کد خبر: 31732
A

موسویان: آمریکا و رژیم صهیونیستی صلاحیت ندارند پلیس هسته ای جهان باشند

«سید حسین موسویان» عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای در گفت و گو با شبکه رادیویی آمریکا، ضمن اشاره به اینکه رفتار رئیس جمهوری آمریکا، ایران را قانع کرده که نمی‌ شود به واشنگتن اعتماد کرد، تاکید نمود آمریکا و رژیم صهیونیستی صلاحیت ندارند پلیس هسته ای جهان باشند.

موسویان: آمریکا و رژیم صهیونیستی صلاحیت ندارند پلیس هسته ای جهان باشند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، موسویان، پژوهشگر ارشد دانشگاه پرینستون در پاسخ به پرسش مجری برنامه مبنی بر اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، مخالف برجام است و این معاهده مصوب کنگره نیست که وی متعهد به اجرای آن باشد، گفت: برجام قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است که طبق منشور این سازمان، اجرای آن برای تمام اعضاء الزامی است. لذا برجام یک تعهد بین المللی آمریکاست.
وی افزود: ترامپ با نقض برجام در وهله نخست، قطعنامه الزام آور شورای امنیت سازمان ملل متحد را زیر پا می گذارد. دوم اینکه برجام قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی است که کلیه اعضاء موظف به اجرای آن هستند. رفتار ترامپ با برجام، نقض قطعنامه شورای احکام آژانس نیز می باشد. بنابراین ترامپ بیش از اینکه توافق با ایران را نقض می کند، ناقض مقررات بین المللی است.
موسویان در باره این پرسش که دولت ایران سیاست ترامپ درمورد برجام را چطور می بیند، افزود: مهم تر دیدگاه مردم ایران است. برجام توافقی است که بعد از انقلاب برای اولین بار با صدها ساعت مذاکرات سطح بالای مقامات عالی دو کشور وسایر قدرت های جهانی بدست آمده است. مذاکرات برجام نه تنها بین دیپلمات ها بلکه بین دانشمندان اتمی جهان صورت گرفت.
عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای توضیح داد: پنجاه دانشمند عالیرتبه هسته ای آمریکا به نمایندگی از این کشور حضور داشتند. واقعیت این است که نه ایران به آمریکا اعتماد دارد و نه آمریکا به ایران، منتهی برای اولین بار در یک مورد از اختلافات مهم، توافقی بعمل آمده که اجرای صحیح آن، می تواند به عنوان اقدامی اعتماد ساز تلقی می شود.
وی تصریح کرد: مردم ایران، رفتار آمریکا در این مورد را با دقت نظاره می کنند که آیا آمریکا با توافقی که بین دو کشور و همه قدرت های جهانی صورت گرفته و مصوبه سازمان ملل متحد نیز می باشد، چگونه برخورد می کند. رفتار ترامپ اکنون مردم، مجلس و دولت ایران را قانع کرده که نه می توان به آمریکا اعتماد کرد، نه مذاکره فایده دارد و نه توافقی پایدار می ماند.
موسویان خاطرنشان کرد: شما می گویید ترامپ حق دارد سیاست دیگری مغایر با سیاست رییس جمهوری قبلی آمریکا داشته باشد. اگر بنا باشد هر رییس جمهوری آمریکا بخواهد توافقی را که رییس جمهوری قبلی پذیرفته و مصوبه سازمان ملل متحد و شورای حکام آژانس بین المللی اتمی را دارد و مورد اجماع همه قدرت های جهانی بوده را نقض کند، چه کشوری حاضر خواهد شد بعد از این به آمریکا اعتماد کند. زیرا در این صورت هر توافقی با آمریکا، دو سه ساله تلقی خواهد شد.
مجری رادیو آمریکا در این مورد گفت: به نکته مهم و خوبی اشاره کردید که درست است. اما منتقدین برجام در کنگره و کاخ سفید سه ایراد به آن دارند: اول اینکه به ایران اجازه غنی سازی داده، دوم اینکه ایران مجاز به داشتن پیشرفته ترین سانتریفیوژها و پیشرفت درزمینه پلوتونیم آب سنگین است و سوم هم اینکه نظام بازرسی ها ضعیف است.
موسویان در این رابطه گفت: هر سه ایراد ترامپ و کنگره بی اساس است. اول درمورد بازرسی، ایران بالاترین سطح بازرسی ها درچهارچوب مقررات جهانی را پذیرفته که شامل پادمان، پروتکل الحاقی و ترتیبات فرعی است. هیچ کشور دیگری نیز بیش ازاین نپذیرفته است. ایران بعد از پایان دوره محدودیت های جاری در بخشی ار برنامه هسته ای، همچنان متعهد به این سطح ازبازرسی ها باقی می ماند و لذا غروبی برای بازرسی ها و شفافیت در برنامه هسته ای ایران وجود ندارد.
دیپلمات سابق ایرانی در پاسخ به اشاره مجری به اینکه ایران اجازه بازرسی از مراکز نظامی را نمی دهد، ضمن اینکه مخفی کاری هم می کند، همانطور که در مورد سایت فردو کشف شد، ابراز داشت: بالاخره در مورد موضوع بازرسی، آخر خط چیست؟ آخر خط، قوانین بین المللی است که می تواند ملاک و معیار باشد و نه ادعاهای مخالفین.
این پژوهشگر ارشد ادامه داد :ایران بالاترین سطح بازرسی ها در قالب مقررات موجود جهانی را پذیرفته و چیزی بالاتراز آن هم وجود ندارد. ضمن اینکه هیچ کشوری اجازه بازرسی از تاسیسات نظامی خود را نمی دهد. آمریکا و دیگران هم نمی دهند، با این وجود ایران در گذشته سه بار اجازه داد فقط برای این که به جامعه جهانی اثبات کند که آمریکا دروغ می گوید. درشرایط فعلی هم آژانس شبانه روز با حضور 160 نفر بر فعالیت های هسته ای ایران نظارت دارد که نسبت با سایر کشورها بیشتر است.
وی در پاسخ به ابراز نظر مجری مبنی بر اینکه با وجود صحت حرف های موسویان، هیچ کشور دیگری دردنیا مرتب شعار مرگ بر اسراییل و نابودی رژیم صهیونیستی و مرگ بر آمریکا سرنمی دهد، گفت: بگذارید صادق باشیم. اول اینکه شعارهای تهدید کننده اسراییلی ها و ایرانی ها در چندین دهه گذشته بطور متقابل علیه یکدیگرادامه داشته است. مقامات اسراییل هم مرتب ایران را تهدید به حمله نظامی می کنند، درحالیکه اسراییل بمب هسته ای دارد. لذا باید نگران تهدیدات اسراییل علیه ایران بود چون با داشتن بمب هسته ای، ایران را تهدید می کند. دوم اینکه درشصت سال گذشته فقط دو بار بمب هسته ای درجهان استفاده شده و آنهم توسط آمریکا بوده که صدها هزار نفر را کشته است، لذا آمریکا و اسراییل صلاحیت ندارند پلیس هسته ای جهان باشند.
موسویان در این پرسش که درمورد نگرانی اعضاء کنگره درمورد دو ایراد دیگر برجام که به ایران اجازه غنی سازی و استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته را داده است، چه می گوید، افزود: برجام مجوز شورای امنیت سازمان ملل متتحد است که به ایران اجازه غنی سازی و در اختیار داشتن سانتریفیوژهای پیشرفته را داده، همان طور که معاهده ان پی تی این حق را به ایران و سایر اعضاء داده است. لذا ایران هم مثل سایر اعضاء ان پی تی همچون هلند و برزیل و ژاپن، این حق را دارد و مخالفین هم حق زیر سئوال بردن حقوق بین المللی را ندارند.
این پژوهشگر در باره این سوال که با توجه به اینکه نظراتش درسطح گسترده در آمریکا شنیده می شود، اگر آمریکا طی شصت تا نود روز آینده برجام را منتفی کند، ایران چه خواهد کرد؟ تصریح نمود: اگر آمریکا از برجام خارج شود و تحریم ها را برگرداند، نقض فاحش برجام صورت گرفته و لذا ایران هم ملزم به رعایت هیچ محدودیتی دربرنامه هسته ای خود نخواهد بود.
وی توضیح داد: ایران در این شرایط می تواند درچهارچوب معاهده ان پی تی، برنامه هسته ای خود را بدون محدودیت دنبال کند، ضمن اینکه هیچگاه هم به سمت ساخت بمب نخواهد رفت هم بخاطر فتوای مقام معظم رهبری و هم بخاطر پذیرش و پایبندی به معاهده ان پی تی.
عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای در باره این پرسش که آیا ایران مذاکره مجدد درمورد برجام یا مذاکره در مورد برنامه موشکی را خواهد پذیرفت، ابراز داشت: مذاکرات برجام دوازده سال طول کشید. ایران، چین، اروپا و روسیه مذاکره مجدد را نخواهند پذیرفت و خود را در دام دوازده سال و شاید هم یکصد و بیست سال مذاکره مجدد نخواهند انداخت.
وی افزود: اما درمورد قدرت موشکی و دفاعی ایران، فراموش نکنید که ایران قربانی هزاران موشک و سلاح های کشتار جمعی بوده و مورد تجاوز کشور همسایه قرار گرفته است و در منطقه ای قرار دارد که هشتاد درصد از بحران های جهان در آن جریان دارد، آمریکا و اسراییل گزینه نظامی را روی میز دارند و قس علیهذا. لذا تهدیدات امنیت ملی ایران بالا و جدی است. بنابراین ایران هرگز، هرگز درمورد توان دفاعی و موشکی خود مذاکره و معامله نخواهد کرد، چون برای دفاع از تمامیت این کشور، غیر قابل اجتناب است.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر