کد خبر: 27806
A
مولانا عبدالحمید؛ امام جمعه اهل سنت زاهدان:

رفع تبعیض و برقراری عدالت، ضامن توسعه و امنیت کشورهای اسلامی است

مولانا عبدالحمید با انتقاد از بی تفاوتی مجامع جهانی و بویژه سازمان ملل در قبال جنایات میانمار گفت: قتل عام مردمی بی دفاع که با حکومت میانمار نیز سر جنگ ندارند نسل کشی و جنایت جنگی و جنایتی علیه بشریت است. جای تعجب است که چرا مجامع حقوق بشری و جهانی در برابر این جنایات سکوت کرده اند و حتی تشکیل جلسه نمی دهند.

رفع تبعیض و برقراری عدالت، ضامن توسعه و امنیت کشورهای اسلامی است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ مولانا عبدالحمید؛ امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه های نماز پرشکوه عید سعید قربان در زاهدان که با حضور دهها هزار نمازگزار در عیدگاه این شهر برگزار شد گفت: اگر دنیا می خواهد با افراط گرایی و تروریسم مبارزه کند راهی جز تن دادن به عدالت و رعایت حقوق اقلیتهای قومی و مذهبی و دینی و توجه به خواسته های مردم وجود ندارد.

این پیشوای مذهبی اهل تسنن در ابتدای سخنانش مساله میانمار را یک مساله دلخراش و بسیار تکان دهنده دانسته و بیان داشت: دولت و حکومت میانمار چنان ظلم بسیار بزرگی نسبت به مسلمانان می کنند که در تاریخ کم سابقه است.

وی با سنگین خواندن جنایات صورت گرفته در میانمار علیه مسلمانان گفت: رسانه ها خبرهایی را منتش کردند که در طی سه روز بیش از سه هزار مسلمان میانماری کشته شده اند. روستاهای مسلمان نشین را محاصره کرده و از بچه های کوچک گرفته تا سالخوردگان و زنان به هیچ کسی رحم نمی کنند. و مردم را به جرم مسلمان بودن قتل عام می کنند.

مولانا عبدالحمید با انتقاد از بی تفاوتی مجامع جهانی و بویژه سازمان ملل در قبال جنایات میانمار گفت: قتل عام مردمی بی دفاع که با حکومت میانمار نیز سر جنگ ندارند نسل کشی و جنایت جنگی و جنایتی علیه بشریت است. جای تعجب است که چرا مجامع حقوق بشری و جهانی در برابر این جنایات سکوت کرده اند و حتی تشکیل جلسه نمی دهند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: چرا شورای امنیت سازمان ملل و کشورهای اسلامی به وظیفه خود عمل نمی کنند؟ چرا قدرتهای بزرگ به کشورهایی که در آنها منافعی دارند به شیوه های مختلف و عناوین فریبنده حمله می کنند و مردم را می کشند اما در میانمار که منافعی ندارند هیچ دخالتی برای جلوگیری از نسل کشی نمی کنند؟

رئیس شورای هماهنگی مدارس علوم دینی اهل سنت سیستان و بلوچستان با انتقاد از سکوت کشورهای قدرتمند در قبال کشتار مسلمانان میانمار بیان داشت: روسیه و آمریکا که از اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل هستند چرا درباره میانمار سکوت کرده اند؟ چرا این حکومت را تحریم نمی کنند و تحت فشار سازمانهای بین المللی قرار نمی دهند؟ چرا احساس وظیفه و مسئولیت بگونه ای که بازدارنده باشد از سوی مسلمانان صورت نمی گیرد؟

وی افزود: آنچه از کشته شدن مسلمانان میانماری بیشتر آزاردهنده است این است که هیچ کشوری حاضر است به آوارگان میانماری پناه بدهد و از مظلومیت آنان دفاع کند.

مولانا عبدالحمید با اشاره به اختلافات و درگیری ها میان مسلمانان در کشورهای مختلف گفت: امروز شرایطی در دنیا حاکم است که در گذشته وجود نداشته و سراغ نداریم که اینچنین میان مسلمانان درگیری فرقه ای و قومی وجود داشته باشد.

وی با برشمردن چالشهای موجود بر سر راه مسلمانان اظهار داشت: متاسفانه دشمنان اسلام از این شرایط به نفع خود استفاده می کنند. افراط گرایی و تندروی و تکفیر در میان مسلمانان گسترش یافته است. عده ای از مسلمانانی که از قرآن و سنت و شریعت اسلامی اطلاع و آگاهی ندارند یکدیگر را تکفیر می کنند. کسانی که علما و شیعه و سنی را تکفیرمی کنند و مردم را می کشند از خدا غافل هستند و آخرتشان را ویران می کنند. اینان تصور نکنند که در مسیر سنت هستند. این مسیر سنت و شریعت اسلامی نیست.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه خواستار آسیب شناسی مسایل و مشکلات موجود در جهان اسلام شده و گفت: نشنیدن حرف مردم و عدم توجه به خواسته های ملتها و اقلیتهای قومی و مذهبی و دینی و سرکوب آنان و زندانی کردن و کشتن مخالفین در خاورمیانه و کشورهای اسلامی آسیبهایی هستند که منجر به افراط گرایی و تندروی و باعث از هم پاشیدگی و بروز مشکلات مختلف در جهان اسلام شده اند.

مولانا عبدالحمید گفت: در مساله فلسطین نیز زمانی که رژیم اسرائیل حاضر نیست تن به عدالت و منطق بدهد و کشورهای قدرتمند حاضر به آسیب شناسی مسایل موجود در فلسطین و تضییع حقوق فلسطینی ها نیستند، مردم وادار به حمله انتحاری و مقابله می شوند.

وی افزود: یکی از دلایل گسترش خشونتها حمایت بیجا و غیرهوشمندانه غرب از رژیم اسرائیل غاصب است که نه تنها در فلسطین بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا سبب بروز مشکلاتی شده است.

مدیر حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان گفت: اگر دنیا می خواهد با افراط گرایی و تروریسم مبارزه کند راهی جز تن دادن به عدالت و رعایت حقوق اقلیتهای قومی و مذهبی و دینی و توجه به خواسته های مردم وجود ندارد.

مولانا عبدالحمید در پایان سخنانشان گفت: بهترین راه مبارزه با افراط گرایی و ناامنی و خشونت رفع تبعیض و اجرای عدالت در همه کشورهای اسلامی است. توجه به خواسته های قانونی ملتها و برقراری عدالت ضامن توسعه و امنیت کشورهای اسلامی است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر