کد خبر: 30687
A

بازداشت رئیس ستاد انتخاباتی ترامپ/ «روس‌گیت» داغ شد

پولشویی، تخلف‌های مالیاتی، لابی‌گری برای خارجی‌ها، توطئه علیه کشور؛ اینها تنها چهار اتهام از مجموعه اتهاماتی است که رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده موسوم به «روس‌گیت» که وظیفه رسیدگی به روابط بین تیم دونالد ترامپ با روسیه را برعهده دارد، در احضاریه پل مانافورت، رئیس ستاد انتخاباتی رئیس ‌جمهوری امریکا گنجانده ‌است

بازداشت رئیس ستاد انتخاباتی ترامپ/ «روس‌گیت» داغ شد

دیده بان ایران: پولشویی، تخلف‌های مالیاتی، لابی‌گری برای خارجی‌ها، توطئه علیه کشور؛ اینها تنها چهار اتهام از مجموعه اتهاماتی است که رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده موسوم به «روس‌گیت» که وظیفه رسیدگی به روابط بین تیم دونالد ترامپ با روسیه را برعهده دارد، در احضاریه پل مانافورت، رئیس ستاد انتخاباتی رئیس ‌جمهوری امریکا گنجانده ‌است. بجز مانافورت ریک گیتس، شریک تجاری مانافورت و همچنین جورج پاپادوپولوس، مشاور ترامپ در امور سیاست خارجی در ایام تبلیغات انتخاباتی وی با چنین اتهاماتی مواجه و به «اف‌ بی‌آی» فراخوانده شدند. آنها اولین کسانی هستند که در این پرونده احضار می‌شوند، پیش و پس از احضار این افراد، رئیس‌ جمهوری امریکا در طوفانی توئیتری فریاد برآورد که تمامی این اتهامات توطئه‌های هیلاری کلینتون، رقیب انتخاباتی‌اش در انتخابات سال گذشته‌ است.

به گزارش «ایران»، عصبانیت رئیس‌ جمهوری جنجالی امریکا بی‌دلیل نیست. تنها 9 ماه از ریاست ‌جمهوری او گذشته و حالا در شرایطی که محبوبیتش به 38 درصد تنزل کرده، خود را رویاروی پرونده‌ای می‌بیند که می‌تواند منجر به همان نتیجه‌ای شود که در پرونده «واترگیت» رخ داد و به برکناری ریچارد نیکسون انجامید. شاید به همین دلیل بود که از روز جمعه که رابرت مولر خبر داد اسم یا اسامی شماری از متهمان پرونده «روس‌گیت» را اعلام و آنها را به «اف‌بی‌آی» احضار خواهد کرد، تا صبح دیروز (بعد از ظهر به وقت ایران) نفس در سینه‌ میلیون‌ها امریکایی حبس شده‌ بود تا ببینند اولین افرادی که نام آنها اعلام می‌شود، چه کسانی هستند، بویژه که تا دو روز پیش برخی گمانه‌زنی‌ها حکایت از این داشت که احتمال دارد، دو نفر از کسانی که به «اف‌بی‌آی» احضار می‌شوند، دونالد جونیور و جارد کوشنر، پسر و داماد رئیس ‌جمهوری امریکا باشند. با این حال اولین کسی که مخبران «سی‌ان‌ان» و نیویورک تایمز افشا کردند، به «اف‌بی‌آی» احضار شده ‌است، پل مانافورت بود. مردی که در دوره تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته امریکا رئیس ستاد انتخاباتی ترامپ بود. کنار نام او نام ریک گیتس، شریک تجاری مانافورت و معاون او در ستاد انتخاباتی ترامپ نیز دیده می‌شد. به گزارش «سی‌ان‌ان» اغلب اتهاماتی که به این دو وارد شده، مربوط به پولشویی می‌شود و حکایت از این دارد که این دو شریک تجاری از سال 2006 تاکنون مرتکب پولشویی‌های گسترده شده و میلیون‌ها دلار از پول‌هایی را که از این طریق به‌دست آورده‌اند صرف خرید خودروهای لوکس و املاک گرانبها کرده‌اند. بجز پولشویی‌ها آنها بخشی از اموال خود را از طریق لابی‌گری به‌دست آورده‌اند. معروف‌ترین لابی‌گری آنها مربوط می‌شود به ویکتور یانوکوویچ، رئیس ‌جمهوری سابق اوکراین که روابط نزدیکی با روسیه دارد و پس از شورش‌های خیابانی سال 2014 کشورش به روسیه گریخت و همان جا ساکن شد. تحقیقات شبکه خبری «بی‌بی‌سی» از مقامات رسمی قضایی اوکراین نشان می‌دهد، آنها 5/28 میلیون دلار از یانوکوویچ بابت این لابی‌گری گرفته بودند.

شاید حداقل در بین اطلاعاتی که شب گذشته از پرونده مانافورت و گیتس افشا شد، ردی از ارتباط وسیع آنها با کرملین در جریان انتخابات سال گذشته امریکا مشاهده نشود، اما ساعتی پس از آنکه آنان خود را تسلیم «اف‌بی‌آی» کردند، سومین نفر در پرونده روس‌گیت به «اف‌بی‌آی» احضار شد که در طول انتخابات امریکا در ارتباطی تنگاتنگ با روسیه بوده و برای تخریب چهره هیلاری کلینتون، رقیب انتخاباتی ترامپ تلاش می‌کرده ‌است. به گزارش «ایران» به نقل از نیویورک تایمز او که جورج پاپادوپولوس، مشاور سیاست‌ خارجی ترامپ در ایام انتخابات و از دوستان نزدیک او است و ماه جولای افشای ایمیل‌هایش تا مدت‌ها تبدیل به جنجالی رسانه‌ای شد، تلاش کرده‌ بود دیداری بین تیم ترامپ و مقامات کرملین برقرار کند. او به همین دلیل در همان ماه جولای دستگیر و بازجویی شد. در این بازجویی‌ها مشخص شده ‌است، وی با یک استاد دانشگاه روس تبار در لندن که شهروند یکی از کشورهای خاورمیانه‌ای است اما نامش فاش نشده دیدارهایی داشته و از طریق او به زنی معرفی شده‌ است که گفته شده از نزدیکان ولایمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه و چند مقام وزارت ‌خارجه روسیه است. این زن که برخی معتقدند برادرزاده یا خواهرزاده پوتین است، در یکی از ایمیل‌های خود به پاپادوپولوس نوشته آنها بسیار خوشحال هستند که روابطی شایسته بین آنان و ترامپ برقرار شده‌ است. اطلاعات افشا شده نشان می‌دهد، پاپادوپولوس که پیش‌تر مدعی بود نمی‌دانسته آن استاد دانشگاه و این زن در ارتباط با کرملین هستند، از ارتباط آنها با مقامات کرملین کاملاً آگاه بوده ‌است و با وجود این، آنها را به جارد کوشنر و دونالد جونیور ترامپ داماد و پسر رئیس ‌جمهوری امریکا معرفی کرده‌ است. پاپا دوپولوس پذیرفته که در آن زمان به اف‌بی‌آی دروغ گفته است. این در حالی است که بخش‌های قضایی و برخی مقامات کنگره امریکا بارها از هک ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون توسط روسیه در ایام انتخابات ریاست‌ جمهوری امریکا گفته‌اند و هر بار نیز ترامپ و حلقه نزدیکانش مدعی شده‌اند از چنین مسأله‌ای بی‌خبر هستند. مولر، بازرس ویژه پرونده روس گیت متن احضار پاپا دوپولوس را که به اعتقاد تحلیلگران می‌تواند منجر به سقوط ترامپ شو . در 14 صفحه نوشته بود.

در پی احضار و تسلیم شدن این سه نفر به «اف‌بی‌آی» دونالد ترامپ که در چند روز گدشته توئیت‌های بسیاری در این خصوص نوشته بود، در یک سری توئیت جدید هیلاری کلینتون را متهم به توطئه علیه خود کرد و نوشت موارد اتهامی مطرح شده علیه مانافورت به پیش از انتخابات برمی‌گردد و او نمی‌داند که چرا کلینتون و دموکرات‌ها روی آنها متمرکز شده‌اند. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز در نخستین واکنش به این احضاریه‌ها اعلام کرد

بابت چنین اتهاماتی متعجب است، زیرا هیچ ارتباطی بین روسیه و این افراد وجود نداشته ‌است.

کاخ سفید هم پس از ساعت‌ها سکوت در مورد احضار سه تن از تیم انتخاباتی ترامپ شب گذشته نشستی مطبوعاتی توسط سارا سندرز  برگزار کرد.  سندرز در این کنفرانس مطبوعاتی مدعی شد: پاپادوپولوس عضو افتخاری ستاد انتخاباتی ترامپ بوده و رئیس جمهوری امریکا ارتباط چندانی با وی نداشته، بنابراین فعالیت او بسیار محدود بوده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر