کد خبر: 11942
A

آمار پوسیدگی دندان در بین دانش آموزان رو به افزایش است

عضو شورای سلامت دهان وزارت بهداشت گفت: پوسیدگی دندان در بین نوآموزان بدو ورود به دبستان شیوع پیدا کرده است.

آمار پوسیدگی دندان در بین دانش آموزان رو به افزایش است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، دندان های سفید و سالم تاثیر بسزایی در سلامت و زیبایی افراد دارد، ولی متاسفانه امروزه پوسیدگی دندان یکی از مشکلات اکثر کشور های جهان محسوب می شود. در صورتیکه با رعایت نکات ساده بهداشت و سلامت دهان و دندان می توان حتی در سنین بالا از دندان هایی طبیعی و سالم برخوردار بود . البته شروع پوسیدگی به صورت لایه سفیدرنگی است که روی دندان تشکیل می شود، ولی از آنجاییکه پوسیدگی در مراحل اولیه بدون درد است سهل انگاری در درمان به موقع سبب می شود پوسیدگی وسعت پیدا کرده و به عصب دندان برسد.

محمدحسین خوشنویسان عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو شورای سلامت دهان وزارت بهداشت بیان کرد: شاخص سلامت دهان و دندان در نوآموزان بدو ورود به دبستان در سال 92-91 به طور متوسط 4.94 است که حرف  d در این شاخص نشان دهنده ی دندان های پوسیده ، حرف m نشان دهنده ی دندان های کشیده شده و حرف f بیانگر دندان های پر شده است.

وی اظهار داشت: در مورد کودکان 6 ساله 93 درصد این شاخص به دندان های پوسیده ، 5 درصد به دندان های کشیده شده و 1.8 درصد به دندان های پر شده مربوط می شود.

عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: برخلاف باور رایج بین مردم مبنی بر این که دندان های شیری اهمیتی ندارند و در صورت پوسیدگی نباید درمان شوند افراد باید با مشاهده ی علائم پوسیدگی در دندان های شیری بلافاصله به دندان پزشک مراجعه کنند.

خوشنویسان با بیان این که از سن 6 ماهگی دندان ها در دهان رویش پیدا می کند ، تصریح کرد: والدین باید پس از دادن شیر به نوزاد دو بار در شبانه روز دندان های شیرخوار را با استفاده از یک گاز مرطوب تمیز کنند.

وی تاکید کرد : در کودکان زیر 2 سال نیز بیماری به نام سندرم شیشه شیر وجود دارد. که به این بیماری پوسیدگی دوران کودکی هم اطلاق می شود.که متاسفانه در اکثر کشور های دنیا از شیوع بالایی برخوردار است و برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی بهتر است تا قبل از سن 1 سالگی اولین ملاقات نوزاد با دندان پزشک اتفاق بیافتد.

رئیس شورای سلامت دهان وزارت بهداشت اظهار داشت: طبق بررسی های صورت گرفته در سال 92-91 در سطح کشور 12.9 درصد از کل کودکان پوسیدگی دندان نداشتند که این میزان در تهران 14.5 درصد و در بوشهر 22.2 درصد بود.

خوشنویسان افزود: نیاز به درمان پاسخ داده نشده در این قشر در سطح شهر تهران 75 درصد است  که در سطح کشور این عدد 84.3 درصد است.
وی در خصوص شاخص سلامت دهان در گروه سنی 12 ساله ها بر اساس آمار سال 92-91 افزود: این شاخص در تهران 2 است .

عضو هیئت علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: 75 درصد این شاخص به دندان های پوسیده ، 2.5 درصد به دندان های کشیده شده و 24 درصد به دندان های پر شده مربوط می شود.

خوشنویسان افزود: میزان آمار دندان های بدون پوسیدگی در تهران 33.6 درصد است. همچنین نیاز به درمان انجام نگرفته حدود 65 درصد است.

وی عنوان کرد: DMF)t)15ساله ها بر اساس آمار سال 92-91 در تهران 3.75 است که در سطح کشور این عدد 3.29 است.74 درصد این شاخص به پوسیدگی ، 22 درصد به دندان های پر شده و 4 درصد به دندان های کشیده شده مربوط می شود.همچنین نیاز به درمان که انجام نگرفته نیز 71.7 است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر