کد خبر: 100890
A

نخبگان را ویترین سیاسی نکنید

تجربه چند دوره گذشته بخصوص دولت های یازدهم و دوازدهم نکات خوبی را به ما یادآوری نمی کند. متأسفانه از آنجا که کار سیاسی در ایران همچنان بر محور گعده می چرخد و درنتیجه تشکیلات محلی از اعراب ندارد، نخبگان بیشتر به‌عنوان نوعی ویترین سیاسی در بحران عدم تشکیلات سازمانی مورد سواستفاده قرار می‌گیرند.

نخبگان را ویترین سیاسی نکنید

دیده بان ایران_امیدرضا فراهی تحلیلگر اجتماعی، سیاسی در یادداشتی نوشت؛ 

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری سال آینده (١۴٠٠) چهره های شاخص که کم کم در حال گرم کردن خود برای حضور در صحنه انتخابات هستند، با تشکیل جلسات مختلف اشخاص مطرح و نخبه بخش های گوناگون از هیئت علمی دانشگاه ها تا بخش های خصوصی و جوانان را برای همکاری دعوت می‌کنند.

اما تجربه چند دوره گذشته بخصوص دولت های یازدهم و دوازدهم نکات خوبی را به ما یادآوری نمی کند.
متأسفانه از آنجا که کار سیاسی در ایران همچنان بر محور گعده می چرخد و درنتیجه تشکیلات محلی از اعراب ندارد، نخبگان بیشتر به‌عنوان نوعی ویترین سیاسی در بحران عدم تشکیلات سازمانی مورد سواستفاده قرار می‌گیرند.
این سواستفاده که برآمده از مشی گعده ای کاندیداهای انتخاباتی است باعث دلسردی و عدم همراهی موثر نخبگان مختلف با اشخاص و ستادهای انتخاباتی آنان است. همچنین برخلاف وعده‌های داده شده به این افراد بعداز انتخابات و فارغ از هر نتیجه ای، آنان به نوعی از سردرگمی دچار می‌شوند.
اخلاق رقابت سیاسی و همچنین مهمتر از آن منافع ملی و تقوای الهی ایجاب می کند که در این دوره از انتخابات برای خارج شدن از بحرانی که گریبانگیر مدیریت اجرایی کشور شده است، کاندیداهای محترم از گعده بازی هایی مه نه تنها برای آنان بلکه در بلند مدت برای کشور هم نتیجه ای جز خسران در پی ندارد دوری کنند.
این مهم حاصل نمی‌شود مگر با عبور از حرکت محفلی به حرکت تشکیلاتی، از تفکر گعده ای به تفکر تیمی و از همه مهمتر بزرگ تر کردن حلقه های مشورتی از تمام افراد با گرایش ها و علائق مختلف.
قطع به یقیین کشوری به بزرگی ایران را نمی‌توان تنها با تعداد معدودی از افراد اداره کرد و پیچیدگی‌های مختلف مترتب بر اداره دولت را با یک تفکر گعده ای سامان داد.
ما در دوره ای قرار گرفتیم که مولفه اصلی آن پیچیدگی و آنومی است، نحوه مواجه با پیچیدگی ها نیاز به تفکری چندمنظوره و هیبریدی دارد.
امیدواریم در این دوره نقش اساسی به سرآمدان عرصه های مختلف داده شده و از تنزل جایگاه آنان به نوعی ویترین جلوگیری گردد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر