کد خبر: 24395
A

سازش با تخریب کنندگان رئیس جمهور را کنار بگذارید؛ تقابل قانونی با توهین کنندگان تنها راه حل است

اما انتظار چیست؟ آیا وقتی به رئیس جمهور یک ملت توهین می شود ، باید سکوت کرد؟ آیا وقتی که چنین انتخابات پرشوری پشت سر گذاشتیم ، باید بنشینیم و منتظر باشیم و ببینیم که چطور منتخب مردم را مورد هتاکی و لعن و دشنام قرار می دهند؟

سازش با تخریب کنندگان رئیس جمهور  را کنار بگذارید؛ تقابل قانونی با توهین کنندگان تنها راه حل است

دیده بان ایران: این روزها رئیس جمهور ایام سختی را می گذراند. روزی نیست که با هجمه و بداخلاقی نیروهای تندرو و ”دولت باتفنگ“ مواجه نباشد. کار حتی به جایی رسید که در روز قدس که نماد وحدت محسوب می شد ، عملا تندروها و خودسرها با بداخلاقی پرده جدیدی را به نمایش گذاشتند. 

هر چند که بعد از آن برخی اصولگرایان از چنین اقداماتی فاصله گرفتند و در نکوهش چنین کارهایی دست به قلم برده و آنرا محکوم کردند ، با اینحال نمی توان  تصور کرد که آتش به اختیارها حد و حدود خود را فهمیده باشند. به همین سیاق بود که روزه داران پیش از نماز عید فطر سخنانی از یک مداح شنیدند که هیچ سنخیتی و تقارنی با این روز مبارک نداشت. درست مانند روز قدس نیز ، عید فطر به کام ملت تلخ شد. گویا این روند تمامی ندارد.

اما انتظار چیست؟ آیا وقتی به رئیس جمهور یک ملت توهین می شود ، باید سکوت کرد؟ آیا وقتی که چنین انتخابات پرشوری پشت سر گذاشتیم ، باید بنشینیم و منتظر باشیم و ببینیم که چطور منتخب مردم را مورد هتاکی و لعن و دشنام قرار می دهند؟ 

زمینه های رشد و تعالی خرد اجتماعی و جامعه متمدن، از قضا همین امر است که وقتی جریانی دست به عمل بزند ، جریان دیگر 2 راه کار در پیش رو دارد. راه کار اول اینست که مدام سکوت پیشه کند و بر تداوم خط سازش داخلی پای فشرده و بدنبال اهداف دیگری باشد. هر چند که همان اهداف مورد نظر بدلیل حاشیه سازی های جریان مهاجم ، عملا به ورطه فراموشی می افتد. با اینحال این منطق یک شیوه برخورد است و در برخی کشورها سابقه دارد. راه کار دیگر اما اینست که اتفاقا از آنجا که چالش منطقی و معقول کم هزینه تر است ، لذا با لوازم و ضوابط قانونی سازش داخلی را کنار گذاشته و پای به عرصه منازعه و حضور مداوم بگذارد. به طور مثال در کشورهای دموکراتیکی از جمله آلمان ، وقتی احزاب راست افراطی تجمعات بر حق احزاب چپ را بر هم زده و آنها را تهدید کرده و با صدای بلند فریاد نه به خارجی ها را سر می دهند ، احزاب چپ دست روی دست نمی گذارند. آنها نیز به نوبه خود ، با پشتوانه مسیر قانونی و استفاده از ظرفیت های قانون اساسی ، تظاهرات پرشوری تدارک دیده و حتی با حضور راست های افراطی ، شعارهای خود را داده و مطالبات مترقی خود را به همگان نشان می دهند. از این نمونه ها در کشورهای دیگر نیز موجود است.

ناگفته نماند که تجربه انتخابات و موج هفته آخر منتهی به 29 اردیبهشت نشان داد که باید بر خواسته ها و مطالبات بر حق و مردمی ، پای فشرد و صدایمان را به گوش جریان رقیب برسانیم.

در همین رابطه نیز میتوان گفت ، وقتی جریان اصولگرای تندرو با پشتوانه آتش به اختیاری ، می تواند علیرغم اقلیت بودن ، اینگونه حاشیه سازی کرده و عملا دولت و شخص دکتر روحانی را تخریب کنند ، بنابراین کمترین واکنش اینست که دکتر روحانی با پشتوانه همین آراء 24 میلیونی ، به این جریان نشان دهد که واقعیت امر چیز دیگری است. 

حتی از نظر نگارنده اگر دکتر روحانی نخواهد یا نتواند یا بهر دلیلی ملاحظات خاص خود را دارد و بدنبال ایجاد خط اعتدال با الگوی مرحوم هاشمی است ، با اینحال این وظیفه بر عهده مردم و بویژه آنان که به ایشان رأی دادن است که در صحنه پرشورتر از قبل حاضر باشند. 

فراموش نکنیم که همیشه آسیاب به نوبت نیست و فرصت ها از دست می رود. اگر جریان تندرو داخلی ببیند که شکایت ها و گله های ما تنها و تنها در فضای مجازی است و هیچ عرصه ظهوری بر آن متصور نیست ، طبعا اقداماتشان تندتر خواهد شد. آنها با این فرض که دکتر روحانی حامیان ترسو و واداده ای دارد و با یک توپ و تشر عقب می نشینند ، از قضا بسیار استقبال می کنند که مجموعه داد و قال های جریان اصلاح طلب و حامی روحانی ، در همان محدوده فضای مجازی باقی بماند و به کف خیابان کشیده نشود. این همان پاشنه آشیلی است که باید از آن استفاده کرد. 

منطقی نیست که یک جریان اقلیت تندرو اما پر سر و صدا با بهره گیری از رسانه های خاص خود و البته با پشتوانه عقبه جدی در دولت باتفنگ ، در صحنه هر بار ظاهر گردد و مردم و منتخبین شان را در شوک و بهت فرو برند و از آن طرف ، هیچ پاسخی داده نشود و باز فرو بخوریم. 

این جا پای شرافت و اخلاق هم البته در میان است و نمی توان منتخبین را تنها گذاشت و باید به رأی خود نیز احترام بگذاریم. 

پس تندروها بدانند که اگر بر طبل چالش داخلی بکوبند و بر آن مصر باشند ، هزینه سازش بعدی البته برایشان گران تمام می شود و اقداماتشان بی پاسخ نخواهد ماند. 

حسین صفوی

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر