کد خبر: 137246
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۷ مرداد ۱۳۵۸؛

آهنگر توقیف شد/ دادستان انقلاب دلایل توقیف روزنامه آیندگان را اعلام کرد

روزنامه ۱۲ صفحه ای اطلاعات ۴۳ سال قبل امروز چهارشنبه ۱۷ مرداد سال ۱۳۵۸ را مشاهده می کنید. در کنار چاپ تصویری قدیمی از دیدار امام با یاسر عرفات، تیتر یک روزنامه اختصاص دارد به دعوت امام از مسلمانان جهان برای حمایت از خلق فلسطین‌. ترور احمد لاجوردی سرمایه دار معروف توسط گروهک فرقان، تعطیلی و تشنج در ارومیه و افزایش نرخ بلیط هواپیما در کنار خبرهایی دیگر چون اخراج ۴ خبرنگار آمریکایی از ایران و ملی شدن کشتیرانی آریا صفحه یک این جریده عصرگاهی را شکل داده اند.

آهنگر توقیف شد/ دادستان انقلاب دلایل توقیف روزنامه آیندگان را اعلام کرد

به گزارش دیدبان تاریخ: روزنامه ۱۲ صفحه ای اطلاعات ۴۳ سال قبل امروز چهارشنبه ۱۷ مرداد سال ۱۳۵۸ را مشاهده می کنید. در کنار چاپ تصویری قدیمی از دیدار امام با یاسر عرفات، تیتر یک روزنامه اختصاص دارد به دعوت امام از مسلمانان جهان برای حمایت از خلق فلسطین‌.

ترور احمد لاجوردی سرمایه دار معروف توسط گروهک فرقان، تعطیلی و تشنج در ارومیه و افزایش نرخ بلیط هواپیما در کنار خبرهایی دیگر چون اخراج ۴ خبرنگار آمریکایی از ایران و ملی شدن کشتیرانی آریا صفحه یک این جریده عصرگاهی را شکل داده اند. 

اما دو خبر داغ توقیف روزنامه های آیندگان و آهنگر نیز در این صفحه به چشم می آیند که ببینیم ماجرا از چه قرار بوده است؛

روزنامه آیندگان بعدازظهر دیروز با حکم دادستان کل انقلاب تعطیل شد و ماموران اجرای حکم اداره و چاپخانه آیندگان‌ را مهر و موم کردند و ۱۳ تن از کارکنان و نویسندگان آیندگان دستگیر شدند.

بدنبال تعطیل آیندگان دادستان کل انقلاب در اطلاعیه ای که صادر کرد تاکید کردند که روزنامه آیندگان با همکاری و سرمایه گذاری اسرائیل تاسیس شده بود تا در مقابل تجاوزات اسرائیل به اعراب از اسرائیل حمایت کند. در این اطلاعیه همچنین آمده است؛ روزنامه آیندگان پس از پیروزی انقلاب با نشر اخبار و تغییرات و تاویلات غیر حقیقی و گزارشهای غیر واقعی و اعلام تیراژهای دروغین و تبلیغات غیرواقع برای کسب حیثیت اجتماعی و بهره مندی اقتصادی و ایجاد تشتت و تفرق بین اقشار و گروههای ملت مسلمان ایران بوده است.

IMG_20220808_104403_330

در پی تعطیل شدن روزنامه آیندگان، خبرنگار ما امروز کسب اطلاع کرد که به دستور دادستان کل انقلاب روزنامه آهنگر نیز پس از این حق انتشار ندارد و در صورتی که منتشر شود ناشران آن دستگیر خواهند شد. 

مهدوی هادوی دادستان کل انقلاب صبح امروز به خبرنگار ما گفت؛ روزنامه آهنگر نیز که بدون مجوز منتشر می شد به جرم گام گذاردن در جهت مخالف منافع و مصالح جامعه مسلمانان و حکومت جمهوری اسلامی، نشر اخبار، تفسیر و تاویلات غیرحقیقی، همکاری و همگامی با تمام نغمه های مخالف انقلاب اسلامی و ایجاد تشتت و تفرق بین اقشار و گروههای مسلمان ایران پس از این حق انتشار ندارد. هادوی افزود؛ پیش از این دستور توقیف اموال مدیر روزنامه پیغام امروز از سوی دادگاه انقلابی تهران داده شده بود.

IMG_20220808_104413_244

هادوی در مورد آینده روزنامه آیندگان که به دستگاههای چاپ مجهز است گفت؛ بنیاد مستضعفان در مورد آیندگان تصمیم می گیرد ممکن است این بنیاد تشخیص دهد که روزنامه آیندگان باید منتشر شود یا برای همیشه تعطیل گردد و از چاپخانه آن به نفع امور عمومی استفاده شود. 

IMG_20220808_104409_585

همچنین در پی تعطیلی چاپخانه روزنامه آیندگان(یادگار) دو روزنامه عصر تهران، کیهان آزاد و ندای آزادی که در این چاپخانه چاپ می شدند دیروز منتشر نشدند. کیهان آزاد قرار بود دیروز با حذف نام کیهان منتشر شود اما انتشار نیافت و صبح امروز در یک صفحه بصورت فوق العاده منتشر شد.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر