کد خبر: 124288
A
واکنش یک کارشناس بین الملل به نقش آفرینی روسیه در گفت و گو با دیده بان ایران؛

مهدی مطهرنیا:روس ها از برگ ایران در ماجرای اوکراین استفاده می کنند، حق بدهید ما هم دلواپس مذاکرات هسته ای باشیم/چرا یک "بیگانه‌ "را به عنوان نماینده ایران در مذاکرات برجام معرفی کردیم؟!

مهدی مطهرنیا،کارشناس مسائل بین الملل درباره نقش آفرینی روس ها در مذاکرات هسته ای به سایت دیده بان ایران گفت: روس‌ها حق دارند از برگ ایران برای دستیابی به امتیاز استفاده کنند ولی سخن این است که آیا ایران از روس‌ها امتیازی برابر با برگی که روسیه از آن استفاده می‌کند گرفته اند روس‌ها به تعهدات خود نسبت به نیروگاه بوشهر بدهی بسیار بزرگی را به ایران دارند روس‌ها هنوز هم اجازه نمی‌دهند از اورانیوم غنی شده داخل ایران در ارتباط با بوشهر استفاده کنند .آیا همان اندازه به ایران امتیاز داده‌اند؟

مهدی مطهرنیا:روس ها از برگ ایران در  ماجرای اوکراین استفاده می کنند، حق بدهید ما هم دلواپس مذاکرات هسته ای باشیم/چرا یک "بیگانه‌ "را به عنوان نماینده ایران در مذاکرات برجام معرفی کردیم؟!

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ در دور اخیر مذاکرات احیای برجام در شهر وین به نظر می‌رسد روسیه نقش پررنگ‌تری را پیدا کرده، این کشور در جبهه‌های دیگر از جمله در اوکراین و قراقستان وارد مناقشات گسترده‌‌ای با غرب شده است. این مسئله به گونه‌ای است که به اعتقاد بسیاری از تحلیل‌گران، این تنش‌ها به بالاترین سطح خود در سال‌های پس از جنگ سرد رسیده است.

بدین ترتیب پرسشی که به میان می‌آید این ست که آیا این مناقشات در آینده مذاکرات وین نیز تاثیرگذار خواهد بود یا خیر.؟

مهدی مطهرنیا،کارشناس مسائل بین الملل وآینده پژوه در گفتگویی با سایت دیده بان ایران در خصوص این سوال که چه لزومی دارد روسیه به جای ایران مذاکره کند و اولیانوف در مذاکره مستقیم با آمریکای‌ها عملا خواسته‌های طرف ایرانی را مطرح می‌کند این موضوع چقدر بر نقش روسیه در معادلات ایران و غرب تأثیرگذار است؟ گفت:

مسئولیت روسیه و اولیانوف بسیار نگران کننده است به هر ترتیب ایران منافع ملی خاص خود را دارد روس‌ها اگر چه خود را شریک استراتژیک  ایران می‌خوانند ولی در امر واقع رقبای ایران در بحث انرژی در منطقه هستند.

همیشه کسانی که به عنوان میانجی عمل می‌کنند در این حالی که میانجی‌گری می‌کند کنش خود را بر برداشت‌های خود و برداشت‌های خود را بر نگراش‌های خود  و نگرش‌ها و برداشت‌های خود را مبتنی بر منافع خود دنبال می‌کنند و لذا( پیام بران )کامل نخواهند بود نه این‌که نخواهند پیام را منتقل کنند بلکه رسانه‌ی هستند که خواسته یا ناخواسته در پیام دخل و تصرف می‌کنند. تمایز بین رسانا و رسانه در همین است در صحنه‌ی سیاست ما رسانا نداریم رسانا بدون تغییر در پیام آن را انتقال می‌دهد در صورتی که رسانه خواه ناخواه در انتقال پیام دستکاری می‌کند

پرسش این است اولیانوف روسی می‌تواند رسانا باشد یا رسانه‌ی است که خواسته یا ناخواسته پیام‌ها را دستکاری می‌کند قبول داریم( اولیانوف لیاخوف) روسی مجلس ایران را به توپ بست. ولی اولیانوف روسی فعلی، چگونه یک کشور، یک دولت حاضر نیست با دشمن خود مذاکره کند ولی بیگانه‌ی را به عنوان نماینده خود انتخاب می‌کند.

بله نمایندگان روسیه (اولیانوف) آلمان،فرانسه، انگلیس یا چین  به همراه یکدیگر با ایران مذاکره می‌کنند طرف مقابل اگر اطلاعاتی از ایران می‌خواهد از هرکدام از این کشورها اخذ می‌کند اما زمانی که یک کشور از طریق نمایندگان خود در صحن عمومی سیاست به برجسته سازی یک شخص به عنوان یک شخص حقیقی و شخصیت حقوقی از یک کشور دیگر تکیه می‌کند این آیا نشانه ‌ی از نگرانی را به وجود نمی‌آورد ویا افرادی نگران شوند آن نگرانی واجد اهمیت نیست؟ پاسخ به این پرسش خیلی از مسائل را  مشخص می‌کند همانگونه که دلواپسان در ماجرای برجام به رسمیت شناخته شدند این حق را باید به دلواپسانی داد که در وضعیت  کنونی از دخالت روسیه و اولیانوف و موضع گیریش در باب کنشگرانی چون ظریف یا بازتابی که رفتار او در صحنه‌ی بین المللی در ارتباط با ایران  ایجاد می‌کند نگران باشند یا نه؟

این کارشناس بین الملل در ادامه افزود: به نظر می‌رسد که وارد شدن جایگاه روس‍‌‌ ها در پرونده‌ی هسته‌ی می‌تواند در افکار عمومی نوعی بازتاب منفی را در تاریخ به جای بگذارد به گونه‌ی که در دهه‌‌ها و صدهای بعد زمانی که تاریخ ایران را در سال 1500 بررسی می‌شود وصدسال دیگر ایرانی‌ها دردر هرجای جهان این معنا را دنبال می‌کنند آیا این امر امر به سزایی تلقی خواهد شد  پاسخ این سوال در سال 1500 به چه چیزی در تاریخ شبیه خواهد بود

آیا اگر در تاریخ صدسال گذشته به نماینده انگلیس یا روسیه در یک موضوع ملی به این مقدار بهاء داده می‌شد امروز ما آنها را می‌پذیرفتیم که در آینده به هر بهانه‌ی امروز را پذیرا باشیم و اگر امروز را پذیرا هستیم چگونه دیروز را با نگاه منفی می‌نگریم.

این کارشناس مسائل بین الملل  در ادامه به این سوال که اگر جمهوری خواهان در کنگره بنابر خواسته خود برتحریم‌ها اضافه کنند،تکلیف تعهدات ایران در توافق احتمالی چیست ؟ می‌گوید:

به هر ترتیب ایران باید در مرحله‌ی نخست توافقی بهتر از برجام را روی میز افکار عمومی در ایران قرار دهد  درمرحله‌ی دوم اگر جمهوری خواهان دوباره قدرت را به دست بگیرند بی تردید با منتظر بود همانگونه که ایران  از برجام خارج شد از( برجام  پریم) هم خارج شوند همان رفتار ویا بدتر از آن را در باب عدم تعهدات  طرف‌های مقابل منجمله ایالات متحد آمریکا برآن داشته باشند زمانی بسیاری از کسانی که امروز در پی ایجاد توافق با آمریکا و اعضا گروه 1+4 در همین برجام را آتش زده‌اند امروز باید یک دستاورد بهتر از برجام گذشته را روی میز مذاکره داشته باشند اگر حکومت آمریکا و پایتخت کشورهای بزرگ  بر مبنای فشار آمریکا بر تعهدات خود عمل نکنند بی‌تردید باید رفتار و کنشی سخت‌تر از  قبل به انجام برسد و این یک امر طبیعی است که افکار عمومی از آنها دارند همانگونه که افکار عمومی  با توجه به سابقه پیشینی که موجود است خواستار توافق بهتر از برجام روی میز افکار عمومی در ایران است تا آنچه که قبلا برای برجام گفته شده است امروز با هزینه‌های که ملت داده است به نتیجه مطلوب‌تری برسند.

مطهرنیا در خصوص این سوال که غرب و روسیه بر سر اوکراین دائم در حال تنش هستند اگر روسیه از نفوذ خود بین مذاکره کنندگان هسته‌ی ایران به عنوان یک برگ در مذاکراتش بر سر اوکراین استفاده کند تکلیف چیست؟ گفت:

هر کشور به دنبال منافع خودش است و روس‌ها حق دارند از برگ ایران برای دستیابی به امتیاز استفاده کنند ولی سخن این است که آیا ایران از روس‌ها امتیازی برابر  با برگی که روسیه از آن استفاده می‌کند گرفته اند  روس‌ها به تعهدات خود نسبت به  نیروگاه بوشهر بدهی بسیار بزرگی را  به ایران دارند روس‌ها هنوز هم اجازه نمی‌دهند از اورانیوم غنی شده داخل ایران در ارتباط با بوشهر استفاده کنند .آیا همان اندازه به ایران امتیاز داده‌اند؟ جهان سیاست جهان بده بستان امتیاز محورانه است و هیچ کس نمی‌تواند بازنده و یا برنده مطلق باشد ولی هر بازیگری باید نسبت به منابعی که می‌گذارد منافع ببرد ایران منابعی که برای روسیه گذاشته است آیا به همان اندازه منافع از روسیه ستاده‌اند؟ و نوع رفتار ایران در مقابل کشورهای مختلف زیر ذره بین  افکار عمومی است .و قضاوت‌های را با استدلال‌های گوناگون در این زمینه تولید و باز تولید ‌می‌کند.

منبع: سایت دیده بان ایران- هانیه احمدی 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر