کد خبر: 155300
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۵۹؛

قیمت پیکان افزایش یافت

صفحه نخست روزنامه بامداد امروز، روز ۲۸ اردیبهشت سال ۱۳۵۹ را مشاهده می نمایید که خبر از تصویب بودجه ۲۷۰ میلیاردی سال ۱۳۵۹ را داده است. امام خمینی هم هیاتی را مامور رسیدگی به وضع بنیاد مستضعفان کرده و دکتر ایرج فاضل هم از تعرفه های جدید درمانی و هزینه تخت در بیمارستانها خبر داده است. از سویی دیگر، جامعه اقتصادی اروپا تحریم کامل اقتصادی علیه ایران را به دلیل زیانهایی که متوجه این کشورها می شود به تعویق انداخته و کنفرانس اسلامی بررسی بحران روابط ایران و آمریکا هم در پا‌کستان برگزار شده که صادق قطب زاده در این کنفرانس گفته است ایران هرگز تسلیم فشارها نخواهد شد. اما در زیر لوگوی روزنامه خبری با عنوان افزایش قیمت پیکان چاپ شده است که آنرا برای این شماره دیدبان تاریخ انتخاب کرده ایم که از نظر می گذرانید؛

قیمت پیکان افزایش یافت

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ صفحه نخست روزنامه بامداد امروز، روز یکشنبه ۲۸ اردیبهشت سال ۱۳۵۹ را مشاهده می نمایید که خبر از تصویب بودجه ۲۷۰ میلیاردی سال ۱۳۵۹ را داده است. امام خمینی هم هیاتی را مامور رسیدگی به وضع بنیاد مستضعفان کرده و دکتر ایرج فاضل هم از تعرفه های جدید درمانی و هزینه تخت در بیمارستانها خبر داده است. از سویی دیگر، جامعه اقتصادی اروپا تحریم کامل اقتصادی علیه ایران را به دلیل زیانهایی که متوجه این کشورها می شود به تعویق انداخته و کنفرانس اسلامی بررسی بحران روابط ایران و آمریکا هم در پا‌کستان برگزار شده که صادق قطب زاده در این کنفرانس گفته است ایران هرگز تسلیم فشارها نخواهد شد. اما در زیر لوگوی روزنامه خبری با عنوان افزایش قیمت پیکان چاپ شده است که آنرا برای این شماره دیدبان تاریخ انتخاب کرده ایم که از نظر می گذرانید؛

IMG_20230518_073131_223

قیمت انواع اتومبیل پیکان ساخت کارخانه ایران ناسیونال افزایش یافت و در عین حال شرایط تحویل آن تغییر کرده است. دیروز مدیران کارخانجات ایران ناسیونال در یک گفتگوی مطبوعاتی اعلام کردند بعلت تورم و بحران جامعه اقتصادی اروپا و افزایش روزافزون نرخ کالاها بخصوص کالاهای پایه که در هر شش ماه یکبار ۶ درصد به قیمت آن افزوده میشود و همچنین افزایش نرخهای ارز و از سوی دیگر تغیبرات حداقل دستمزد و مزایای پرداختی به کارگران و هزینه های سربار با موافقت دولت از تاریخ ۲۶ اردیبهشت ۱۳۵۹ قیمت انواع پیکان افزایش یافت.

افزایش نرخ محصولات ایران ناسیونال در حالی صورت گرفت که قیمت محصولات بسیاری از کارخانجات داخلی که فعالیتشان مربوط به لوازم پیکان و در حقیقت در جنب فعالیت این‌کارخانه هست به نحو چشمگیری افزایش یافته است. بعنوان مثال میتوان از فروش لاستیک کف پیکان که در کارخانه ایران یاسا ساخته میشود نام برد که در سالجاری بیش از ۲۵ درصد به قیمت محصولات خود افزوده است و به همین ترتیب سایر محصولات جنبی پیکان قیمت آن ترقی کرده است.

IMG_20230518_073131_363

مدیران این شرکت در ادامه افزودند؛ در سال ۱۳۵۸ بعلت اعتصاب چند ماه کارخانه کرایسلر انگلستان که تامین کننده نیازهای پیکان بود بعلت عدم دریافت وسایل، عملا تولیدات ما پایین آمد.

مدیران مذکور گفتند از این پس اتومبیل به کسانی فروخته میشود که واقعا نیاز داشته باشند و به هر خانواده بیش از یک اتومبیل فروخته نمیشود. خریدار هم‌ تا دوسال حق فروش نخواهد داشت ضمنا متقاضی نباید از سال ۱۳۵۵ به اینطرف از ایران ناسیونال اتومبیل گرفته باشد بدیهی است صورتحساب متقاضیان و افراد که اتومبیل گرفته اند در کامپیوتر کارخانه وجود دارد که هیچکس نمی تواند ادعایی داشته باشد. همچنین سهمیه تهران و شهرستانها متناسب با جمعیت آن شهرستان خواهد بود. مدیران مذکور در ادامه افزودند در حال حاضر ۱۶۷ نمایندگی ایران ناسیونال در سطح کشور وجود دارد که هر کدام سرمایه گذاریهای زیادی برای احداث نمایندگی کرده اند و بدیهی است سعی می کنیم که مقداری فروش مستقیم ما از همین نمایندگی ها باشد که حقوق حقه و شرعی آنها از بین نرود و آنها متضرر نشوند.

IMG_20230518_073131_446

در مورد لوازم یدکی پیکان هم مدیران کارخانه گفتند ما روزانه حدود ۵۰ میلیون ریال لوازم یدکی به نمایندگی ها می فروشیم ولی روی فروش آنها کنترل نداریم و عوامل بازار سیاه لوازم یدکی را از نمایندگی ها خریداری می کنند و بازار سیاه ایجاد می کنند در صورتیکه تمام قطعات لوازم یدکی پیکان موجود است و شایعات کمبود یا کمیابی از ناحیه واسطه ها و عوامل بازار سیاه و ضدانقلاب می باشد.

این مدیران گفتند ما از همه صنعتگران کشور دعوت می کنیم که با ما همکاری کنند تا به حد خودکفایی برسیم و در این مرحله کارخانجات پارس لوکس- ماگیروس- لیلاند و خودروسازان همکاریشان را شروع کرده اند. همچنین قرار است دستگاههای تاکسی گازسوز که در ژاپن ساخته شده بگیریم و روی آنها کار کنیم و اگر تایید شد تعداد قابل توجهی سفارش بدهیم.

در پایان گفته شد قیمتهای تمام شده پیکان شامل چهار مرحله است که عبارتند از گروه محرکه- فرآورده های تولیدی و غیرتولیدی داخلی و خارجی - دستمزد و مزایا و هزینه های سربار،  و برای اینکه به افزایش هزینه ها توجه شود باید اضافه کنیم که سال ۱۳۵۷ نسبت به سال ۱۳۵۶ دقیقا ۱۶۰ درصد و سال ۵۸ نسبت به سال ۵۷ رقم ۳۸ درصد به هزینه های پرسنلی اضافه شده است که همین عوامل موجبات ضرر و زیان کارخانه را فراهم کرده است و با توجه به افزایش قیمت جدید بازهم کارخانه ضرر می دهد.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر