کد خبر: 30755
A

عراقچی در مجلس: ظریف در مورد بدعهدی‌های آمریکا، ۱۰ نامه به موگرینی نوشت

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه به عنوان نماینده دولت در مجلس، در رابطه با برجام گفت: طی 10 نامه‌ای که آقای ظریف به خانم موگرینی نوشته است،‌ تمام موارد بدعهدی آمریکا ثبت و اعلام شده است.

عراقچی در مجلس: ظریف در مورد بدعهدی‌های آمریکا، ۱۰ نامه به موگرینی نوشت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس، گزارش شش ماهه سوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در اجرای برجام توسط سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی این کمیسیون قرائت شد.

پس از قرائت این گزارش نوبت به عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای رسید تا از تریبون مجلس سخن بگوید. او از مجلس به خاطر گزارش متعادلی که از مجلس قرائت شد، تشکر کرد و گفت: خوشبختانه گزارش متعادلی که تهیه شده است، همه موارد نقض عهد آمریکا را درست تشریح کرده و گزارش واقع بینانه ای بود.

عراقچی افزود: در 21 ماه گذشته وزارت خارجه در مورد برجام 7 گزارش ارائه داده است که تلاش شده کاملا واقعی باشد.

بخش هایی از صحبت‌های عراقچی به شرح زیر است:

*آمریکا سعی کرده است در اجرای تعهدات و تکالیف خود در برجام همواره با سوء نیت و در تلاش برای کاهش منافع ایران در برجام حرکت کند و این اختصاص به دولت فعلی ندارد. در دولت گذشته هم با این مشکل مواجه بودیم اما واقعیت این است که در دولت جدید این روند شدت بیشتری گرفته است.

*آمریکایی ها تلاش کردند به خاطر نقاط ضعفشان در برجام و امتیازهایی که به ایران داده بودند، در مرحله اجرا به نحوی عمل کنند که منافع ایران کاهش یابد. در مجموع، امریکا تلاش کرده است که فضایی منفی ایجاد کند و جلوی کار بنگاه های اقتصادی که می خواهند با ایران فعالیت داشته باشند،‌ را بگیرد.

*طی 10 نامه ای که آقای ظریف به خانم موگرینی ارسال کرده است،‌ تک تک موارد بد عهدی آمریکا را ثبت و اعلام شده است. حرکت های اخیر آمریکا با یک مقابله جهانی مواجه شده است. این واقعیت وجود دارد که آمریکا در شرارت های خودش علیه ایران و برجام در یک انزوا قرار گرفته است و باقی اعضای 5+1 به طور کامل صحیح و مشخص با سیاست های آمریکا مخالفت کردند.

* هر تلاشی برای مذاکره مجدد در مورد برجام از نظر ما و اعضای 1+5 کاملا مردود است. همه دنیا معتقد است که برجام هیچ داوری جز آژانس بین المللی اتمی ندارد و ایران به تعهداتش پایبند بوده است.

*ایران در اوج قدرت و اقتدار خود قرار دارد. برنامه هسته ای ما در همه ابعادش ادامه دارد. الحمدالله ما در این خصومتی که آمریکا نشان می دهد از استحکام برخودار هستیم. ما برای تضمین برجام روی هیچ کشور خاصی حساب باز نکرده ایم و اتکایمان به توانمندی داخلی خودمان است. وزارت خارجه به صورت روزانه تحولات را به رئیس جمهور و رئیس مجلس ارائه می دهد، به ‌گزینه های محتمل و قابل دسترس برای ایران فکر کرده ایم. برای هر اقدامی پیش بینی کامل کرده ایم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر