کد خبر: 106189
A

سفیر سابق ایران در نروژ: تحریم های عمده رفع می شود/ ایران و آمریکا در کلیات به توافق رسیده اند

عبدالرضا فرجی راد سفیر پیشین در نروژ، درباره پیش نویس کمیسیون مشترک برجام گفت:سه نوع تحریم وجود دارد، یک نوع تحریم های هسته ای است که مربوط به برجام می شود، یک تحریم ها غیربرجامی است و یکسری تحریم هایی که آقای ترامپ درباره مسائل حقوق بشری و تروریسم انجام داده است و روی همه اینها بحث می شود

سفیر سابق ایران در نروژ: تحریم های عمده رفع می شود/ ایران و آمریکا در کلیات به توافق رسیده اند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ عبدالرضا فرجی راد سفیر پیشین در نروژ، درباره پیش نویس کمیسیون مشترک برجام گفت: این بدین معناست که دو طرف به سمت توافق حرکت می کنند. در کلیات به توافق رسیده اند و وارد گفتگوهای مربوط به جزئیات شده اند یعنی در جزئیات صحبت می کنند. بنابراین، این علامت خوبی است و امیدواریم این بحث جزئیات هم با سرعت جلو برود و طولانی و فرسایشی نشود و ظرف یک ماه آینده مسائل حل شود.

وی در پاسخ به این پرسش، این پیش نویس آیا در حد پیش نویس خواهد ماند یا اجرایی می شود؟ تصریح کرد: حتما عملی می شود. ایران راستی آزمایی می کند و تاکید روی راستی آزمایی دارد. احتمالاً ابتدا آمریکا به برجام بازمی گردد و تحریم ها اصلی را بر می دارد و بعد از آن که ایران توانست نفتی بفروشد یا تعهدی بگیرد طبیعتاً ایران هم به تعهدات خود برمی گردد.

او با اشاره به لغو تحریم ها افزود: سه نوع تحریم وجود دارد، یک نوع تحریم های هسته ای است که مربوط به برجام می شود، یک تحریم ها غیربرجامی است و یکسری تحریم هایی که آقای ترامپ درباره مسائل حقوق بشری و تروریسم انجام داده است و روی همه اینها بحث می شود. آمریکایی ها هم باید ایران را راضی کنند و هم داخل خود را کنترل کنند که فشار از داخل وارد نشود. بنابراین، به سمتی حرکت می کنند که هم ایران راضی شود و هم آنها اجازه دهند به توافق برسند. به نظر من،  تحریم های عمده فعلاً رفع می شود و بقیه را تعهد می کنند به تدریج برمی گردد و ایران هم ممکن است شرطی بگذارد و برخی از تحریم ها که برای آنها حساس است برگردد و بخشی را نگه دارد تا آنها تحریم ها را رفع کنند.

 

این استاد دانشگاه بر این باور است: ایران باید همان استراتژی سابق را دنبال کند یعنی تحریم ها برداشته شود و آمریکا به برجام بازگردد و این که ایران به جای اول برگردد یعنی به قبل از تحریم های ترامپ بازگردد.

 

فرجی راد با اشاره به فشار جمهوری خواهان در کنگره تاکید کرد: هم فشار جمهوری خواهان و هم دموکرات ها است. بخشی از دموکرات ها هم می گویند به ایران به راحتی امتیاز ندهید. اما واقعیت این است که آقای بایدن تصمیم خود را گرفته که مشکل را با ایران حل کند. به دو دلیل است که می داند اگر حل نکند تنش در منطقه بالا می رود. آمریکا سیاست دیپلماسی را در پیش گرفته و می گوید جنگ را کنار گذاشته ام، نکته دیگر این است که آمریکا نمی خواهد در این منطقه بماند و می خواهد حداقل نیرو و انرژی را در منطقه خاورمیانه بگذارد و اولویت اول چین است. در دو جبهه آمادگی ندارد که مبارزه کند لذا می داند بدون تفاهم با ایران نمی تواند از این منطقه خارج شود. این مسئله دومی است که برای بایدن اهمیت دارد.

 

منبع:مدارا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر