کد خبر: 106433
A

متکی: مصاحبه ظریف ترورسیاسی حاج‌قاسم بود

وزیر اسبق امور خارجه گفت: مصاحبه ظریف کاری مطالعه شده، طراحی شده و از پیش تعیین شده جریان اصلاحات بود که در آن از آقای ظریف استفاده ابزاری شد.

متکی: مصاحبه ظریف ترورسیاسی حاج‌قاسم بود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ منوچهر متکی وزیر اسبق امور خارجه در گفتگویی درباره صوت منتشر شده از محمدجواد ظریف در روز گذشته و اظهارات او گفت: این کلام آقای ظریف که گفته هیچ‌وقت میدان فدای دیپلماسی نشده و این دیپلماسی است که فدای میدان شده نشان می‌دهد که ایشان نه از میدان برداشت و تعریف درستی دارد و نه از دیپلماسی. کافی است ایشان به آمریکا نظری بیندازد و ببیند که میدان و دیپلماسی در آن چگونه با یک خط مشی و رویکرد شانه به شانه تکمیل کننده هم هستند.

وی افزود: مشکل آقای ظریف این است که فکر می‌کند حوزه نظامی در این کشور یک مقوله و حوزه دیپلماسی مقوله دیگری است. آنچه مطرح است این نیست که یکی از این دو فدای دیگری شود؛ بلکه آنچه مدنظر است این است که آیا این دو حوزه در راستای هم در مسیر سیاست‌های کلی نظام و آنچه که حکم جلودار است و رهبر تعیین می‌کند حرکت می‌کند یا خیر.

متکی تصریح کرد: تا امروز حوزه میدانی و نظامی نشان داده که به حکم جلودار و آرمان‌های انقلاب وفادار است؛ اما در حوزه دیپلماسی در موارد متعددی خلاف این موضوع ثابت شده است. بنابراین آنجا که دیپلماسی در مسیر خود حرکت می‌کند نباید با داستان سرایی مسائل دیگری را مطرح کند.

وزیر اسبق امور خارجه خاطرنشان کرد: من بسیار متأسفم از این مصاحبه و مطالب نیمه راست و دروغی که در این صوت منتشر شده کنار هم قرار گرفته‌اند. به نظر من آنچه درباره این صوت اتفاق افتاد هم در قسمت انجام و هم در قسمت انتشار، کاری مطالعه شده، طراحی شده و از پیش تعیین شده جریان اصلاحات بود که در آن از برادر و همکارمان جناب آقای ظریف استفاده ابزاری شد.

وی در خصوص اظهارات ظریف درباره سفر شهید سلیمانی به کشور روسیه و تفکر پشت این نوع از نگاه عنوان کرد: این تفکر دولت است که «بی همگان به سر شود بی غرب به سر نمی‌شود»، این نگاه همان موضوعی است که امام برای شکستن آن وارد عرصه شد. همان موضوعی که تقی‌زاده‌ها فریاد زدند «تا زمانی‌که از نوک پا تا فرق سر فرنگی نشویم، پیشرفت نمی کنیم»؛ این مبنای تئوریک این تفکر و شاه پهلوی هم مصداق عملی این سرسپردگی بود.

متکی ادامه داد: امام آمد تا تعفن این وابسته بودن را برای همگان آشکار کند و وقتی مردم فهمیدند که وابسته بودن چقدر و مزدور خارجه بودن چقدر متعفن است، این انقلاب عظیم را به وجود آوردند.

وزیر اسبق امور خارجه کشورمان گفت: امام خمینی (ره) انقلاب کرد تا تعاریف جدیدی از قدرت را ارائه دهد. ایشان نگاه جدیدی از قدرت را ارائه داد که غرب را منشأ قدرت نمی‌دانست و چنین چیزی را باور نداشت. او قدرت را منبعث از «منطق حق» می‌داند. آمریکایی‌ها معتقدند چون قدرت دارند باید منطقشان پذیرفته شود. شعار آنها «منطق قدرت» است اما شعار امام «قدرت منطق» است.

وی تأکید کرد: «قدرت منطق» شعار امام است که آمریکا نتوانسته در ۴۲ سال گذشته در مقابل آن ایستادگی کند. به همین دلیل است که طبق بیانات مقام معظم رهبری، افول آمریکا مطرح است. چون آمریکایی‌ها بعد از تاریخ جنگ جهانی دوم نمی‌توانند آنچه را که می‌خواهند انجام دهند و موفق نمی‌شوند جلوی آنچه را که نمی‌خواهند بگیرند و مانع آن شوند. این همان سراشیبی افول است که آمریکا در آن قرار دارد.

متکی اظهار داشت: آن روزی که آقای روحانی بحث «کدخدا» را مطرح کرد، من در یکی از صحبت‌ها گفتم این کدخدا شناسی را باید در دو واحد دانشگاهی در دانشگاه‌ها تدریس کنند، او توجه نکرد که با همین جمله سیگنالی به آمریکا داد که آنها تا انتهای ماجرا را خواندند و گمان کردند که ایران بدون آنها هیچ جا نمی‌رود و هیچ‌کاری نمی‌کند.

وزیر اسبق وزارت امور خارجه بیان کرد: آقایان عراقچی، ظریف، روانچی دیپلمات‌های حرفه‌ای کشور ما هستند و مذاکره کنندگانی هستند که مجموعاً بیش از ۱۰۰ سال سابقه کار دیپلماسی فقط در حوزه بین‌الملل دارند؛ اما نکته اینجاست که متخصص بودن در مذاکره و حرفه‌ای بودن شرط لازم است اما کافی نیست.

وی ادامه داد: شرط کافی مذاکره مسیر را درست انتخاب کردن و نگاه را به درستی متمرکز کردن است. از چنین دیپلمات‌هایی تنها در سایه یک نگاه درست می‌توان استفاده کرد.

متکی درباره تأثیر انتشار صوت ظریف در روابط ایران و روسیه اظهار داشت: روس‌ها مدت‌هاست برداشت خود از روابط با ایران را تحت محوریت نگاه پوتین تعریف کرده‌اند و این تعریف درست و واقع بینانه‌ای است. در دیدار پوتین با مقام معظم رهبری که بنده به عنوان وزیر امور خارجه حضور داشتم، تحول پوتین نسبت به جلوداری رهبر معظم انقلاب را شاهد بودم و همین مساله بود که پوتین تصمیم خود را گرفت.

وزیر اسبق امور خارجه کشورمان گفت: در مدت شش سال وزارت امور خارجه و گفتگوهایی که با لاوروف داشتم تلاش بر این بود که روسیه از لاک خود بیرون بیاید، نقش آفرین شود و چون بستر مناسبات روسیه و آمریکا بستری مبتنی بر تنش بود، این خروج از لاک مطمئناً در مقابل آمریکا قرار می‌گرفت و همین گونه نیز شد.

وی ادامه داد: ورود روسیه به صحنه سوریه اگر چه سال‌ها دیر و با تأخیر انجام شد اما نشان داد روسیه به آرامی از لاک خود بیرون می‌آید و این نگاه در روسیه برای مناسبات با ایران همانطور که پیش از این به آن اشاره کردم، بخشی به واسطه تحلیل‌ها و استدلال‌های مقام معظم رهبری و بخش دیگر به واسطه دیپلماسی حاج قاسم سلیمانی بود.

متکی در پایان تأکید کرد: گفتگوی حاج قاسم با پوتین و دعوت او به منازعه سوریه، تیر خلاصی بود برای اینکه روسیه را متقاعد کند به این میدان وارد شود. بسیار متأسفم که این مصاحبه برای کسی که آمریکا او را ترور نظامی کرد، یک «ترور سیاسی ناجوانمردانه» بود.

 

منبع:مهر

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر