کد خبر: 174962
A

ارگان رسانه ای نزدیک به سپاه: با کاهش تخفیف قیمت نفت به چین یارانه نقدی مردم ۵۰ درصد افزایش می‌یابد

ارگان رسانه ای نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوشت: طبق گزارش رویترز، میزان تخفیف هر بشکه نفت ایران در ماه جاری میلادی به ۴.۵ دلار کاهش یافته درحالیکه این رقم در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۳ دلار بوده است. با تداوم این روند در سال ۲۰۲۴، درآمد نفتی ایران (با فرض فروش سال ۲۰۲۳) ۳.۸ میلیارد دلار افزایش می‌یابد؛ رقمی که می‌تواند یارانه نقدی دولت به مردم را ۵۰ درصد افزایش دهد.

ارگان رسانه ای نزدیک به سپاه: با کاهش تخفیف قیمت نفت به چین یارانه نقدی مردم ۵۰ درصد افزایش می‌یابد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ ارگان رسانه ای نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی(فارس) نوشت: «صادرات نفت ایران به چین متوقف می‌شود» تیتری که خبرگزاری رویترز روز جمعه درباره آخرین وضعیت صادرات نفت ایران اعلام کرد، طبق این گزارش، ایران خواهان افزایش قیمت نفت خام خود و کاهش تخفیف به پالایشگاه‌های چینی است.

این ادعا درحالی مطرح شد که چین در سال 2023 مقصد 91 درصد از فروش نفت ایران در شرایط تحریم بوده است و هم‌اکنون ارز نفتی ایران در چین مهم‌ترین منبع کشور برای واردات کالاهای اساسی است.

طبق گزارش رویترز، میزان تخفیف هر بشکه نفت ایران در ماه جاری میلادی به 4.5 دلار کاهش یافته درحالیکه این رقم در سال 2023 حدود 13 دلار بوده است. با تداوم این روند در سال 2024، درآمد نفتی ایران (با فرض فروش سال 2023) 3.8 میلیارد دلار افزایش می‌یابد؛ رقمی که می‌تواند یارانه نقدی دولت به مردم را 50 درصد افزایش دهد.

براساس آمار موسسه کپلر، میزان فروش نفت ایران به چین بعد از امضای سند همکاری 25 ساله روندی صعودی به خود گرفته و در سال 2023 به یک میلیون و 235 هزار بشکه در روز رسیده است؛ 4 برابر میزان فروش در سال 2020، اتفاقی که درآمد نفتی ایران را 30 میلیارد دلار افزایش داده است.

اما حال رویترز درحالی افت 300 هزار بشکه‌ای فروش نفت ایران به چین در ماه دسامبر نسبت به نوامبر را به «توقف صادرات» تعبیر می‌کند که این نوسانات در میزان فروش طبیعی به نظر می‌رسد و روند کلی همچنان صعودی است.

به طور مثال طبق آمار کپلر، میزان فروش نفت ایران به چین در جولای 2023 نیز 371 هزار بشکه کاهش یافت و سپس در ماه بعد یعنی آگوست 339 هزار بشکه افزایش یافت و به حالت قبلی برگشته است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر