کد خبر: 153025
A
در گفت و گو با دیده‌بان ایران مطرح شد؛

آیت‌الله موسوی تبریزی: آقای رئیسی، آیت‌الله نیستند/پس از انقلاب به هر روحانی که در قدرت قرار گرفت، آیت الله گفتند

موسوی تبریزی، دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علیمه قم درباره عناوینی که رسانه‌ها به رئیس دولت سیزدهم می دهند، به دیده‌بان ایران گفت: به آقای رئیسی هم آیت‌الله نمی‌گویند. این میزان‌ها پس از انقلاب عوض شد و مواردی که من عنوان کردم مربوط به قبل از انقلاب است و بعد از انقلاب هم در حوزه‌هاست. داخل حوزه‌ها افرادی که وابسته به قدرت هستند، حتی آیت‌الله خامنه‌ای هم اوایل انکار می‌کردند و می‌گفتند به من آیت‌الله نگویید ولی وقتی رهبر شدند، در یک موقعیت ممتازی قرار گرفتند که به ایشان آیت‌الله می‌گفتند.

آیت‌الله موسوی تبریزی: آقای رئیسی، آیت‌الله نیستند/پس از انقلاب به هر روحانی که در قدرت قرار گرفت، آیت الله گفتند

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ به کار بردن القاب و عناوینی همچون "آیت‌الله" یا "حجت الاسلام" برای روحانیون شیعه از جمله موضوعاتی است که معیار دقیقی برای آن نمی‌توان یافت. چراکه به باور بسیاری از روحانیون این عناوین سبقه تاریخی ندارند و بیشتر رنگ و بوی سیاسی دارند.

آیت الله سید حسین موسوی تبریزی نیز در تعریف خود از عنوان "آیت‌الله" به سایت دیده‌بان ایران گفت: «کسانی که در حد اجتهاد، مجتهد یا مرجع تقلید شده بودند را آیت‌الله یا آیت‌الله عظمی می‌گفتند؛ مثل آیت‌الله بروجردی یا  امام خمینی. پس از آن هم به ترتیب ‌آیت‌الله، حجت الاسلام و المسلین، حجت الاسلام و ثقه الاسلام می‌گفتند. اینها عناوینی بود که مشخص می‌کرد چه کسی در چه حدی است اما متاسفانه الان این حدود از بین رفته است. این عناوین هم در حوزه‌ها و هم در بیرون از آن یک ترتیب و حساب کتابی داشت. کمااینکه درمورد مرجع تقلید شدن هم این مسئله صدق می‌کند که هر شخصی ولو بسیار هم درس خوانده بود، مرجع تقلید نمی‌شد. بلکه کسانی مرجع می‌شدند که اعلم علما بودند. بدین معنا که علمای زیادی مجتهد بودند اما کسی که توجه بیشتری به مسایل علمی و فقهی داشت، قرآن را خوب می‌فهمید و مدتی تدرییس کرده بود، به ترتیب از حجت الاسلام به آیت‌الله و بعد آیت الله العظمی نائل می‌شد و وقتی هم به مرجعیت می‌رسید، به او مرجع عالی قدر تشیع می‌گفتند؛ همچون آیت‌الله بروجردی، حکیم و امثالهم.»

دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علیمه قم همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار دیده بان ایران، درباره عناوینی که رسانه ها به رئیس دولت سیزدهم می دهند، خاطرنشان کرد: «با این تفسیر به آقای رئیسی هم آیت‌الله نمی‌گویند. این میزان‌ها پس از انقلاب عوض شد و مواردی که من عنوان کردم مربوط به قبل از انقلاب است و بعد از انقلاب هم در حوزه‌هاست. داخل حوزه‌ها افرادی که وابسته به قدرت هستند، حتی آیت‌الله خامنه‌ای هم اوایل انکار می‌کردند و می‌گفتند به من آیت‌الله نگویید ولی وقتی رهبر شدند، در یک موقعیت ممتازی قرار گرفتند که به ایشان آیت‌الله می‌گفتند.»

موسوی تبریزی در ادامه گفت: «به آیت‌الله هاشمی هم پیش از ریاست جمهوری و حتی در زمان شاه، حجت الاسلام یا ثقه الاسلام می‌گفتند، با اینکه خیلی معروف بودند، چند جلد کتاب داشتند و سال‌ها در زندان بودند. این آیت‌الله گفتن‌ها پس از پیروزی انقلاب مرسوم شد. به من هم حتی آیت‌الله می‌گویند در صورتی که در برابر بزرگان ما محسوب نمی‌شویم. این برخوردهای سلیقه‌ای باعث شده که به فردی آیت‌الله بگویند و به فرد دیگری هم نگویند.»

متن کامل این گزارش دیده‌بان ایران را می‌توانید از اینجا بخوانید

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر