کد خبر: 128014
A

عضو کمیسیون صنایع: هیئت رئیسه مجلس هیچ استیضاحی را اعلام وصول نمی‌کند / استیضاح وزیر صمت را هم اعلام وصول نکرده اند

مصطفی حسینی قطب آبادی نماینده مجلس درباره به استیضاح وزرا، مطرح کرد: «یکی دیگر از معظلات بزرگ ما وزارت راه است؛ ما شاهد هستیم که آقای وزیر یک دستوری را می‌دهد، اما نه تنها زیر‌مجموعه‌اش توجهی نمی‌کند، بلکه پیمانکاران جز هم هیچ اهمیتی برای دستور وزیر قائل نیستند و کوچک‌ترین اقدام مثبتی را انجام نمی‌دهند.»

عضو کمیسیون صنایع: هیئت رئیسه مجلس هیچ استیضاحی را اعلام وصول نمی‌کند / استیضاح وزیر صمت را هم اعلام وصول نکرده اند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ مصطفی حسینی قطب آبادی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این پرسش که چرا علیرغم پیگیری نمایندگان، استیضاح وزیر صمت توسط هیئت رئیسه اعلام وصول نمی‌شود، گفت: «حتما شما و خوانندگان این گفتگو اطلاع دارید که طرح سوال، استیضاح و تذکر از ابزار‌های نظارتی مجلس و نمایندگان است. ما نمایندگان برای دفاع از حقوق ملت و برای بازدارندگی در خصوص اقداماتی که دولت انجام می‌دهد و ممکن است اشتباه و بیراهه باشد، یا برای اصلاح امورشان در جهت قانونی کردن و نظارت بر اجرای قانون دستگاه‌ها، از این ابزار‌ها استفاده می‌کنیم.»

مصطفی حسینی قطب آبادی نماینده عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به انتخاب گفت: «آنچه در ارتباط با وزرا، مقامات یا مسائل مربوط به استیضاح انجام می‌دهیم، به جایگاه حقوقی افراد بر می‌گردد و قطعا به لحاظ حقیقی، این افراد از احترام خاصی برخوردار هستند، از این جهت ما نه می‌توانیم ایرادی بگیریم و نه خواهیم گرفت. اما در ارتباط با استیضاح آقای فاطمی امین باید عنوان کنم که ایشان از سوی کمیسیون صنایع و معادن، به طور مکرر تذکراتی به داده و راهنمایی‌هایی هم کرده‌ایم، اما عمکرد برخی از زیر مجموعه‌های این وزارتخانه، مناسب و مورد تایید نیست و به بیان دیگر، این کاره نیستند. این مهم منجر به این می‌شود که امور کشور در این حوزه که از حوزه‌های پایه‌ای کشور است، مختل بماند.»

حسینی تاکید کرد: «زمانی که در مسائل خودروسازی، فولاد، مس و معادن، ایراداتی وجود داشته باشد، جایگاه و مقررات این اجازه را به ما می‌دهد که شخص اول آن مجموعه را بازخواست کنیم. چراکه با خود افراد و مدیران آن مجموعه ارتباط مستقیمی نداریم؛ بنابراین وزیر باید پاسخگوی اعمال و رفتار زیر مجموعه‌های خود، مدیران و معاونینش باشد. آقای فاطمی امین بسیار تلاش کرده و تلاش می‌کنند که وزارت را سر و سامان دهند، ولی در مجموعه تمام وزارتخانه‌ها، تنها یک نفر تصمیم گیرنده نیست. افرادی تحت عنوان مشاور، افرادی در سایه دولت‌ها و پیرامون رییس جمهور‌ها و مقامات اولیه وجود دارند که در حوزه اجرایی اعمال نفوذ و افرادی را در جایگاه‌ها گسیل می‌کنند.»

وی با بیان اینکه یکی از اعتراضات نمایندگان به وزیر صمت مربوط به مسئله عزل و نصب‌های انجام شده است، گفت: «درست است که وزیر اختیار قانونی دارد که معاونین و همکارانش را انتخاب کند، ولی بر سر کار آوردن افرادی که توان اجرایی، تخصص و تجربه لازم را ندارند، کار‌ها را خراب‌تر می‌کند. یکی از ایراداتی که به ایشان وارد است همین بحث عزل و نصب‌هاست؛ برای مثال در حوزه معاونت معدنی فردی را بر سر کار آورده‌اند که هیچ تخصص و تجربه لازمی را در این زمینه نداشته، جز اینکه در بورس فعالیت کرده‌اند و در آنجا اسم معدن را بلد شده و شنیده است. از آن طرف هم شاهد هستیم که بورس در چه وضعیتی قرار دارد و مردم چه قدر متضرر شده‌اند؛ بنابراین فرد مذکور که در بورس مسئولیت داشته، در حوزه بزرگ‌تر و حساس‌تری قرار می‌گیرد که همان نگاهی که باعث آسیب به بورس شده است، در این وزارتخانه هم اعمال خواهد شد.»

این عضو کمیسیون صنایع و معادن در مورد عملکرد فاطمی امین در حوزه خودرو، مطرح کرد: «در بحث خودرو هم منجر به این شد که رهبری هم ورود پیدا کنند وتذکر دهند. ماه‌ها جلوتر در ارتباط با کیفیت خودرو و واگذاری این دو خودروساز در اختیار دولت به ایشان تذکر دادیم. معاونین ایشان هیچ احترامی برای مجلس به عنوان راس امور قائل نیستند و خود وزرا و دولت هم هیچ مشورتی از مجلس نمی‌گیرند. در نهایت به دلیل اینکه ما نمایندگان باید پاسخگوی مردم باشیم و نظارت‌مان را قوی‌تر کنیم تا قانون اجرا شود، بحث استیضاح ایشان توسط آقای سیاه کلی و تعداد دیگری از نمایندگان، از جمله بنده امضا شد و خواستار این شدیم که آقای وزیر بایستی نسبت به این موارد پاسخگو باشند چراکه شاید توان لازم را نداشته باشند.»

حسینی با بیان اینکه امضا‌ها برای استیضاح وزیر صمت تحویل هیئت رئیسه داده شده است، اما هیئت رئیسه مجلس تا کنون حاضر نشده که زیر بار قبول هیچ استیضاحی برود، گفت: «اینکه هیئت رئیسه هیچ استیضاحی را اعلام وصول نمی‌کند را اشتباه می‌دانم. به نظر می‌رسد که می‌خواهند شعار هماهنگی دولت و مجلس را در ظاهر نشان دهند در حالیکه این بزرگ‌ترین ظلم به کشور و جامعه خواهد بود. از همین ابتدای کار باید گوشزد کرد و تعارفات را کنار گذاشت چراکه این تعارفات کشور ما را به عقب می‌راند.»

وی ادامه داد: «به خاطر دارم که در مجلس هشتم بحث استیضاح آقای احمدی‌نژاد مطرح بود، اما آن زمان می‌گفتند به صلاح نیست؛ یک روز می‌گویند اول دولت است، یک روز می‌گویند آخر دولت است، روز دیگر می‌گویند دشمن پشت در است در حالیکه این وقت کشی‌ها باعث سلب اعتماد مردم نسبت به نظام و مسئولین می‌شود. اعتقادم بر این است که هر زمان که نمایندگان مردم و قوه ناظر بر اجرا صلاح دانستند که به موضوعی باید ورود پیدا کنند، نباید معطل کرد؛ وزیر و دولت در مجلس حاضر می‌شوند و پاسخ می‌دهند، حال اگر مجلس قانع شد رای مثبت می‌دهد و در غیر این صورت وزیر کارت قرمز می‌گیرد و تذکر داده می‌شود.»

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه اینگونه ملاحظات و بازی کردن با افکار مردم، آسیب بسیاری به کشور وارد می‌کند، تصریح کرد: «به تازگی امضایی جمع کرده‌ایم که در ارتباط با استیضاح‌ها، هیئت رئیسه بایستی کتمان و سهل انگاری نکند و به این موضوع کمک کند تا نمایندگان وظیفه‌شان را انجام دهند و قانون اجرا شود که در نهایت مردم هم ببیند که مجلس به عنوان در راس امور بودن، تعارف با کسی ندارد.»

حسینی اظهار کرد: «شعار‌هایی از قبیل اینکه مجلس هماهنگ و دولت هماهنگ را به نوبه خود، قبول ندارم؛ اصلا چنین چیزی نیست چراکه این تعامل یک طرفه مجلس با دولت است و مجلس است که کوتاه آمده و سعی کرده است که این برادری را حفظ کند. آقای رئیس جمهور و دولت مشورتی از نمایندگان نگرفته‌اند و به نظر نمایندگان چه در عزل و نسب وزرا و چه در عزل و نصب استانداران، توجهی نداشته‌اند. یک روز آمدند و به مجلس اعلام کردند که لیست پیشنهادی دهید تا مثلا استانداران را انتخاب کنیم، نماینده‌ها هم به احترام آمدند و این کار را انجام دادند، ولی استاندارانی که منصوب شدند با آنچه پیشنهاد شده بود، مطابقتی نداشت و صرفا یک ظاهر‌سازی بود.»

نماینده مردم شهر بابک افزود: «یکی دیگر از معظلات بزرگ ما وزارت راه است؛ ما شاهد هستیم که آقای وزیر یک دستوری را می‌دهد، اما نه تنها زیر‌مجموعه‌اش توجهی نمی‌کند، بلکه پیمانکاران جز هم هیچ اهمیتی برای دستور وزیر قائل نیستند و کوچک‌ترین اقدام مثبتی را انجام نمی‌دهند این‌ها آسیب برای کشور، دولت و حاکمیت است. ما به دنبال حفظ ارزش‌ها، جایگاه‌ها وحرمت‌ها هستیم.»

حسینی در پاسخ به پرسشی حضور سرزده رئیس جمهور در کارخانه ایران خودرو یک روز پس از مطرح شدن بحث استیضاح وزیر صمت، گفت: «این موضوع را من اطلاعی ندارم و باید از خودشان پرسید. ولی بحث بازدید‌های سرزده را هم من قبول ندارم. سرزدگی به چه معناست؟ وقتی فیلمبردار و عکاس می‌رود و همچنین مدیر و معاونین مجموعه حضور دارند، این دیگر اسمش سرزده نیست؛ بنابراین حتما هماهنگ می‌کنند و به آنجا می‌روند.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر