کد خبر: 19515
A
این خبر بروز رسانی می شود

نامزدهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری به نحوه مدیریت مسائل اجتماعی کشور پاسخ می دهند

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به تشریح دیدگاه‌های خود در حوزه مسائل اجتماعی پرداختند.

نامزدهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری  به نحوه مدیریت مسائل اجتماعی کشور پاسخ می دهند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، اولین مناظره  کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری امروز 8 اردیبهشت ماه ساعت 16:30 با موضوع مسائل اجتماعی آغاز شد.

مصطفی میرسلیم به عنوان اولین سخنران نخستین مناظره انتخاباتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طرح و برنامه 4ساله شما برای مدیریت و سازمان‌دهی حاشیه نشینی و جلوگیری از رشد این پدیده چیست اظهار داشت: مهم‌ترین سرمایه‌ای که در هر کشوری وجود دارد، نیروی انسانی آن است و این نیروی انسانی باید متناسب با ظرفیت‌های زیستی در کشور توزیع شود و بر مبنای استعداد‌هایی که نیروهای انسانی دارد در پیشرفت کشور باید مشارکت کنند.

 

 

میرسلیم با بیان اینکه در کشور ما استان‌های مختلف هر کدام از استعداد‌های خود به طور ویژه برخوردار هستند، ادامه داد: نیروی انسانی ما هم با این استعداد‌های مختلف باید به شکوفایی برسند.

 

این نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری گفت: عدم توجه به سیاست‌های آمایش سرزمین متاسفانه موجب شده است که بسیاری از افراد از نقاط روستایی به شهرها و از شهرها به کلان‌‌شهرها رو بیاورند.

 

وی ادامه داد: این مسئله‌ای که پدیدار شده است به مشکلات متعدد اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و اقتصادی منجر شده است و ما چاره‌ای که برای حاشیه‌نشینی در نظر گرفته‌ایم بازگشت به سیاست‌های آمایش سرزمین، توزیع صحیح جمعیت و به ویژه به کارگیری صحیح منابع آب در کشور است.

 

میرسلیم با بیان اینکه به دلیل عدم استفاده صحیح از منابع آب بسیاری از روستاهای ما با بیابان‌زایی مواجه شده‌اند، تصریح کرد: بر این اساس روستا‌نشینان نتوانسته‌اند دوام بیاورند و به شهر‌ها روی آورده‌اند.


لحظه به لحظه با اولین مناظره نامزد‌ها در رسانه ملی

 

 

این نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری اظهار داشت: یکی از دلایل بی‌توجهی به منابع آب، استفاده از چاه‌های عمیق غیرمجاز و از بین رفتن شبکه‌های قنات در کشور است که نزولات آسمانی خداوند را به اندازه‌ای که قابلیت استفاده داشت، در اختیار مردم قرار می‌داد و امکان بهر‌ه‌گیری مناسب از آن را به روستاییانی که نتوانستند از امکانات آبی استفاده کنند، ناگزیر به حاشیه شهرها پناه‌ آورده‌اند.

 

وی گفت: روستانشینان پس از مهاجرت به شهرها با امکانات لازمی که برای زندگی انسانی است، برخوردار نشدند و تن به کارهایی دادند که شخصیت انسانی آن‌ها محترم شمرده نشده است و مسائل مختلفی را از لحاظ اجتماعی ایجاد کرده‌اند.

 

میرسلیم افزود: آنها نتوانستند از بهداشت و درمان درست برخوردار شوند، نتوانستند از آموزش و پرورش صحیح برخوردار شوند و در مواجه با مشکلات با یأس و افسردگی، به مواد مخدر پناه بردند و مشکلات اعتیاد را در جامعه پدیدار ساختند.

 **مشکل اصلی حاشیه‌نشینی به عدم توجه به سیاست‌های آمایش سرزمین باز‌ می‌گردد

 

این نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری تاکید کرد: مشکل اصلی حاشیه‌نشینی به عدم توجه به سیاست‌های آمایش سرزمین باز‌ می‌گردد.

 

وی بیان داشت: ظرفیت‌های زیستی ما در مناطق مختلف کشور یکسان نیست و باید توضیح داده شود که به چه علت در استان سیستا‌ن‌وبلوچستان و برخی قسمت‌ها به ویژه اطراف زابل، با مهاجرت گسترده مواجه شده‌ایم به طوری که در آنجا جمعیت شهری و روستایی مناطق را ترک کرده‌اند و آن‌ها هستند که باید پشتیان اصلی مرزها ما باشند و تربیت‌کننده نیروی انتظامی ما باشند و این انجام نگرفته و معلوم نیست که چه کسی و چگونه باید پاسخگوی این مشکلی که برای کشور ایجاد شده است باشد.

 
لحظه به لحظه با اولین مناظره نامزد‌ها در رسانه ملی

 

 **سرزمین ما دچار بحران شدید زیست محیطی است

هاشمی‌طبا در نقد اظهارات میرسلیم در رابطه با نحوه مدیریت و سازمان‌دهی حاشیه‌نشینی اظهار داشت: بحث آمایش سرزمین، بحث روستاییان، بحث منابع آب و بحث‌های دیگر زیست محیطی که مستقیما به زیستگاه انسان برمی‌گردد، میراثی از گذشتگان و خداوند است که به بشر عطا شده است.

 

این نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری ادامه داد: وقتی ما بحث‌های مختلف را در کنار هم قرار می‌دهیم، اگر برای آنان اولویت قائل نباشیم موجب می‌شود که بعضی از مسائل که بیشتر در چشم می‌خورد، بیشتر مورد توجه قرار گیرد و مسائل مهمی که کمتر به چشم می‌خورد و در معرض دید ما کمتر است، به آن عنایت نشود.

 

وی تصریح کرد: سرزمین ما دچار بحران شدید زیست محیطی است و زیستگاه انسان در این مجموعه کاملا در حال از بین رفتن است که مثال‌های متعددی در این باره وجود دارد.

 

هاشمی‌طبا با تاکید بر اینکه اولویت اولی که برای کشورمان باید مورد توجه قرار گیرد، توجه به زیستگاه‌ ما و حفظ ایران است، خاطر نشان کرد: اگر قرار باشد همه مسائل را بدون توجه به اولویت‌ها بررسی کنیم، این نظر میرسلیم مورد عنایت قرار نخواهد گرفت.

 

 

 لحظه به لحظه با اولین مناظره نامزد‌ها در رسانه ملی

 **حاشیه‌نشینی یکی از معضلات مهم اجتماعی امروز نه تنها ایران بلکه اکثر کشورها است

 

روحانی در نقد اظهارات میر‌سلیم در رابطه با نحوه مدیریت و سازمان‌دهی حاشیه‌ نشینی اظهار داشت: حاشیه‌نشینی یکی از معضلات مهم اجتماعی امروز نه تنها ایران بلکه اکثر کشورها و شاید همه کشورها است و بنده سراغ ندارم کشوری را که در آن حاشیه‌نشینی وجود نداشته باشد.

 

این نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری با اشاره به اینکه معمولا حاشیه‌نشینی دور کلان‌شهرها دیده‌ می‌شود، گفت: ریشه‌ حاشیه‌نشینی به عوامل مختلفی باز‌می‌گردد که یک عامل مهم آن مسئله بیکاری و عدم درآمد کافی است.

 

وی ادامه داد: فردی که در یک شهر دور یا روستایی زندگی می‌کند و منابع درآمدی وی کافی نیست و یا اینکه نمی‌تواند شغلی داشته باشد، برای اشتغال خودش ناچار است مهاجرت کند.

 

روحانی با بیان اینکه معمولا در شهرهای بزرگ و مرکز کشور شرایط اشتغال بهتر است و این افراد به این مکان‌ها پناه می‌برند، تصریح کرد: برای اینکه این افراد شب بتوانند استراحت کنند، یک جایی را اطراف شهر پیدا می‌کنند و به تدریج‌ هم خانواده‌اش را به آنجا می‌‌آورد و اگر زندگی‌اش خوب باشد، دوستان و اقوامش را به آنجام می‌آورد.

 

این نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری داشت: اگر کسی می‌خواست در موطن خودش زندگی کند، شغل و در‌آمد مناسب نداشته باشد نمی‌تواند بماند.

 
لحظه به لحظه با اولین مناظره نامزد‌ها در رسانه ملی
 
 

قالیباف در نقد اظهارات میرسلیم در رابطه با نحوه مدیریت و سازمان‌دهی حاشیه ‌نشینی اظهار داشت: حاشیه‌نشینی یک نکته مهم و کلیدی است و ما امروز حدود 11 میلیون نفر حاشیه‌نشین داریم.

 

این نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری با بیان اینکه حاشیه‌نشینی بر اساس فرصت‌های نابرابر اجتماعی و بحران‌های اقتصادی به وجود می‌آید، گفت: یک روش این است که در دراز مدت چاره‌اندیشی کنیم و طبیعتا برای کوتاه‌مدت هم باید برنامه‌ریزی داشته باشیم.

 

وی با اشاره به اینکه معمولا در همه دنیا از این افراد دولت‌ها حمایت می‌کنند، تصریح کرد: بخشی از این محرومان و کم‌درآمدها، حاشیه‌نشین‌ها هستند که دولت در گذشته تدبیر کرده و در قالب یارانه‌‌ها به این افراد کمک کرد و در 7 سال گذشته‌ هم کمک شده است.

 

قالیباف افزود: گله‌مندی محرومان این است که در 7 سال گذشته باتوجه به افزایش قیمت‌ها و تورمی که اتفاق افتاده است، ارزش آن 45هزار و 500 تومان به کمتر از 15 هزار تومان رسیده است و گله‌ اول آنان این است که چرا هم‌پای تورم کشور این مبلغ افزایش نمی‌یابد و گله‌ دیگرشان این است که چرا یارانه‌ها بین همه اقشار یکسان تقسیم می‌شود.

 

این نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری گفت: از سوی دیگر مردم نگرانی دارند که افزایش یارانه‌ها باعث گرانی در کشور نشود.

 

وی خطاب به میرسلیم اظهار داشت: بنده می‌خواهم بدانم که شما برای یک اقدام کوتاه مدت برای این محرومان چه اقداماتی انجام می‌دهید و برای دراز مدت که موضوع به طور ریشه‌ای حل شود چه برنامه‌ای دارید؟

 

لزوم توجه جدی به حاشیه‌نشین‌ها

جهانگیری در نقد سخنان میرسلیم و با اشاره به مشکلات حاشیه نشینی گفت: حاشیه نشینی یکی از مهمترین آسیب های اجتماعی است که کشور ما در مقطع فعلی در اکثر شهرها از تهران تا اصفهان، مشهد، زاهدان، چابهار و تمام کشور با این پدیده روبرو هستند.

 

وی ادامه داد : باید به مردم حاشیه نشین به صورت جدی توجه شود نباید به آنها به عنوان افراد اضافی نگاه کرد. این افراد ایرانی هستند و به دلایل مختلفی به حاشیه شهرها پناه آورده اند و باید مسائل آنها مورد توجه قرار بگیرد.

 

جهانگیری با بیان اینکه حاشیه نشین ها باید در همه جا دیده شوند و به آنها توجه شود، تصریح کرد: خوشبختانه در دولت یازدهم این پدیده با برخورد بسیار علمی و کار دقیق کارشناسی سازماندهی شده است. شورایی به عنوان باز‌آفرینی مناطق سکونتی مردم ایجاد شد که بافت‌های فرسوده ، بافت‌های میانی و حاشیه نشینی را در بر می‌گیرد و برای مردم ساکن این مناطق برنامه‌ریزی دقیقی صورت گرفته است.

همه حاشیه‌نشین‌ها بیمه شده‌اند

 

وی خاطر نشان کرد: تقریبا تمامی حاشیه نشین‌ها در این دولت بیمه شده اند و برای مسئله سلامت آنها مراکز بهداشت و درمان در مناطق حاشیه نشین ایجاد شد.

 

جهانگیری گفت: در این دولت تمامی جوانانی که به سن تحصیل رسیده اما محروم از آن هستند شناسایی شده و برای آنها برنامه های آموزشی دیده شد. متاسفانه برخی از این جوانان به علت معلولیت از تحصیل محروم بودند، اما ما برای این افراد نیز راهکارهای مناسب ایجاد کردیم.

 
لحظه به لحظه با اولین مناظره نامزد‌ها در رسانه ملی

16 میلیون حاشیه‌نشین داریم نه 11 میلیون

 

رئیسی در نقد سخنان میرسلیم و با اشاره به مسئله حاشیه نشینی گفت: آمار 11 میلیون حاشیه نشین مربوط به سال 91 است و هم اکنون آمار شاید تا 16 میلیون نفر هم برسد.

 

وی با اشاره به اینکه حاشیه نشینی عللی مانند کم آبی دارد که سبب مهاجرت مردم شده است، ادامه داد: سخن مهم این است که برای افراد حاشیه نشین باید چه اقداماتی انجام داد که اولین گام برای این افراد مسئله نوسازی و دومین گام، مسئله بهسازی مسکن این افراد است.

 

رئیسی تصریح کرد: نظام شهری باید ماموریت پیدا کند و این مناطق را ساماندهی کند. این افراد عزیزان ما هستند که با مشکلاتی مواجه شده اند و به اجبار این زندگی را انتخاب کرده اند.

 

وی تاکید کرد: مسئله آموزش، بهداشت و مشکلاتی که این افراد با آن مواجه هستند باید به صورت جدی رسیدگی شود و تثبیت مالکیت یکی از مسائل بسیار مهمی است که باید صورت بگیرد.

 

رئیسی اظهار داشت: ما در حاشیه شهر مشهد اقدامات مناسبی را انجام دادیم خیلی از این افراد می گفتند که ما نمی دانیم این خانه ها به ما تعلق دارد یا خیر؟

 

وی با بیان اینکه باید به این افراد خدمات رسانی شود، افزود:  باید از سرمایه گذاران و صنایع دعوت شود تا در این مناطق سرمایه گذاری صنعتی کنند و این مناطق سامان جدی پیدا کند.

 

میرسلیم در پاسخ به سوال سایر نامزدها گفت: اقدامات تکمیلی باید برای ساماندهی افراد حاشیه نشین صورت بگیرد، قطعا دولت با بودجه های هنگفتی که در اختیار داشته در طول 4 سال گذشته اقداماتی را انجام داده اما این اقدامات کفایت نمی کند و ضرورت دارد که به طور جدی قبل از اینکه ما با فجایع اجتماعی روبرو شویم، این مشکل حل شود.

 

وی ادامه داد: برای بازگشت افرادی که امکان بازگشت به روستا برای آنها وجود دارد، قطعا آماده سازی لازم باید صورت بگیرد یعنی ما قائل به اعمال مدیریت صحیح در مناطق آبی کشور شویم.

 

میرسلیم تصریح کرد: 350 هزار چاه غیرمجاز یعنی از بین بردن منابع زیرزمینی آبی کشور، نشست زمین‌ها و متاسفانه ضایع کردن امکاناتی که می‌توانست به صورت پایدار برای تولید کشاورزی صرف شود.

 

وی خاطر نشان کرد: امکانات اولیه رفاهی باید در روستاها فراهم شود تا روستاییان احساس کنند برای تامین نیازهای خود مجبور نیستند به شهرها مهاجرت کنند که در این زمینه اقداماتی انجام شده اما کافی نبوده است.

 

میرسلیم با تاکید بر اینکه ما باید از بی عدالتی پرهیز کنیم، اظهار داشت: در بسیاری از شهرهای ما جاذبه های کاذبی وجود دارد که موجب شده روستاییان به شهرها مهاجرت کنند تا خود را از این جاذبه ها بهره مند کنند.

 

وی تصریح کرد: برای افرادی که فعلا در حاشیه شهرها ساکن هستند باید دقت کرد که این افراد انسان‌های شریفی هستند که به دلایل خاص اقتصادی و اجتماعی به حاشیه شهرها پناه برده اند.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای اینکه شرافت انسانی این افراد حفظ شود، از لحاظ آموزش و پرورش باید بسیار اهتمام بورزیم و نقصی در کار آموزش و پرورش جوانان ایجاد نشود.

وجود 10.2 میلیون نفر بی‌سواد برازنده ما نیست

 

وی تصریح کرد: متاسفانه امروز 10.2میلیون نفر داریم که کاملا بی سواد هستند که برازنده جمهوری اسلامی نیست که از 80 میلیون آن بیش از 10 میلیون بی سواد کامل باشند که نشان می دهد ما باید برای آموزش و پرورش اقدامات لازم انجام دهیم.

 

میرسلیم خاطر نشان کرد: برای بهداشت و درمان اقداماتی که باید صورت بگیرد کافی نبوده و موجب اشاعه بیماری ها در شهرها دلیل همین عدم اقدامات بهداشتی بوده است که باید تکمیل شود و سلامت جسمی و روانی این افراد و همچنین سلامت اجتماعی و اعتقادی آنها باید فراهم شود تا آنها ابزاری نشوند در دست کسانی که می خواهند کشور را از نظر امنیتی و فرهنگی به مخاطره بیاندازند.

 
لحظه به لحظه با اولین مناظره نامزد‌ها در رسانه ملی

 

 

وی تصریح کرد: امکانات اسکان آنها باید به شکل مناسب فراهم شود هم اسکان اولیه که وسایل زیست سالم و مناسب برایشان فراهم شود تا تشدید مهاجرت به سمت شهرها فراهم نشود منظورم مساکن ارزانی است که باید به صورت مهندسی آماده شوند تا فعلا برای کسانی که در حاشیه شهرها سکونت می کنند ایجاد شود.

 

میرسلیم گفت: همه این اقدامات موجب می شود ما به سمت توجه بیشتر از امکانات محیط زیستی کشورمان برویم و با توجه به ظرفیتهایی که وجود دارد امکان جابجایی جمعیت را در جاهایی که میسر است با استفاده از امکانات خدادادی برای اشتغال و سرافرازی کشور گام برداریم.

 

وی ادامه داد : متاسفانه کشور ما با مهاجرت هایی مواجه شده که باعث بیکاری شهرها و جوانان این مناطق شده و مشکلات ثانویه ای را مانند عدم تشکیل خانواده، ناپایداری وضعیت جوانان و مسائل امنیتی ایجاد کرده است.

 

قالیباف در نقد سخنان رئیسی بیان داشت: همانگونه که اشاره شد قضاوت اجتماعی از موضوعات مهم و اهداف اصلی نظام و انقلاب اسلامی است اما همه شاهدیم که وقتی مشکلات اقتصادی و بحران‌های اقتصادی وجود دارد تحقق عدالت اجتماعی سخت خواهد بود.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: روزی که ما کار را در شهرداری تهران به عهده گرفتیم اولین نکته‌ای که به آن پرداختیم بحث کم کردن فاصله شمال و جنوب شهر بود که یکی از اهداف انقلاب اسلامی است که امروز هم در سطح شهر چه در سطح کالبدی و چه در حوزه انسانی و توجه به محرومین در بخش‌های مختلف مانند بافت‌های فرسوده این اتفاق رخ داد.

قالیباف گفت: همه ما می‌دانیم که در این ناعدالتی اقتصادی و نابرابری‌های فرصت‌های اجتماعی مانند بحث بیکاری و شغل که حق شهروندان است که هم در برنامه شما (رئیسی) و هم در برنامه ما وجود دارد، باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که درست است که در ابتدا ما باید یک اشتغال حمایتی داشته باشیم و بعد به سمت اشتغال پایدار خواهیم رفت.

فرصت‌های اجتماعی امروز نابرابرند

قالیباف تصریح کرد: سوال بنده این است که شکاف طبقاتی در جامعه ما بیشتر شده و فرصت‌های اجتماعی امروز نابرابرند یعنی بهره‌ای که 4 درصد از جامعه می‌برند هیچوقت آن 96 درصد دیگر از مردم نخواهند برد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: ما در برنامه پنجم هم چنین هدفی را داشتیم و سوال من از آقای رئیسی این است که ارزیابی شما از برنامه پنجم که امسال تمام شده و برنامه ششم که آغاز شده چگونه است.

جهانگیری در نقد صحبت‌های رئیسی گفت: عدالت یکی از آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی و همه نظام‌های سیاسی در دنیا است و محدود کردن عدالت فقط در مسائل اقتصادی ظلم به عدالت است.

این نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: عدالت آموزشی به معنی این است که هر فرزندی در هر نقطه از کشور بتواند درجات علمی را طی کند و یا عدالت سیاسی بدان معنا است که هر فرد نه صرفا به خاطر وابسته بودن به یک تفکر و جریان سیاسی در یک جا بماند، در بین نیروهای سیاسی باید عدالت برقرار شود.

احساس عدم عدالت در کشور بالا رفته است

وی تصریح کرد: عدالت قضایی بدان معنا است که تمام دستگاه‌ها و مردم که به دستگاه‌های قضایی مراجعه می‌کنند، احساس عدالت قضایی کنند اما متأسفانه احساس عدم عدالت در کشور بالا رفته است.

جهانگیری افزود: مهمترین کار در کشور این است که ما باید اقداماتی انجام دهیم که همه جامعه احساس کنند که مسئولین آن ها در سطوح مختلف بر مبنای عدالت تصمیم‌گیری می‌کنند و عدالت اقتصادی یکی از نماد‌های مهم عدالت است که یک بخش آن عدالت جغرافیایی و منطقه‌ای است و برخی از مناطق مرزی کشور از محرومیت ویژه‌ای برخوردار هستند که باید با امتیاز آن‌ها را رشد داد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به لزوم توجه به عدالت توزیعی گفت: متاسفانه برخی از افراد به ثروت‌های باد آورده دست پیدا کرده‌‌اند.

وی ادامه داد: کسی که موفق می‌شود در اثر ارتباط با برخی از مسئولین به سرمایه‌های بزرگ دست پیدا کند، موجب می‌شود که در جامعه بی‌عدالتی به وجود آید. اینکه کسی موفق می‌شود بیش از 3.8 میلیارد دلار از اموال ملت ایران را به جیب بزند هر کس این خبر را بشنود می‌داند که جامعه به سمت بی‌عدالتی رفته است و متاسفانه تعداد کسانی که با زد و بند ثروت‌های باد آورده به دست ‌آورده‌اند، بالا رفته است.

وی افزود: در زمینه یارانه‌ها نیز مطالبی که دوستان درباره ضریب جینی گفته‌اند، یارانه‌ها در سال اول این ضریب را تغییر داد به دلیل اینکه مبلغ 45 هزار و 500 تومان میان همه تقسیم شد و بر زندگی طبقات ضعیف تأثیر بیشتری گذاشت اما اینکه برخی از دوستان می‌گویند به سه دهک افزایش بیشتری می‌دهیم نتیجه‌اش آن می‌شود که دهک‌های 4 و 5 به دلیل کم بودن فاصله دهک‌ها، ضعیف‌تر خواهند شد.

رئیسی در پاسخ به این نقد‌ها اظهار داشت: نسبت به عدالت اجتماعی در این جا ما نمی‌خواهیم ابعاد مختلف آن را باز کنیم چرا که هیچ مفهومی در مفاهیم دینی بعد از توحید مانند عدالت فراگیر نیست.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره اینکه سخنی که در اینجا گفته شد درباره فاصله طبقاتی است، ادامه داد: صحبت‌هایی که بنده در این خصوص بیان کردم ناظر بر مسائل اقتصادی است و به همین خاطر بنده توضیحاتی را ارائه کردم.

وی تصریح کرد: ما شاهد بیکاری عده زیادی از جوانان کشورمان، تعطیلی برخی از کارگاه‌ها و واحد‌های تولیدی هستیم که در این واحد‌ها عده‌ای کارشان را از دست داده‌اند و ما شاهد مشکلات اقتصادی در جامعه هستیم که باعث افزایش فاصله طبقاتی شده است.

با 45 هزار و 500 تومان امکان گذران زندگی نیست

رئیسی ادامه داد: بر کسی پوشیده نیست که درآمد امروز زندگی برخی از افراد جامعه ما در نقاط محرومی که بنده خودم از آن‌ها بازدید کرده‌ام همین 45 هزار و 500 تومان است و یا درآمدی از کمیته امداد سازمان بهزیستی دریافت می‌کنند. واقعا آیا امکان زندگی کردن و گذران زندگی با این 45 هزار و 500 تومان و وضعیت موجود وجود دارد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: حتما باید این وضعیت تغییر کند که این تغییر هم دیر است؛ چون آن روزی که 45 هزار و 500 تومان به مردم داده می‌شد قدرت خرید بیشتر از الان بود، ما باید با واقعیت زندگی محرومین سخن بگوییم لذا اگر بخواهیم با واقعیت صحبت کنیم باید بگوییم این قشری که اکنون به هیچ وجه قدرت اداره زندگی را ندارند، باید در زندگی آنان تغییر ایجاد بدهیم تا بتوانیم برای کارهای طولانی مدت فکری کنیم.

وی درباره رانت‌هایی که گفته شد یا  به قول آقای وزیر رفاه وام‌ها، بیان داشت: 50 درصد مردم وام نگرفتند و  از آن 50 درصدی هم که گرفتند 5 درصد وام‌های بسیار کلان بوده که بخشی از این نقدینگی‌هایی نیز که در بازار آمده چرا باعث تعطیل کارگاه‌ها شده است، این بخش به دست همان کسانی که اشاره شد رفته است.

رئیسی افزود: همان گونه که به درستی آقای جهانگیری گفتند چرا عده کم بتوانند از مواهب و تسهیلات و امکانات بسیار بالا بهره‌مند شوند. امروز دختران و  پسران برای ازدواج با مشکل مواجه‌اند و در صف قرار دارند اما عده‌ای به راحتی وام می‌گیرند.

هیچ یک از کاندیداها منکر فاصله طبقاتی نیستند

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: آنچه که امروز اتفاق افتاده عبارت از آن است که ما شاهد یک فاصله طبقاتی زیاد هستیم که فکر نمی‌کنیم هیچ کدام از کاندیداها و مردم منکرش باشند.

وی با طرح این سوال که دولت در این زمینه چه باید بکند، اظهار داشت: سخن ما در همین است که چگونه دولت می‌تواند این فاصله را کم کند. یک نظریه در اینجا مطرح است که از اول انقلاب نیز مطرح بوده مبنی بر اینکه آیا بیاییم به افراد امکانات دهیم و فقرا و محرومین را به حساب نیاوریم که اینها هم به نوایی در کنار سرمایه‌گذاران برسند یا اینکه نه، ما از هر گونه سرمایه‌گذاری حمایت کنیم اما محرومان حق خود را بگیرند.

عده‌ای کاخ‌نشین و برخی کوخ‌نشین هستند

رئیسی افزود: در جوامع توسعه یافته ما شاهد فقر و محرومیت افراد هستیم به این معنا که عده‌ای کاخ نشین هستند و  عده‌ای کوخ نشین که ما این را قبول نداریم که یک سری زندگی اشرافی‌گری داشته باشند و عده‌ای فقیر که باعث فاصله طبقاتی می‌شود. صحبت ما این است که برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها در اجرا در دولت به گونه ای باشد که این فاصله کمتر و عدالت اجتماعی برقرار شود به نحوی که روز به روز شاهد افزایش عدالت باشیم آن هم در سخن بلکه در عمل و در میدان این موضوع اتفاق بیافتد که رخداد می‌تواند به نظر من جلوی بسیاری از فسادها و رانت‌ها را بگیرد لذا صحبت بنده است که برنامه‌ریزها باید به نحوی باشد که فاصله طبقاتی کمتر شود.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: فاصله طبقاتی هیچ نسبتی با عدالت اجتماعی به این میزانی که امروز در جامعه داریم ندارد و حتما باید به دنبال ان باشیم که ان شا الله این فاصله طبقاتی کمتر و کمتر شود که نتیجه‌اش کاهش بیکاری می‌شود. ما می‌خواهیم حق خود محرومان را بدهیم.

 

 

هاشمی طبا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مشکل مسکن ناشی از چه مولفه هایی است و چه طرحی برای حل این مشکل به ویژه زوج‌های جوان دارید، گفت: ما اگر بخواهیم معلول‌ها را مورد توجه قرار دهیم، راه به جایی نمی‌بریم. به طور کلی علت‌هایی که باعث بروز مشکلات برای آحاد جامعه شده است، باید به صورت برطرف کردن علت‌ها باشد. در تمام فرمایشاتی که صورت گرفت نوعا حرکت به سمتی بود که دولت باید این کار را بکند و دولت باید آن کار را بکند.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر خدمات زیادی ارائه می‌شود و اصلا امکان بزرگ شدن دولت بدون اینکه اقتصاد ما توانمند و در آمد ملی افزایش یابد، وجود ندارد.

 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه مشکل مسکن طبیعی است و در حال حاضر به زوج‌های جوان وام پرداخت می‌شود، تصریح کرد: در شهرک‌های اطراف تهران یا شهرک‌های دیگر شهرها، مسکن‌های کوچکی ساخته شده است و ما باید توانمند کردن آنها را مورد توجه قرار دهیم.

کار از مسکن واجب‌تر است

 

وی افزود: به نظر من از کار از مسکن واجب‌تر است و کار بدون توجه به سرمایه گذاری در صنعت امکان پذیر نیست و زوجهایی که کار دارند می توانند آینده شان را تامین کنند و وام بگیرند.

 

هاشمی طبا ادامه داد: با حجم وامی که از طریق بانک‌ها مصوب شده و با توجه به رکود بازار مسکن باز هم امکان خریداری و ایجاد مسکن وجود دارد. در برخی از نقاط مسکن حدود متری 1 تا 1.3 میلیون تومان است و اگر زوج‌ها کار داشته باشند، می توانند این مسکن‌ها را خریداری کنند.

 

این کاندیدای ریاست جمهوری با بیان اینکه حجم هر چیزی در کشور محدود است، گفت: ما نمی توانیم به یک باره سرمایه گذاری بزرگی را در صنعت برای ایجاد تولید انجام بدهیم چون باید تولید را بفروشیم.

تکمیل طرح مسکن مهر تا پایان دولت یازدهم

 

در ادامه حجت الاسلام روحانی در نقد سخنان هاشمی طبا گفت: در بحث مسکن برنامه های مختلفی در دولت‌های قبل اجرا شد و در دولت گذشته سرمایه گذاری روی مسکن مهر انجام گرفت و با همه اشکالاتی که داشت این دولت خودش را متعهد دید که آن را تکمیل کند که تقریبا تا پایان این دولت مسکن مهر تکمیل می شود البته صد و خورده‌ای مسکن مهر وجود دارد که هیچ داوطلبی برای خرید آن نیست.

 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: ما باید به مردم کمک کنیم خودشان محل سکونتشان را انتخاب کنند و در این دولت تلاش شده وام لازم در اختیار خانه اولی‌ها قرار بگیرد. 80 میلیون تومان به زوجین وام دادیم که کمک بسیار خوبی است اما در این زمینه لازم است تا ما به بافت‌های فرسوده توجه کنیم.

 

حجت الاسلام روحانی گفت: ما اگر به جای مسکن مهر در بافت‌های فرسوده سرمایه گذاری می‌کردیم، می‌توانستیم تحول مثبت ایجاد کنیم؛ برنامه خوبی برای مسکن جوانان وجود دارد همچنین ما به زوجین دو تا 10 میلیون برای آغاز زندگی وام داده‌ایم.

4 درصد جامعه از همه چیز برخوردار و 96 درصد برخوردار نیستند

 

در ادامه محمد باقر قالیباف در نقد صحبت‌های هاشمی طبا اظهار داشت: ما برمی گردیم به این نقطه که 4 درصد از جامعه از همه چیز برخوردارند و 96 درصد دیگر برخوردار نیستند. ما اکنون بیش از 3 میلیون مسکن خالی داریم این‌ها چرا خالی است؟ متعلق به کیست؟ اینها به همان 4 درصد متعلق است. 4 درصدی که یک ویلا در شمال و یک ویلا در شرق دارند.

 

قالیباف با اشاره به اینکه قرار بود که هر سال 10 درصد بافت فرسوده را تکمیل کنند اما الان بیش ا ز 5 الی 6 سال از این مسئله می‌گذرد، اظهار داشت: بافت فرسوده در تهران بنا بر گزارش وزارت مسکن 34 درصد است و کمکی که دولت باید می‌کرد نکرد ولی ما وظیفه‌مان را انجام دادیم.

 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اگر کسی بر اساس رانتی چند میلیارد وام می‌گیرد نگذاریم بگیرد. در سال 95 بیش از 530 میلیارد تومان وام داده‌ایم. چند هزار نفر این وام ها را گرفته اند در حالی که جوانان برای چند میلیون وام باید در صف های طولانی منتظر بمانند.

با صدور پروانه‌های بی‌حساب و کتاب با تعداد بی‌شماری واحدهای مسکونی خالی مواجه‌ایم

 

در ادامه اسحاق جهانگیری در نقد اظهارات هاشمی‌طبا گفت: متاسفانه با صدور پروانه‌های بی حساب و کتاب در شهرداری و دلالی شدن با تعداد بی‌شماری واحدهای مسکونی خالی مواجه‌ایم. ما برای مسکن یک اولویت گذاشتیم و مسکن اجتماعی برای زنان سرپرست خانوار و تحت پوشش حمایتی ایجاد کردیم که بانک‌ها منابع مالی آن را تامین می کنند.

 

وی تصریح کرد: سالانه باید 200 هزار متر خانه های روستایی مستحکم شوند که این کار انجام شده است؛ سقف تسهیلات مسکن به زوجهای جوان از 60 میلیون به 160 میلیون افزایش یافت. ما صندوق پس اندازی را برای مسکن خانه اولی ها ایجاد کردیم که 6 ماه در آن سرمایه گذاری می کنند.

 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد : منابع مالی بانک مسکن را 5 هزار میلیارد افزایش دادیم. بافتهای فرسوده ای که در تهران نوسازی شده اند از طریق شهرداری صورت گرفته که صرفا با دید سرمایه گذاری و سودآوری بوده و در واحدهای تجاری این کار انجام شده است.

این خبر تکمیل می شود.......

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر