کد خبر: 165788
A

خاتمی: ضد انقلاب می خواهد حوزه انقلابی قم باقی نماند

سیداحمدخاتمی، عضو مجلس خبرگان رهبری: به همت و جدیت شخصیت های ممتاز انقلابی حوزه علمیه قم، انقلاب اسلامی نه تنها درحوزه علمیه قم بلکه در کل کشوربه وقوع پیوست و به تعبیری این انقلاب را آفریدند. اما دشمنان می خواهند که این حوزه انقلابی که همان خط امامین انقلاب است نباشد.

خاتمی: ضد انقلاب می خواهد حوزه انقلابی قم باقی نماند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ حجت الاسلام سیداحمدخاتمی در آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) با بیان اینکه حوزه انقلابی، موسس و بوجود آورنده انقلاب اسلامی در ایران است گفت: به همت و جدیت شخصیت های ممتاز انقلابی حوزه علمیه قم، انقلاب اسلامی نه تنها درحوزه علمیه قم بلکه در کل کشوربه وقوع پیوست و به تعبیری این انقلاب را آفریدند. اما دشمنان می خواهند که این حوزه انقلابی که همان خط امامین انقلاب است نباشد.

عضو فقهای شورای نگهبان در ادامه افزود:در بین انقلابیون تراز حوزه برخی شناخته شده و برخی همانند آیت الله مصباح یزدی که در متن انقلاب بودند و بیانیه های آتشین را می نگاشتند و مخلصانه برای پیشبرد اهداف انقلاب و روشنگری آحاد مردم، مجله انتقام را تاسیس نمودند و از نویسندگان فعال در نشریه بعثت بودند و مقالات کوبنده ایشان در این نشریات همیشه نوید از استمرار مبارزه علیه حکومت وقت را می‌داد اما این شخصیت انقلابی و مبارز به معنای واقعی گمنام و ناشناخته ماندند.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ عضو هیات رئیسه خبرگان رهبری در همین زمینه با اشاره به یک خاطره ای بدون واسطه از آیت الله مصباح یزدی خاطر نشان نمود: آیت الله مصباح یزدی خاطره ای از دوران مبارزات که بخشی مهمی از تاریخ شفاهی حوزه محسوب می شود برای چند نفر از دوستان این گونه تعریف نمودند: در دوران مبارزات من و آقای شهید باهنر و چند نفر دیگر با یک آقایی که معمولاً با برخی مواضع امام مخالفت می کردند دیدار کردیم و از ایشان خواستیم حرف حسابتان چیست؟ او گفت فقط یک کلمه، اینکه چرا حاج آقا روح الله در مبارزه با ما مشورت نمی‌کند، هرچه به ذهنش می‌رسد می‌گوید و جلو می‌رود، این، قابل تحمل نیست، اگرخدای ناکرده یه وقتی بخواهد با شاه برخورد کند اینگونه نمی‌شود عمل کرد. علامه مصباح فرمودند: در دیداری ما حرف این آقا را به حضرت امام گفتیم، امام فرمودند: درست می گوید: اما من در سقوط شاه با هیچکس مشورت نمی‌کنم.

حجت الاسلام خاتمی با اشاره به ایجاد روحیه انقلابی و دمیدن تفکر مبارزه و اقدام انقلابی در حوزه علمیه از سوی امام افزود: آن آقایی که مخالف اقدام و حرکت های انقلابی امام بود و می گفت خدای ناکرده اگر حاج آقا روح بخواهد با شاه برخورد کند قصه کذا و کذا می شود، امام در پاسخ به آن آقا به آیت الله مصباح و همراهانش گفت: «برای من روشن است که شاه باید برود» لذا با این تفکر روحیه انقلابی گری را در بین حوزه و حوزویان به وجود آورد و همراهان این فکر، با مبارزات بی امان و روشنگری خود از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ با تحمل زندان‌ها و تبعیدها این انقلاب شکوهمند را بوجود آوردند.

عضو هیات رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن یاد و خاطره شهید آیت الله سعیدی گفت: آیت ‎الله سعیدی به عنوان اولین مجتهد شهید نهضت امام خمینی(ره) زیر شکنجه های رژیم طاغوت که به شهادتش منجر شد به بازجوها گفت: «تبعید، تفریحگاه و زندان، استراحتگاه و شهادت، افتخار ماست»؛ و یا به شکنجه گران می گفت: «به خدا سوگند اگر مرا بکشید و خونم را بر زمین بریزید، در هر قطره خونم نام مقدس خمینی را خواهید یافت.» این تفکر و اندیشه بود که انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ را آفرید.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ استاد خارج حوزه علمیه قم ضمن انتقاد از برخی افراد با اشاره به آیه ۱۵۰ سوره نساء اظهار داشت: بعضی‌ها می‌گویند تا ۵۷ را قبول داریم، اما بعد از آن را قبول نداریم، در حقیت مصداق آیه«نؤمن ببعض و نکفر ببعض» می باشند. اما لبّ حرف این است، عزیزان من! هیچ تردیدی نکنید، هدف ضد انقلاب براندازی است. در اغتشاشات سال گذشته برای براندازی نظام، کارهای غیر حوزوی را به کسانی سپردند و کارهای حوزوی را به کسانی دیگر تا اهداف دشمن را دنبال کنند- چه خود بدانند و چه ندانند- و هدف دشمن این بودکه حوزه علمیه انقلابی نباشد. حوزه انقلابی کدام حوزه است؟ حوزه‌ای که آرمان امام ره و آرمان مقام معظم رهبری را دنبال می‌کند و خروجی آن شخص مقام معظم رهبری است. آنها می‌خواهند این چنین حوزه‌ای نباشد.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ عضو شورای عالی حوزه های علمیه در ادامه ضمن تبیین نقشه دشمن، به چهار مولفه مهم در حفظ حوزه انقلابی اشاره نمود و گفت: برای اینکه حوزه انقلابی بماند شما به چهار نکته سفارش می کنم: نکته اول، تعبد، اعتقاد به ذره ذره دین؛ اینکه زبان، چشم، گوش، احکام الهی و مستحبات و مکروهات را مراعات کنید. طلبه انقلابی در خط مقدم این‌هاست طلبه انقلابی نه تنها نماز صبحش قضا نمی‌شود بلکه نماز شبش نیز قضا نمی‌شود؛ طلبه‌ای که با مقدسات فاصله دارد نه کاری با زیارت دارد نه کاری با جمکران دارد نه کاری با توسل دارد داغ‌ترین شعارهای انقلابی را بدهد او را انقلابی نمی‌دانیم و این را به صراحت می‌گویم. به مرحوم نائینی گفتند آیا نماز شب شرط اجتهاد است ایشان فرمودند ابدا اما می‌دانم طلبه‌ای که نماز شب نمی‌خواند مجتهد نخواهد شد این را یک فقیه برجسته می‌گوید. سوره اسرا آیه ۷۹ به پیغمبر اکرم ص می‌فرماید: شما هم اگر مقام می‌خواهی نماز شب بخوان وَمِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَکَ عَسَی أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقَامًا مَحْمُودًا حضرت امام اینگونه بود و اینگونه انقلاب کرد. نماز شبهای او حتی در بستر بیماری و در هواپیما هنگام بازگشت به ایران ترک نشد. طلبه انقلابی در خط مقدم تعبد است.

حجت الاسلام خاتمی توبه و انابه را یکی از لوازم طلبه انقلابی دانست و گفت: نکته دوم، توبه و انابه به حضرت حق: طلبه انقلابی در خط مقدم توبه است، ممکن است خطا کند ممکن است اشتباه کند خداوند متعال در آیه ۲۰۱ سوره اعراف می¬فرماید میفإِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِنَ الشَّیْطَانِ تَذَکَّرُوا فَإِذَا هُمْ مُبْصِرُونَ طلبه انقلابی اگر مرتکب شد، نمی‌ماند، نمی‌آید توجیه کند، گناه توجیه ندارد؛ راهش رفتن به در خانه خدا و توبه و انابه به حضرت اوست.

عضو فقهای شورای نگهبان در بخش دیگر از سخنانش به سومین نکته مهم حوزه انقلابی پرداخت و گفت: نکته سوم، مسئله تدریس و تدرّس است. تدرّس، تدریس و شاگرد پروری را جدی بگیریم. درس و بحث را عبادت ببینیم. مراجع و بزرگان به درس و بحث تاکید ویژه‌ای دارند. به دیگرانی که می‌خواهند مبانی ولایت فقیه را تضعیف کنند گفته شده است جدی درس بخوانند و ممحض در درس شوند با این هدف که بنایی را که امام بر افراشته است را فرو بریزند برخی این چنین و با این هدف هستند البته زیاد نیستند بدنه حوزه ما انقلابی است؛ طلاب جوان ما همراه امام عظیم الشأن، آرمان‌های ایشان و مقام معظم رهبری هستند؛ این تجمعات حوزوی که گاهی فیضیه ، دارالشفا و میدان آستانه پر می‌شود این‌ها نشان این است که به حمدالله حوزه‌ی ما حوزه انقلابی است و حوزه انقلابی خواهد ماند. عزیزان من ما پای حوزه انقلابی هستیم و صراط مستقیم را اینجا میدانیم، شورای عالی و مدیران حوزه پای حوزه انقلابی ایستادهاند؛ شما باید ادامه دهنده این راه باشید. انقلاب امانت دست شماست، مجلس خبرگان‌ها امانت دست شماست، شورای نگهبان‌ها امانت دست شماست، در آینده امیدها به شماست؛ معتقدیم خروجی مدارس باید عالمانی باشند که امانتدارانه امانت امام را حفظ کنند این حفظ امانت بی درس امکان ندارد بدون تدریس امکان ندارد و طلبه انقلابی باید در خط مقدم تدریس و تدرّس باشد.

استاد خارج حوزه علمیه قم در خاتمه ضمن تبیین نکته چهارم گفت: نکته چهارم مربوط به حوزه انقلابی، انقلابی بودن طلبه است و انقلابی بودن به مشی انقلابی داشتن است و مشی انقلابی متوقف بر رعایت چند نکته است:

الف) حضور در متن مسائل روز و داشتن تحلیل درست از مسائل. اولویت طلبه درس و بحث است اما نباید از سیاست غریبه باشد. آشنایی با مسائل و داشتن تحلیل درست مقدمه موضع گیری و راهبری صحیح است.

ب) دفاع از ولایت؛ طلبه انقلابی در رابطه با ولایت بی‌طرف نیست مدافع ولایت است و دفاع منطقی می‌کند ، در کتاب شریف کافی از امام صادق نقل شده است (ج۴ باب مجالسة أهل المعاصی ح۹) قَالَ: «مَنْ کانَ یُؤْمِنُ بِاللّهِ وَ اَلْیَوْمِ اَلْآخِرِ» فَلاَ یَجْلِسُ مَجْلِساً یُنْتَقَصُ فِیهِ إِمَامٌ این امام روشن است که امام عادل جامعه است و إلا امام فاجر را باید نقص کرد سلاطین باطل را باید نقد کرد فَلاَ یَجْلِسُ مَجْلِساً یُنْتَقَصُ فِیهِ إِمَامٌ أَوْ یُعَابُ فِیهِ مُؤْمِنٌ چه مومن مسئول و چه مومن غیر مسئول بعضی‌ها انگار غیبت مسئولین را نه جایز ، بلکه واجب می‌دانند ما هم می‌گوییم اگر کاری علنی انجام شده است نقد بشود اما انصاف هم باید باشد. رئیس جمهور کشور که شبانه روز ندارد و تمام وقتش در خدمت مردم است بی انصافانه مورد هتک قرار می گیرد.

ج) معرفی ولایت مردم باید بشناسند که این شخصیت بزرگی که رهبرشان است کیست ؟ مشی او چیست؟ باید از ساده زیستی او، از تهجد او، از شجاعت و شهامت او گفته شود و مردم آگاه شوند. با جهاد تبیین به مدیریت این کشور عظیم کمک شود. باید به کسانی که در حوزه و خارج از حوزه در مقابل ولایت مطالبی مطرح می کنند پاسخ داده شود. رسانه های انقلابی حوزه موظفند با استدلال و با جهاد تبیین به این مطالب پاسخ دهند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر