کد خبر: 22684
A
گزارشی از افطاری روحانی در سعد آباد؛

از پیش نمازی شیخ نور تا حضور اسحاق جهانگیری

به یاد رمضان ٩٤؛ تقریبا همان جمع دوباره دور هم جمع شدند، این‌بار بدون آیت‌الله هاشمی. عصر جمعه با دعوت دفتر حسن روحانی، حجت‌الاسلام ناطق‌نوری، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، رئیس دولت اصلاحات و اسحاق جهانگیری به صرف افطار به سعدآباد رفتند و این‌بار در فقدان آیت‌الله، پشت سر ناطق‌نوری قامت بستند. همین پنج نفر بودند بدون اینکه همراهی با خود داشته باشند

از پیش نمازی شیخ نور تا حضور اسحاق جهانگیری

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ تصویری که چند روز پیش در حساب اینستاگرام حسن روحانی منتشر شد، روایتگر افطار سال ٩٤ بود. هاشمی‌رفسنجانی پیش‌نماز ایستاده است، حسن روحانی و ناطق‌نوری و رئیس دولت اصلاحات پای سجاده‌هاشان هستند و همگی لبخندی بر لب دارند. رئیس‌جمهوری منتخب این تصویر را منتشر کرده و در توضیح به همین عبارات بسنده کرده است: «ماه رمضان سال ١٣٩٤...»


به یاد رمضان ٩٤؛ تقریبا همان جمع دوباره دور هم جمع شدند، این‌بار بدون آیت‌الله هاشمی. عصر جمعه با دعوت دفتر حسن روحانی، حجت‌الاسلام ناطق‌نوری، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، رئیس دولت اصلاحات و اسحاق جهانگیری به صرف افطار به سعدآباد رفتند و این‌بار در فقدان آیت‌الله، پشت سر ناطق‌نوری قامت بستند. همین پنج نفر بودند بدون اینکه همراهی با خود داشته باشند. از جزئیات این افطاری مطلبی منتشر نشده، اما به نظر می‌رسد باید درباره انتخابات ریاست‌جمهوری  صحبت کرده باشند یا احتمالا چیدمان کابینه دوازدهم. بعید هم نیست که درباره آینده گفتمان اصلاح‌طلبی، اصولگرایی و اعتدالی صحبت به میان آمده باشد. حسن روحانی هم در اولین افطاری خصوصی، حلقه اول متعهدین و آنها را که در این مسیر به یاری‌اش شتافتند، میزبانی کرد. سال ٩٤، البته اسحاق جهانگیری و سیدحسن خمینی نبودند، اما در سال ٩٦ به ترکیب ثابت روحانی- هاشمی- خاتمی و ناطق، اضافه شده‌اند. حلقه‌ای که به نظر می‌رسد بتواند تغییراتی را هم در نقشه و آرایش سیاسی کشور بدهد. در این حلقه، نقش سیدمحمد خاتمی و اسحاق جهانگیری، برای تثبیت روحانی غیرقابل انکار است. اسحاق جهانگیری، معاون‌اول دولت یازدهم در جریان رقابت‌های ریاست‌جمهوری چهره‌ای از خود نشان داد که تا قبل از آن این وجه از شخصیت او مورد توجه قرار نگرفته بود. جهانگیری همان‌طور که بارها اعلام شد، با درخواست روحانی و رئیس دولت اصلاحات وارد عرصه انتخابات شد تا در کارزار رقابت تسهیل‌کننده نقش روحانی باشد. همین هم شد. او از ابتدا هم اعلام کرده بود از جانب جریان اصلاحات و برای کمک به روحانی وارد میدان رقابت شده است. رقابتی که یکی از برگ‌های برنده‌اش حضور اسحاق جهانگیری هم در مناظره‌ها و هم در سخنرانی‌ها بود. در نهایت هم وقتی کناره گرفت، اعلام کرد: «موظف و مکلف به خدمت در راه اصلاحات و اعتدال هستم، حمایت از دکتر روحانی و رأی قاطع به ایشان را حمایت از ملت توانمند ایران می‌دانم».

 

رئیس دولت اصلاحات هم که از دور اول از روحانی حمایت کرده بود، بار دیگر چند روز مانده به انتخابات، در یک پیام ویدئویی مردم را به حمایت مجدد از روحانی دعوت کرد و از آنها خواست تا پای صندوق رأی حاضر شده و به روحانی رأی دهند. بدنه هوادار جریان اصلاح‌طلب هم بر همین اساس وارد میدان شد. همین بود که روحانی در اولین گفت‌وگوی خود با مردم در تلویزیون از حمایت‌های سیدمحمد خاتمی و اسحاق جهانگیری تشکر کرد. حالا در اولین افطاری بعد از پیروزی روحانی، بار دیگر از آنها که یاری‌اش کردند در ضیافتی دعوت کرد تا نشان دهد این حلقه را حفظ خواهد کرد و اگر روزگاری نه چندان دور، همین حلقه پشت هاشمی‌رفسنجانی به نماز می‌ایستاد، حالا پشت سر ناطق نماز می‌خواند؛ مردی از جنس اصولگرایی سنتی که مدت‌هاست سفره‌اش را از هم‌قطارانش جدا کرده و به طیف رقیب سالیان دور خود پیوسته. در ضمن برای آنکه فعالیت‌های سیاسی او شائبه نداشته باشد در همان اثنای انتخابات از ریاست دفتر بازرسی مقام معظم رهبری استعفا داد.او که در این انتخابات از حسن روحانی حمایت کرد، حالا در اولین افطاری خصوصی با رئیس‌جمهور منتخب در کنار چهره‌هایی مانند رئیس دولت اصلاحات و اسحاق جهانگیری قرار گرفته است تا احتمالا بار دیگر به عرصه سیاست‌ورزی بازگردد. آخرین‌باری که در عرصه حاضر شده بود، آمده بود تا نیروهای اصولگرایی را برای انتخابات سال ٨٤ با عنوان شورای هماهنگی نیروهای انقلاب جمع کند، شکاف‌ها که زیاد شد، او هم قهر کرد و روانه نور شد. در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری دوزادهم هم اگرچه به دلیل مسئولیتش ورود مستقیم به فعالیت‌های انتخاباتی نداشت، اما به گفته عباسعلی منصوری آرانی، اعضای ستاد اصولگرایان معتدل در انتخابات ریاست‌جمهوری را نزدیکان به تفکر ناطق‌نوری و علی لاریجانی تشکیل می‌دادند. منصوری که خود از اعضای هیئت مؤسس و نیز شورای راهبردی و سیاست‌گذاری ستاد اصولگرایان معتدل است، در گفت‌وگوی خود با «شرق» ضمن بیان این مطلب ادامه می‌دهد ناطق‌نوری و علی لاریجانی از ظرفیت‌هایی هستند که می‌توانند به تداوم این جریان، یعنی اصولگرایان و مستقلان حامی روحانی کمک کنند.


گرایش اصولگرایان معتدل به کار تشکیلاتی


اصولگرایان حامی روحانی به گفته منصوری، جمعی از اصولگرایان با گرایش اعتدالی بودند که در کنار چهره‌های مستقل در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری  برای حمایت از تداوم دولت روحانی ستاد تشکیل دادند. منصوری می‌گوید در جلسات ستاد درباره حفظ این ترکیب و ظرفیت صحبت شده است. منصوری درباره احتمال دیدار و کمک‌گرفتن از ناطق‌نوری برای حمایت از این جمعیت هم می‌گوید: هنوز فرصتی پیدا نشده است که با آقایان ناطق و لاریجانی دیدار یا گفت‌وگویی داشته باشیم، اما چنانچه این فرصت فراهم شود، یقین دارم آنها هر کمکی که لازم باشد در جهت پیشرفت کشور انجام خواهند داد. منصوری احتمال فعالیت تشکیلاتی حامیان اصولگرای روحانی در ستادهای انتخاباتی را هم بعید ندانسته و می‌گوید: فکر می‌کنم این تصمیم همچنان پابرجا باشد که آن جمع را نگه داریم و در آینده بتوانیم به عنوان یک حزب با چارچوب مشخص فعالیت کنیم. البته ما به نشست‌های بیشتری احتیاج داریم تا بتوانیم این ایده را تقویت کنیم و در همین راستا از تمام ظرفیت‌های کشور، به‌ویژه ظرفیت آقای ناطق و لاریجانی استفاده خواهیم کرد.راه‌اندازی اصولگرایان حامی روحانی در سایه حمایت ناطق، خود می‌تواند شوک بزرگی بر پیکره جریان اصولگرایی باشد. اتفاقی که اگر رخ بدهد، بعید نیست معادلات آن از دل همین افطاری‌های خصوصی طراحی شود. حفظ گروه‌های حامی رئیس‌جمهوری از اصلاح‌طلبان و بیت امام گرفته تا اصولگرایان حامی روحانی، می‌تواند تقویت‌کننده رأی روحانی در انتخابات بیست‌ونهم اردیبهشت باشد. از یک سو جریان جدیدی در نقشه سیاسی کشور شکل خواهد گرفت که همپای اصلاح‌طلبان و معتدل‌ها، ضلع دیگر حامی روحانی خواهد شد که احتمالا در ذیل حمایت‌های ناطق‌نوری فعالیت خواهد کرد. این می‌تواند بازگشت مجدد شیخ نور به عرصه بازی‌های سیاسی باشد. بازگشتی نه از جنس اصولگرایانه که این بار با عبای اعتدال‌گرایانه، حتی اعتدالی اصلاح‌طلبانه و این می‌تواند همان تغییراتی باشد که نقشه سیاسی کشور را تغییر خواهد داد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر