند اما آنان تا حدود صبح در خیابان امیرآباد اقدام به دادن شعار و رفت و آمد می کردند. این افراد هنگام عبور از کنار کوی دانشگاه با الفاظ رکیک دانشجویان را تحریک به خروج از کوی و درگیری می کردند. 

از جمله نکات قابل توجه در درگیریهای دوشنبه شب حمله چماق بدستان به مردم و زنان و کودکان بود و این افراد با صدای بلند یا حسین و حیدر،حیدر می گفتند.

IMG_20220714_073826_288

در این میان اتومبیلهای در حال عبور از تعرض در امان نماندند. چند زن و دختر سوار بر یک اتومبیل پراید از سوی عناصر ناشناس به زور پیاده شده و مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و اتومبیل آنها نیز آسیب دید. دانشجویان در فاصله چهل متری درهای دانشگاه در داخل کوی اقدام به ایجاد سنگر جهت مقابله با ورود نیرهای مهاجم کرده بودند. دانشجویان دوشنبه شب را نخوابیدند زیرا نگران تهاجم به داخل کوی بودند.

۲- اشوب و درگیری روز سه شنبه؛

شهر تهران دیروز را با التهاب وآشوب سپری کرد. بنا به گزارش خبرنگاران آریا در پنجمین روز از سپری شدن فاجعه کوی دانشگاه تهران، عده ای با سر دادن شعارهایی در محکومیت این واقعه پیش از ظهر روز سه شنبه در مقابل سر در اصلی دانشگاه تهران تجمع کردند‌. 

روز دوشنبه دفتر تحکیم وحدت و شورای منتخب دانشجویان ساکن کوی دانشگاه تهران، با توجه به سوءاستفاده از جریان اعتراض آمیز دانشجویان، تحصن چند روزه خود را خاتمه دادند. با این وجود نزدیک به هزار نفر در مقابل دانشگاه تهران تجمع کردند. این تجمع با دخالت نیروهای ضدشورش و افراد با لباس شخصی مجهز به باتون و چوب به خشونت کشیده شد. 

چماقداران در حالی که در میدان انقلاب مرکزیت یافته بودند به سوی تجمع کنندگان حمله کردند. پس از این واقعه شرکت کنندگان در تجمع در خیابانهای اطراف پراکنده شدند. ساعت ۱۴ حدود دو هزار نفر مقابل ساختمان وزارت کشور اجتماع کردند و خواستار مقابله وزارت کشور با افراد مسلح با لباس شخصی شدند. مسئولین وزارت کشور با وعده رسیدگی به مشکلات آنها خواستار خاتمه دادن به تحصن و راهپیمایی غیرقانونی شدند.

IMG_20220714_073929_451

۳- علت حوادث تهران از دید یک روزنامه انگلیسی

روزنامه فاینشنال تایمز چاپ لندن، نوشته است؛ استیصال فراینده در میان دانشجویان ایران و بسیاری از شهروندان نسبت به عدم پیشرفت برنامه های اصلاح خاتمی، عامل عمده در بروز تظاهرات هفته گذشته ایران بوده است.

فاینشنال تایمز افزود؛ اکراه خاتمی از مواجهه با مخالفین محافظه کار تندرو، به این احساس نارضایتی که به خیابانها کشیده شد شدت بیشتری بخشیده است.

IMG_20220714_073934_701

این روزنامه به نقل از تحلیلگران در ایران می نویسد: شیوه حمله به خوابگاه دانشجویی در تهران و نقش متعصبین در آن، تنش در میان دانشجویان را افزایش داد و یادآور قتل های نویسندگان مخالف در سال گذشته بود.

جمعیت یک میلیونی دانشجویان ایران نفوذی نامتناسب با جمعیت خود در کشور ۶۲ میلیون نفری دارند که ۶۰ درصد جمعیت آن زیر ۲۵ سال است.

بسیاری از ۳۶ میلیون رای دهنده ایران تا حد زیادی در استیصال دانشجویان سهیم هستند که در انتخابات شوراها در ماه بهمن گذشته رای اعتماد دیگری به خاتمی دادند. 

بسیاری از تحلیلگران معتقدند خاتمی باید در مقابل لایحه سانسور مطبوعات اظهارنظر می کرد و باید می پرسید چرا ۵۵ نماینده مجلس در رای گیری هفته گذشته رای ندادند.

IMG_20220714_073942_358

۴- لیبراسیون: وقایع اخیر کاملا غیرمنتظره نبود

لیبراسیون روزنامه فرانسوی در تحلیلی درباره وقایع اخیر در ایران نوشته است؛این وقایع کاملا غیرمنتظره نبود ماه هاست که دانشجویان با درگیریهای پراکنده، بین هواداران رییس جمهوری و گروههای اسلامگرای افراطی در جوشش و تحرک دیده می شوند. بشکه باروت آماده بود و فقط یک جرقه را انتظار می کشید این جرقه با تعطیلی روزنامه سلام زده شد. سلام ارگان جناح چپ  و حامی خاتمی است. از سوی دیگر قانون محدود کردن آزادی مطبوعات نیز از دیگر عوامل بود.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر