کد خبر: 28832
A
مریم قدس فعال سیاسی اصلاح طلب مطرح کرد:

زدودن منیت و خودخواهی های جنسیتی، راهکار افزایش مشارکت زنان

نیمی از پیکره جامعه ما را زنان تشکیل می دهند پس نیاز است برای دور کردن ساختارهای مردانه حاکم، صفت های لطیف زنانه به آن تزریق شود؛ ساختار مردانه ای که نشات گرفته از سنت و فرهنگی است که به غلط و با سوءتفسیر از شرع، رنگ و لعاب توجیه دینی هم به خود گرفته است تا آن جا که کسانی که داعیه دار برابری حقوق زن و مرد هستند نیز در عمل به گونه ای دیگر رفتار می کنند.

 زدودن منیت و خودخواهی های جنسیتی، راهکار افزایش مشارکت زنان

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ مریم قدس فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت و گویی به تشریح  ماهیت قدرت سیاسی پرداخت و در پاسخ به سوالی درباره حضور موانع حضور زنان در ساختار سیاسی  گفت: نیمی از پیکره جامعه ما را زنان تشکیل می دهند پس نیاز است برای دور کردن ساختارهای مردانه حاکم، صفت های لطیف زنانه به آن تزریق شود؛ ساختار مردانه ای که نشات گرفته از سنت و فرهنگی است که به غلط و با سوءتفسیر از شرع، رنگ و لعاب توجیه دینی هم به خود گرفته است تا آن جا که کسانی که داعیه دار برابری حقوق زن و مرد هستند نیز در عمل به گونه ای دیگر رفتار می کنند. 

مریم قدس در ادامه خاطر نشان کرد: مساله مشارکت زنان مربوط به این سال ها نیست و بارها در تاریخ، شاهد حضور موثر زنان در جنبش ها و اعتراضات مختلف و حتی کفن پوش شدن آنان بودیم که پس از آن وقایع ، سهمی در قدرت برای آنان در نظر گرفته نشد. متاسفانه در فرایند انتخاب مسوولان دولت دوازدهم، دستگاهی چون وزارت آموزش و پرورش در نخستین اقدام، تنها زن معاون وزیر در این وزارتخانه را عزل و یکی از مردان را جایگزین کرد. 

این فعال سیاسی در ادامه یادآور شد: سالهای متمادی در ایران شاهد حضور و فعالیت چشمگیر زنان در عرصه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و حتی اقتصادی هستیم اما زمانی که بحث توزیع پست و مقام و قدرت می شود، کوچکترین مطالبه به حق آنان برای استفاده بهینه از توانمندی هایشان جهت شرکت در ساخت و توسعه کشورشان را سهم خواهی تلقی کرده و با بهانه عدم توانایی در انجام مسوولیت های سنگین، نه تنها زنان بلکه کل جامعه را از این نیروی عظیم، محروم می سازند. 

متاسفانه حتی زحمتی برای بررسی عملکرد مدیریت زنان و مقایسه آن با مدیریت مردانه کشیده نمی شود وگرنه می دیدیم که آمار پیشرفت های کاری و عدم فساد در مدیران زن تا چه حد بالاتر از مردان است. اما با تمام این موانع، نباید تلاش زنان برای رسیدن به جایگاه شایسته را دست کم گرفت؛ موانعی که گاهی به قدری خشک و غیر منطقی است که باعث واکنش های اعتراضی مختلفی از سوی زنان شده است. 

بنابراین بهترین راهکار برای استفاده از تمام ظرفیت ها و توان همه اقشار اعم از زن و مرد، زدودن منیت و خودخواهی های جنسیتی از ذهن ها و افکار و به تبع آن توسعه زیرساخت های مناسب در این مسیر پر تلاطم است.

منبع : خبرگزاری  ایرنا 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر