کد خبر: 108101
A

چگونه شورای شهر می تواند «آلودگی نوری» را در پایتخت کاهش دهد؟

امید رضا فراهی پزشک و فعال حوزه اجتماعی در یادداشتی آلودگی نوری در تهران را بررسی کرده و به ارائه راه حل پرداخته است.

چگونه شورای شهر می تواند «آلودگی نوری» را در پایتخت کاهش دهد؟

به گزارش سایت دیده بان ایران؛  امید رضا فراهی پزشک و فعال حوزه اجتماعی در یادداشتی آلودگی نوری در تهران را بررسی کرده  و به ارائه راه حل پرداخته است. 

متن یادداشت دکتر امید رضا فراهی را در ذیل بخوانید؛ 

آلودگی نوری در تهران، شهروندان  را بیمار کرده و طبیعت این شهر را با مشکلات متعددی روبرو کرده است.

به واسطه سال های طبابت متوجه شده ام؛ در این سال ها  آسیب های چشمی، بروز استرس، تضعیف قدرت فکر و تمرکز در میان شهروندان افزایش پیدا کرده است.

همگان به خوبی می دانند که بیش از نیم قرن است آلودگی هوا در تهران باعث شده آسمان آبی شهر خاکستری شده و ستاره هایش پشت انبوهی از دود و مه دیده نشوند آلودگی نوری و افزایش نورپردازی های غلط نیز آسمان این شهر را بیمار تر از گذشته کرده است.

 اما اکنون دیگر اثری از آسمان آبی روزها و شب های پر ستاره تهران باقی نمانده است. همین «آلودگی نوری» موجب آشفتگی بصری و بیماری های عصبی برای شهروندان شود. مدتهاست این شهروندان و بسیاری از شهرهای بزرگ، به دلیل استفاده غلط از نورهای مصنوعی، از مرز هشدار آلودگی‌های نوری گذشته‌اند و در وضعیت قرمز به سر می‌برند. 

متاسفانه مناطق عمدتا تجاری به خصوص مناطق ۱، ۲، ۶ و ۷ آلوده ترین نقاط از لحاظ آلودگی نوری در کلانشهر تهران هستند .

چرا که در کشور ما دانش نور پردازی وجود ندارد و استفاده از نور کاملا سلیقه ای است.هر کجا از نور به روش غلط و غیر استاندارد برای روشن سازی محیط استفاده شده باشد، آلودگی نوری تولید میشود که به تمام اکوسیستم شهری آسیب می رساند. 

اثرات منفی آلودگی نوری بر انسان، حیوانات ‌و گیاهان در مجامع علمی محرز شده و از سوی دیگر موجب از دست رفتن زیبایی طبیعت شب آسمان و نیز  اتلاف انرژی میشود.

 از جمله عوارض کوتاه مدت آلودگی نوری بر انسان  بوده و تضعیف دستگاه ایمنی بدن، افزایش ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطانهای پوست، کاهش آستانه تحمل،  بر هم خوردن ساعت درونی بدن(ساعت بیولوژیک) و بروز افسردگی از دیگر عوارض بلند مدت الودگی نوری است .

متاسفانه تصمیم گیرندگان شهری اصلا به موضوع آلودگی نوری در پایتخت توجه نمیکنند و ضمن آنکه اصلا استاندارد مشخص ملی برای آلودگی نوری وجود ندارد.

نورپردازی ها در کوچه و خیابان های شهر به شدت سلیقه ای بوده و اصناف مختلف، مراکز تفریحی و فروشگاهی برای جلب توجه مشتری به طرز غیر استاندارد و بعضا بسیار خشن از نور های متعدد استفاده میکنند.

یکی از مهم‌ترین منافع تدوین استاندارد در بخش آلودگی نوری، میدان دادن به جوانان متخصص برای تشکیل شرکت های تخصصی نورپردازی است که می‌توان از آنها بعنوان شرکت های امین و مورد اعتماد مدیریت شهری استفاده کرد.

لازم است  در دوره جدید شورای شهر تهران آئیین نامه نور پردازی خیابان ها، بزرگراه ها، ساختمان های عمومی، مجتمع های تجاری و پارک ها را تدوین نماید. و این دستورالعمل یا آئیین نامه به معاونت خدمات شهری، محیط زیست و دیگر معانت ها ابلاغ و اجرای آن ضروری باشد.

قاعدتا بعد از تصویب استاندارد آلودگی نوری و در صورت راه اندازی این قبیل شرکت های تخصصی و الزام کلیه اماکن دولتی، عمومی و خصوصی به استفاده از خدمات شرکت های مورد تایید و دارای صلاحیت، بخشی از درآمد آن هم بعنوان عوارض به شهرداری تعلق خواهد گرفت تا صرف نگهداشت مطلوب شهر گردد. توجه به موضوع آلودگی نوری برای مدیریت شهری لازم است

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر