کد خبر: 155991
A
دیده‌بان ایران در گفت و گو با یک نماینده ادوار مجلس دلایل حذف نیکزاد را بررسی کرد؛

حقیقت‌پور، مشاور لاریجانی: اگر برجام را به ذوالنوری بدهید، آتش نمی زند، تاکتیک‌هایشان تغییر کرده

حقیقت‌پور نماینده مجلس نهم در پاسخ به اینکه به قدرت رسیدن چهره‌های تندرویی همچون مجتبی ذوالنوری که روز برجام را به آتش کشید، چه تبعاتی به همراه دارد، به دیده‌بان ایران گفت: فکر می‌کنم تغییر کرده‌اند و الان ایشان دیگر برجام را آتش نمیزنند.برداشتم این است که تاکتیتکی هم که شده تغییر کرده‌اند. شاید به این نتیجه رسیده‌اند که در مقطع فعلی قبول برجام برای حل مسائل داخلی‌مان مفید باشد.

حقیقت‌پور، مشاور لاریجانی: اگر برجام را به ذوالنوری بدهید، آتش نمی زند، تاکتیک‌هایشان تغییر کرده

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ انتخابات سال آخر هیئت رییسه مجلس یازدهم زمان خداحافظی علی نیکزاد با کرسی نایب رئیسی مجلس بود. نیکزاد که پیش از ورود به ساختمان هرمی شکل بهارستان وزارت راه و شهرسازی دولت محمود احمدی‌نژاد و در زمان انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 هم رئیس ستاد انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی را عهده دار بود، با مجتبی ذوالنوری، رقیب خود رای برابری به دست آورد و کار به قرعه‌کشی رسید. اما بخت با او یار نبود و صندلی نایب رئیسی را به یکی از تندروترین چهره‌های عضو جبهه پایداری که روزی برجام را به آتش کشید، واگذار کرد.

شاید بتوان گفت پیروزی پایداریچی‌ها در این دوره از انتخابات هیئت رئیسه مجلس، یک اتفاق نادر طی ادوار مجلس بوده است چراکه در طول یازده دوره مجلس، هیچ کدام از اعضای رسمی این جبهه حتی موفق به کسب آرای مجلس نشده‌اند. از سوی دیگر کنار زدن علی نیکزاد که از حامیان رئیس جمهور و رئیس ستاد انتخابات سید ابراهیم رئیسی بوده است را شاید بتوان به عنوان نشانه‌ای از اختلاف میان مجلس و دولت تعبیر کرد؛ تحلیلی که منصور حقیقت‌پور، نماینده مجلس نهم چندان با آن موافق نیست. او درتوضیح خود به دیده‌بان ایران گفت: «مسائل متعددی در رای‌ دادن‌ها دخیل است. استان خود آقای نیکزاد یعنی اردبیل، 7 نماینده دارد که شش نفرشان به ایشان رای نداده و در بحث‌های اجرایی و انتصابات به ایشان انتقاد داشته‌اند. درحالی که این شش نفر هم در اینکه بخواهند رای افراد دیگر را بشکانند، موثر هستند.»

وی ادامه داد: «در مجموع باورم بر این است که عوامل صنفی و اجرایی دخیل بوده است تا اینکه با انداختن آقای نیکزاد بخواهند چنگ و دندانی به رئیسی نشان دهند. باورم بر این است که باید از زاویه چرخش نخبگان و دلخوری همکاران استانی از عملکرد آقای نیکزاد، نگاه کنیم.»

حقیقت‌پور در تحلیل از رای بالای پایداری‌ها در انتخابات مذکور، عنوان کرد: «دو چهره پایداری یعنی آقایان حاجی دلیگانی و امیرآبادی فراهانی از سکو ریاست افتادند اما نمی‌توانیم این را تفسیر کنیم که جبهه پایداری شکست خورده است. بالاخره مسائل مختلفی در مدیریت دخیل است؛ از جمله اینکه نمایندگان تصمیم می‌گیرند که رئیس فرد دیگری باشد تا راحت‌تر تعامل کنند. بنابراین بیشتر مسائل صنفی و اجرایی و منطقه‌ای مجلس را دخیل می‌دانم.»

این نماینده ادوار مجلس در پاسخ به اینکه به قدرت رسیدن چهره‌های تندرویی همچون مجتبی ذوالنوری که روز برجام را به آتش کشید، چه تبعاتی به همراه دارد، گفت: «فکر می‌کنم تغییر کرده‌اند و الان ایشان دیگر برجام را آتش نمیزنند. بعید می‌دانم اگر برجام را به ایشان بدهید، آتش بزنند.»

حقیقت‌پور درباره علت این تغییر مواضع مطرح کرد: «برداشتم این است که تاکتیتکی هم که شده تغییر کرده‌اند. شاید به این نتیجه رسیده‌اند که در مقطع فعلی قبول برجام برای حل مسائل داخلی مان مفید باشد.»

منبع: سایت دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر