کد خبر: 16916
A
دیده بان ایران در سالگرد ترور حجاریان گزارش می دهد؛

شلیک 17 ساله به مغز اصلاحات/ حجاریان تاوان افشاگری‌هایش را داد!

نکته جالب پیرامون سعید عسگر اینکه اقدام تروریستی وی در سوء قصد به سعید حجاریان و تحمل یکسال زندان از سوی وی به سبب جنایت مزبور، برایش پیشینه کیفری محسوب نشد و 5 سال بعد از آن اقدام خشونت آمیز، وقتی دادگاه رسیدگی به ماجرای حمله به خوابگاه دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

شلیک 17 ساله به مغز اصلاحات/ حجاریان تاوان افشاگری‌هایش را داد!

دیده بان ایران – نیماصداقت: امروز 22 اسفند، هفدهمین سالگرد ترور نافرجام سعید حجاریان استراتژیست برجسته جریان اصلاحات است؛ در 22 اسفند 78 سعید حجاریان نایب رئیس شورای شهر اول در مقابل درب اصلی پارلمان تازه تاسیس شهری مورد سوء قصد قرار گرفت و به طرز معجزه آسایی زنده ماند؛ ضارب جوانی 20 ساله و بسیار بی‌تجربه به نام «سعید عسگر» بود که با کمک راکب یک موتور سیکلت به نام «محسن مجیدی» با اسلحه ماکاروف، مغر متفکر جریان اصلاحات را هدف قرار داد. 

در نتیجه این سوء قصد، حجاریان اگر چه زنده ماند اما هنوز هم پس از 17 سال آثار آنرا در زندگی خود احساس می کند و به گفته خودش «هنوز با این موضوع کنار نیامده است»؛  البته اگر چه معسر بودن در تکلم و تحرک شرایط را برای تئوریسین ارشد جریان اصلاحات سخت کرده است اما حیات فکری و سیاسی او همچنان استمرار دارد و هرازچندگاهی با تحلیل‌هایش راه را برای همقطاران و اَقران خود می‌گشاید.

هیچگاه به طور مشخص وابستگی تشکیلاتی و انگیزه سعید عسگر از ترور سعید حجاریان مکشوف نشد؛ خود او در جلسه محاکمه اش هر گونه ارتباط تشکیلاتی با طیف های سیاسی و احیانا امنیتی را نفی کرد و اقدامش را انگیزشی درونی دانست. عسگر اگر چه توسط حجاریان بخشیده شد اما دادگاه او را به تحمل 15 سال حبس محکوم کرد که البته یکسال آن بیشتر اجرایی نشد.

نکته جالب پیرامون سعید عسگر اینکه اقدام تروریستی وی در سوء قصد به سعید حجاریان و تحمل یکسال زندان از سوی وی به سبب جنایت مزبور، برایش پیشینه کیفری محسوب نشد و 5 سال بعد از آن اقدام خشونت آمیز، وقتی دادگاه رسیدگی به ماجرای حمله به خوابگاه دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، در کیفرخواست صادره از سوی دادستانی برای سعید عسگر یکی از عوامل تهاجم مزبور، وی فاقد پیشینه کیفری معرفی شد! 

سعید حجاریان (نخستین قربانی رفتار خشونت آمیز سعید عسگر که هنوز هم خط و ربط فکری و سیاسی اش مکتوم است) در سال‌های بعد از ترورش هرگاه مجالی دست داد، کم وبیش پیرامون آن واقعه سخن گفت؛ مشهورترین واکنشش آنجایی بود که از هشدار علی یونسی وزیر وقت اطلاعات پیش از ترورش سخن گفت؛ او حتی گفت «عبدالله نوری» هم در لیست ترور بوده است. 

حجاریان که به گفته خودش در 8 شهریور 60 هم توسط مجاهدین خلق (منافقین) مورد سوء قصد قرار گرفته بود، علت اصلی ترور نافرجام دومش در 22 اسفند 78 را افشاگری‌هایش پیرامون قتل‌های زنجیره‌ای می‌داند؛ حجاریان در جایی دیگر گفته بود در نیمه دوم سال 77 همه تیترهای صفحه نخست روزنامه «صبح نو» را به ماجرای قتل های زنجیره ای اختصاص داده بود.

در واقع این ظن و گمان چندان دور از نظر نیست که آمران و عاملان قتل‌های زنجیره‌ای به سبب روشنگری‌های حجاریان در روزنامه «صبح نو»، با او تسویه حساب کرده باشند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر