کد خبر: 110084
A

نگرانی چهره اصولگرا از کنار نرفتن کاندیداهای پوششی ابراهیم رئیسی /مظفر: پراکندگی آراء یک تهدید است

حسین مظفر از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام بر این باور است اگر اصولگرایان یکی شوند رأی رئیس جمهور حداکثری می‌شود اما اگر به صورت موازی بیایند کاهش پیدا می کند که این زیبنده اقتدار یک رئیس جمهوری که باید در رأس نظام اجرایی قرار گیرد نیست و او را تضعیف می‌کند.

نگرانی چهره اصولگرا از کنار نرفتن کاندیداهای پوششی ابراهیم رئیسی /مظفر: پراکندگی آراء یک تهدید است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ حسین مظفر از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و از سیاستمداران اصولگرا درباره نتیجه انتخابات گفت و گویی انجام داده که مشروح آن را در ذیل می خوانید: 

**************

*آقای مظفر! تحلیل شما از مناظرات این دوره از ریاست جمهوری چگونه است؟

مناظره‌ها تاثیر زیادی در قشر نخبه و آشنا به وضعیت نامزدها ندارد چون معمولا اینها از قبل انتخاب خودشان را انجام داده‌اند و حالا می‌خواهند مشاهده کنند نامزدهای مورد علاقه‌شان در مناظره چه نکاتی را مطرح می‌کنند تا به وجد آیند و خوشحال شوند. این مسائل بیشتر برای قشر خاکستری است که از اهمیت ویژه ای برخوردار است ولی متاسفانه مناظره‌ها با بداخلاقی از طرف طیف اصلاح طلب آغاز شد و به نظر می‌رسد وضعیت  چندان خوبی را از خودشان به نمایش نگذاشتند و به جای ارائه برنامه فقط شعارهایی را مطرح کردند و بیشتر به دنبال این هستند روی موج احساسات مردم سوار شوند.

اشکال اصلی در برنامه مناظرات این بود که به نامزدها فرصت کافی نمی‌دادند، یعنی باید فرصتها بیشتر می‌شد و بیشتر برنامه و ساز و کار اجرایی هر نامزد را مطرح می‌کردند. تقریبا تمام این نامزدها روی موضوعات مشترک وفاق داشتند، همه آنها گفتند ما طرفدار خانم‌ها هستیم، همه گفتند که طرفدار اینترنت هستیم، همه گفتند طرفدار جوانان هستیم، همه گفتند طرفدار اشتغال هستیم، همه گفتند تورم را پایین می آوریم و همه آنها همین حرفها را زدند یعنی کسی چیز خاصی نگفت که دیگری نتواند بگوید ولی مهم این است که برنامه اجرایی‌شان چیست که متاسفانه این را مطرح نکردند.

 لذا باید اصل این مناظره‌ها بهبود پیدا می‌کرد و محتوای آن قوی‌تر می‌شد و در نتیجه فرصت بیشتری هم به کاندیداها داده می‌شد ولی در عین حال این مناظرات می ‌تواند حدود ۲۰ درصد روی قشر خاکستری تاثیر داشته باشد، از طرفی هم الحمدالله آقای رئیسی سعه صدر نشان دادند و به نظر من برنده این مناظرات آقای رئیسی بود که بسیار خوب حوصله به خرج داد و در قبال توهین ها و تهمت هایی که به ایشان وارد کردند عصبانی نشد و آرامش خودش را حفظ کرد، این از نکات مثبت و منفی مناظره ها بود که انجام شد.

* از نگاه شما، صحبت‌های کاندیداها با تمام نقدهایی که می‌توان به آن وارد کرد، آیا روی مشارکت و نظر مردم تاثیری داشته است؟

بله بی‌تاثیر نیست. اولا در اصل مشارکت مردم، یک بخشی را ترغیب می‌کند و آنها پای صندوق می‌آورد، در عین حال حمایت‌ها و مخالفت‌هایی را هم بر می‌انگیزاند و به خصوص روی قشر خاکستری تاثیرگذار است. به نظر من در این دو مقوله یعنی مشارکت و گرایش به سمت کاندیداها حداکثر ۲۰ درصد تاثیر دارد.

کاندیداهای اصولگرا کنار نمی رود /مظفر: پراکندی آراء یک تهدید است

*صحبت هایی که برخی از کاندیداها در مورد یارانه ۴۵۰ هزار تومانی یا به گفته شما در مورد بحث زنان، به ویژه کولبران و مرز نشینان مطرح کردند،آیا یکسری برنامه های موقت و مقطعی انتخاباتی نیست؟ مثلا مردم می گویند دوره های قبل هم همین صحبتها مطرح شده ولی نتیجه‌ای ندیده ایم.

همینطور است. هم در دوره‌های قبل صحبت شده است و هم خود نامزدها همین ها را تکرار کردند ولی باید شیوه تحقق و توانمندی فردی را برای اجرای این برنامه ها مطرح می‌کردند که متاسفانه فرصت آنچنانی به وجود نیامد.

*به نظر شما شکل مناظره چه ایرادی داشت؟

ایراد آن یکی این بود که زمان کم بود، دیگر اینکه باید سؤالهای دقیق‌تر طرح می‌شد همچنین مناظرات باید به گونه‌ای مدیریت می‌شد تا در چهارچوب صحبت کنند. مثلا یک سوال مطرح می‌شد اما  پاسخ نامزدها، سر از مباحث دیگر در می‌آورد و هرکسی حرفهای خودش را می زد.

*شورای وحدت و شورای ائتلاف دو شورایی بودند که سر کاندیداها به توافق رسیدند و روی آقای رئیسی اجماع کردند حتی جبهه پایداری هم تاکید بر حمایت از رئیسی داشت. ولی جلیلی، قاضی زاده و زاکانی هم در صحنه هستند که نزدیک به شورای ائتلاف و پایداری هستند، آقای رضایی هم که اصولگرا هستند و همچنان انصراف نداد. این یعنی آقای رئیسی اجماع ساز نبوده است یا ....

اینها از شورای ائتلاف نیامدند و از شورای ائتلاف فقط رئیسی است. اینها از مجموعه اصولگرا هستند ولی شورای ائتلاف یک نفر را معرفی کرده است و پنج نفر معرفی نکرده است.

*درست است ولی این چهره ها اصولگرا که هستند.

هم در طیف اصولگرا و هم در طیف اصلاح طلب قضاوت زود است و هنوز سه روز دیگر وقت داریم. آن چیزی که من یقین دارم این است که اصلاح‌طلبان حتما یک نامزد خواهند شد و تجربه قبلی آنها نشان داد که این شیوه آنها کارایی داشت و در طرف مقابل آنها هم، اگر اصولگرایان یکی نشوند و به وحدت نرسند یک خسارت بزرگی اتفاق خواهد افتاد و لطمه جبران ناپذیری بر مجموعه طیف اصولگرا و تحول گرا و انقلابی وارد می‌کند که مسؤلیت خواهند داشت. به نظر من باید بیشتر فکر کنند و نامزدها، فریب هوادارنشان را نخورند.

 به نظر می‌رسد تجربه گذشته اصولگرایان تجربه خوبی نبود مبنی بر اینکه قرار بود یکی شوند ولی نشدند به عبارت دیگر انسان مؤمن از یک سوراخ چند بار گزیده نمی‌شود، اگر این رخ دهد که همه کاندیداهای اصولگرایان در انتخابات بمانند،فریب هوادارانشان را بخورند و هر کدام به صورت جداگانه، وارد عرصه انتخابات شوند حتما بدانند که رقبای آنها به پیروزی می‌رسند و آنچه که برای آنها باقی می‌ماند اعتراضی از مجموعه اصولگرایان است که چرا موجب تضعیف جبهه انقلاب شدند و شاید برای آنها یک گناه نابخشوده باشد.

*پس شما تایید می کنید که این نگرانی هم چنان در جبهه انقلاب و اصولگرا وجود دارد.

بله.

*به نظر می رسد این ۴ چهره قصد کناره گیری ندارند، این مسئله چقدر برای سبد رای آقای رئیسی به عنوان  یک تهدید تلقی می‌شود؟

اگر آنها کناره گیری نکنند نهایتا ۵ میلیون رأی، بیشتر مجموع رای آنها نخواهد شد.

*ولی از اول گفته بودند که اگر آقای رئیسی بیاید رأی اصولگرایان پراکنده نمی‌شود. به نظر شما این چقدر به این مساله برمی گردد که آقای رئیسی نتوانسته اجماع ایجاد کند و چقدر به رقابت درون جریانی اصولگرایان باز می‌گردد...

اگر بعضی از اصولگرایان کنار بروند تقریبا ۹۰ درصد رأیشان به سبد آقای رئیسی ریخته می‌شود و بعد از اینها، درصدی از آراء آنها به اصولگرایان و درصدی ممکن است به کسانی دیگر داده شود.

*پس از نگاه شما پراکندگی رأی، یک خطر برای سبد رای آقای رئیسی محسوب می شود یا خیر؟

بالاخره یک تهدید است. از ابتدا، توافق نوشته شده یا حتی نانوشته نبوده که فقط یک نفر بیاید و بقیه کنار بروند، اینها موازی وارد صحنه شدند اما طبیعی است که باید میزان سبد رأی خودشان را محاسبه کنند، میزان نقشی که در وفاق و اجماع می‎توانند داشته باشند را هم حساب کنند، میزان ترفندهای رقیبشان را هم بسنجند و تصمیم درستی بگیرند، در غیر این صورت هم رأی خودشان از بین می رود و هم آن فرد اصلی که مورد نظر اصولگرایان است ممکن است خطراتی تهدیدش کند. لذا باید حتما یک ارزیابی در همین یکی دو روز از خودشان به عمل آورند و در نهایت در روز چهارشنبه تصمیم بگیرند و به نفع آقای رئیسی کنار روند.

*با وضعیت فعلی(کنار نرفتن کاندیداهای اصولگرا)، اگر یک شخصی مثل رئیسی رئیس جمهور شود و سبد آرای او حداقلی باشد از نگاه شما آیا یک رئیس جمهور حداقلی جایگاه سفت و محکمی دارد؟

هرچند بر این باورم شور انتخاباتی آن گونه که باید رخ نداده است اما انشالله در همین دو ، سه روز آینده وضعیت به نحوی پیش خواهد رفت که ایران و ملت ایران سرافراز خواهند بود. شور انتخاباتی باعث می‌شود که درصد مناسب و قابل قبولی از مردم در انتخابات شرکت کنند البته این توقع را نباید داشت که بعد از ۴۲ سال، انتخابات مثل ابتدای انقلاب باشد، در دنیا هم، چنین توقعی را از خودشان ندارند چه برسد به ما که کشوری هستیم که این همه در معرض مشکلات هستیم، ولی به نظر من از کشورهای مدعی دموکراسی، وضعیت مشارکت ایران بهتر خواهد بود.

* به نظر شما نگرانی در مورد رئیس جمهور حداقلی با این چند کاندیدای اصولگرایی که الان در رقابت مانده‌اند وجود دارد یا خیر؟

بله ولی اگر اصولگرایان یکی شوند رأی رئیس جمهور حداکثری می‌شود اما اگر به صورت موازی بیایند کاهش پیدا می کند که این زیبنده اقتدار یک رئیس جمهوری که باید در رأس نظام اجرایی قرار گیرد نیست و او را تضعیف می‌کند.

* پیش بینی شما از مشارکت چند درصد است و در مجموع مشارکت را چگونه می بینید؟

من حدود ۵۵ درصد کمتر پیش بینی نمی‌کنم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر