کد خبر: 123719
A

سردار حسین علایی خطاب به رئیسی : یادمان باشد بعضی قطعنامه های ضدایرانی را روسیه پیشنهاد داده/ مسکو همیشه از برگ ایران در برابرامریکا سود برده

سردار حسین علایی از فرماندهان دوران جنگ در باره روابط ایران و روسیه، یادداشتی را منتشر کرده است.

سردار حسین علایی خطاب به رئیسی : یادمان باشد بعضی قطعنامه های ضدایرانی را روسیه پیشنهاد داده/ مسکو همیشه از برگ ایران در برابرامریکا سود برده

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ سردار حسین علایی از فرماندهان دوران جنگ  در آستانه سفر ابراهیم رئیسی یادداشتی را  در باره روابط ایران و روسیه، منتشر کرده است.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ در این یادداشت که در روزنامه جمهوری اسلامی منتشر شده می خوانیم:

*موضوع انعقاد قرارداد بیست ساله ایران با روسیه در دستور کار سفر قریب‌الوقوع رئیس جمهوری اسلامی ایران است. از آنجا که در طول تاریخ روابط ایران و روسیه دچار فراز و نشیب‌های فراوانی بوده است، خوبست دست اندرکاران کشور قبل از تمدید و انعقاد این قرارداد به سوابق تاریخی و رفتار روسیه با ایران توجه کنند و اقدامات خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که با توجه به منافع ملی ایران، هر دو کشور از آن سود ببرند.

*طبیعی است که روابط دوستانه و همکاری ایران و روسیه به دلیل همسایگی دو کشور و فاصله آنها از آمریکا به نفع طرفین است ولی باید در انعقاد قرارداد با آن کشور به واقعیت‌های زیر توجه کرد.

1- روسیه تا کنون هیچگاه ایران را متحد استراتژیک خود تلقی نکرده است.

2- روسیه همیشه از برگ ایران در حل مسائل خود با آمریکا استفاده کرده است.

3- روسیه در حوزه نفت و گاز رقیب ایران است و موافق انتقال گاز ایران به اروپا نیست زیرا آنجا را بازار خود می‌داند.

4- روسیه در شورای امنیت سازمان ملل همواره علیه برنامه هسته‌ای ایران رأی داده و در زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد که بیشترین قطعنامه‌ها علیه ایران صادر شد، برخی از آنها را دولت روسیه پیشنهاد داده است.

5- روسیه موافق داشتن چرخه غنی سازی در ایران نیست و گسترش دانش هسته‌ای در ایران را به نفع خود نمیداند.

6- شوروی در جریان جنگ تحمیلی، مهم‌ترین حامی صدام حسین بود و بیشترین تسلیحات از جمله موشک‌های زمین به زمین و انواع هواپیماهای میگ را در اختیار ارتش بعثی قرار داد.

7- شوروی در زمان جنگ تحمیلی، تعدادی از نفتکش‌های کویتی را به منظور حمایت از عراق تحت پرچم خود قرار داد و از آنها با کشتی‌های جنگی خود در خلیج فارس محافظت می‌کرد.

8- روسیه علاقمند است ایران از نظر نظامی وابسته به آن کشور باشد. اکثر قراردادهایی که تا کنون با آن کشور منعقد گردیده بیشتر منجر به خرید تسلیحات و تجهیزات نظامی برای ایران شده است. با توجه به هزینه نگهداری بالای جنگ افزارها و تسلیحات روسی، این قراردادها درآمد مستمری را برای روس‌ها ایجاد کرده است.

9- روسیه روابط نزدیکی با اسرائیل دارد و روس تبارها نقش مهمی در دولت اسرائیل دارند و آنها همواره در چتر حمایتی روسیه قرار داشته‌اند. ازسوی دیگر روسیه با سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در باره اسرائیل مخالف است و برای امنیت و بقای اسرائیل تلاش می‌کند.

10- روسیه در جریان بحران قره‌باغ، ایران را در مذاکراتی که حتی ترکیه در آنها شرکت داشت به بازی نگرفت.

11- روسیه به کشورهایی که دارای روابط خوب با آمریکا هستند مثل ترکیه و هند موشک‌های ضد هوایی S-400 واگذار کرده است ولی تا کنون با ایران در این سطح روابط نظامی نداشته است.

12- سامانه‌های پدافند هوایی روسیه در سوریه همواره تماشاچی حملات هوایی اسرائیل به پایگاه‌های گروه‌های هوادار ایران در سوریه بوده‌اند و روسیه حتی هیچگونه فشار سیاسی برای جلوگیری از حملات اسرائیل به مواضع طرفداران ایران در سوریه وارد نکرده است. همچنین روسیه نظاره گر حملات اسرائیل به کشتی‌های حامل نفت ایران به سوریه بوده است و از خود هیچ واکنشی نشان نداده است.

13- روسیه در برابر الحاق سرزمین‌های جولان سوریه به اسرائیل هیچگونه واکنش مؤثری انجام نداده است.

14- پوتین علاوه بر آنکه به اکثر وزرای ایرانی در سفر به روسیه ملاقات نمی‌دهد، حتی به رئیس مجلس شورای اسلامی که چندی قبل میخواست پیام رهبری را به وی تسلیم کند به بهانه کرونا وقت دیدار نداد.

15- روسیه دارای یک حکومت غیردموکراتیک است که مردم آن کشور نمی‌توانند فرد دیگری را به جای پوتین به ریاست جمهوری برگزینند و او هم از روسای جمهور مادام‌العمر دنیا است.

در هر صورت در انعقاد قرارداد با روسیه بهتر است به نکات فوق توجه شود. باید مراقب بود تا توافق‌های جدید منجر به افزایش روابط تجاری دو کشور شود و بیشتر از آنکه مشکلات دراز مدت روسیه را حل کند به نفع طرفین باشد. از طرفی تعادل در سیاست خارجی ایجاب می‌کند که نبایستی به برنامه و ظرفیت شیطان بزرگ برای کنترل روسیه و چین بی‌توجه بود. بنابراین بهتر است همچنان ازسوی جمهوری اسلامی ایران، سیاست خارجی "نه شرقی و نه غربی" دنبال شود تا برداشت جامعه از سیاست خارجی کشور "فقط شرقی نه غربی" نباشد. شرقی که از خراب بودن رابطه ایران با غرب سودهای سرشار می‌برد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر