کد خبر: 22367
A

ریاض حجاب: آمریکا هیچ استراتژی درباره سوریه رو نکرده است/از مخالفان انتقاد دارم

رئیس هیئت عالی مذاکرات (مخالفان سوری مورد حمایت عربستان سعودی) سلسله دیدارهایی را در پاریس با مقامات این کشور و نماینده سازمان ملل در سوریه برگزار کرد.

ریاض حجاب: آمریکا هیچ استراتژی درباره سوریه رو نکرده است/از مخالفان انتقاد دارم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، ریاض حجاب، هماهنگ کننده و رئیس "هیئت عالی مذاکرات" مخالفان سوری در سفرش به پاریس با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و ژان إیو لودریان، وزیر خارجه و استفان دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه دیدار و در خصوص روند ژنو و نشست‌های آستانه و تحولات سوریه گفتگو کرد.

حجاب بر لزوم ادامه مذاکرات تحت نظارت سازمان ملل در ژنو و نه در آستانه تاکید کرد و گفت: هنوز  هیچ استراتژی از سوی آمریکا در مورد سوریه ارائه نشده است.

وی در پاسخ به سوال الحیاة در خصوص اینکه آیا در دیدار با ماکرون تغییری را  در سیاست فرانسه در خصوص مخالفان سوریه احساس کرده، گفت: این دیدار پیام آشکاری برای مردم سوریه است که فرانسه مسیر خود را ادامه می‌دهد و از  آرمان‌های مردم سوریه برای تحقق گذار حمایت می‌کند.

وی در خصوص نتایج دیدارش با رئیس جمهوری فرانسه و مذاکرات در مورد سوریه گفت: ماکرون تاکید کرده که با تمامی شرکا و از جمله روسیه برای دستیابی به راه حل سیاسی مورد نظر سوری‌ها تلاش می‌کند.

حجاب در مورد نتایج نشست‌های اخیر ژنو گفت: از زمان آغاز این نشست‌ها در سال ٢٠١٤ هیچ پیشرفتی برای انتقال سیاسی حاصل نشده است.

وی مدعی شد: علت اصلی این است که دولت سوریه مذاکره در این خصوص را رد می‌کند و یا در روند سیاسی جدی نیست.

وی ادامه داد: علت دیگر عدم وجود اراده بین‌المللی جدی برای اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی مربوطه از جمله بیانیه ژنو یا قطعنامه‌های شماره ٢١١٨ و ٢٢٥٤ است.

حجاب ابراز امیدواری کرد، دیدگاه بین‌المللی جدی در این خصوص وجود داشته باشد.

وی مدعی شد: مقامات آلمانی و اروپایی معتقدند تا زمانیکه بشار اسد باشد امکان بازسازی سوریه وجود ندارد.

رئیس هیئت عالی مذاکرات که تحت حمایت عربستان است در خصوص مذاکرات آستانه گفت: ما برادران خود را برای شرکت در آستانه تشویق کردیم و هیئتی فنی همراه با گروه‌ها برای کمک به آنها فرستادیم. تمرکز ما بر آتش بس است و با وجود تلاش همکارانمان در آستانه اوضاع بهبود نیافته است. گرچه سطح خشونت کاهش یافته اما ما امیدواریم قطعنامه‌های سازمان ملل برای آتش بس فراگیر اجرایی شوند.

وی در خصوص انتقادات به عملکرد مخالفان گفت: من نیز از عملکرد آنها انتقاد می‌کنم واقعیت این است که مخالفان سوریه در بدترین وضع خود به سر می‌برند. آنها پراکنده هستند و شایستگی هدایت این مرحله را ندارند. این مساله همچنین در عملکرد هیئت عالی که محصول گروه‌های مختلف مخالفان سوری است منعکس شده است.

ریاض در پاسخ به سخنان روس‌ها مبنی بر اینکه جایگزینی برای اسد نیست و کناره گیری آن موجب خلأ سیاسی می‌شود گفت:‌ جایگزین بشار اسد شخص نیست بلکه موسسات و مشروعیت است. این مشروعیت را تاکنون مخالفان نتوانسته‌اند ایجاد کنند و الان فرصت مناسب است تا صفوف خود را یکپارچه کنند و جبهه نظامی، سیاسی، مدنی یکپارچه ایجاد کنند که جایگزین نظام شود.

وی از مخالفان سوریه خواست تا از روند مناطق کاهش تنش استفاده کرده و حضور خود را در سوریه تقویت کنند.

حجاب افزود: جایز نیست مخالفان در فرانسه، ترکیه یا کشورهای دیگر اقامت داشته باشند بلکه باید با مردم سوریه باشند تا زمانیکه سخن از مناطق کاهش تنش است این فرصت طلایی برای مخالفان است و باید از آن استفاده کنند._ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر