کد خبر: 33280
A

مشارکت اروپا در طرح های هسته ای ایران بهترین راه افزایش همکاری است

رئیس کمیته هسته ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: بهترین راه برای افزایش همکاری های هسته ای ایران و اتحادیه اروپا این است که اتحادیه اروپا در طرح های هسته ای ایران مشارکت داشته باشد.

مشارکت اروپا در طرح های هسته ای ایران بهترین راه افزایش همکاری است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری روز سه شنبه در سمینار 'همکاری‌های هسته ای، پیشرفت ها و چشم اندازها' که در قالب سومین دور از گفتگوهای سطح بالای ایران و اتحادیه اروپا، در اصفهان آغاز شد، افزود: این مشارکت، اشراف اطلاعاتی ایجاد می کند و موجب برطرف شدن سوء تفاهم ها می شود.
وی با بیان اینکه ما چرخه کامل انرژی هسته ای را در اختیار داریم، اظهار کرد: ما فقط به بحث غنی سازی اکتفا نداریم و می خواهیم انرژی صلح آمیز هسته ای را در صنعت، پزشکی، کشاورزی و سایر فناوری های صلح امیز استفاده کنیم.
حجت الاسلام ذوالنوری تاکید کرد: ایران آمادگی دارد در رفع هر دغدغه ای که برای کشورهای اروپایی وجود دارد مشارکت کند.
وی با تاکید بر توسعه ایمنی فناوری هسته ای در ایران افزود : در این راستا دولت طرحی را برای عضویت در کنوانسیون پسماند هسته ای به مجلس ارائه داده است.
رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قبل از برجام، فضای اتهام زنی و توهم علیه ایران وجود داشت و این اتهام های غیر منصفانه ملت ایران را درگیر مشکلات کرد، گفت: بررسی های آژانس هسته ای قبل از برجام و 9 گزارش پس از برجام صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای ایران را اثبات کرد.
حجت الاسلام ذوالنوری با بیان اینکه دسترسی آژانس به برنامه های هسته ای ایران فراهم است، تصریح کرد: امروز شاهدیم که برخی طرف های ما با اعمال تحکم قصد دارند به برجام ضربه بزنند و تحریم ها را تمدید و تحریم های جدید را اعمال کنند که بر خلاف حرکت جامعه جهانی است.
وی با قدردانی از مواضع موگیرینی، اشمید و ریستوری گفت: یک طرف برجام ایران و طرف دیگر 1+5 قرار داردو اگر طرفین از برجام خارج شوند برجامی باقی نخواهد ماند بنابراین اتحادیه اروپا باید در حفظ برجام تلاش کند.
وی افزود: اگر ما تاکید بر حفظ برجام داریم به خاطر صداقت و پایبندی بر عهد و پیمان است و تصور نشود که برجام خیلی چیزها به ما داده است.
رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما عضو پیمان‌ منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای هستیم و باید از حقوق خود بهره مند شویم، ادامه داد: برجام تنها چیزی که می دهد این است که این حقوق را تمام و یکجا داشته باشیم اما با محدودیت و به صورت تدریجی به ما دادند.
وی خاطرنشان کرد: برخی از جمله آمریکا دچار توهم شده اند اما ما در برجام حقانیت خود و صلح آمیز بودن کار هسته ای خود را ثابت کردیم بنابراین باید پس از برجام از توهم و نفاق سیاسی اجتناب شود و تصمیم گیری با تعقل باشد.
وی افزود: عربستان به عنوان متعهد آمریکایی ها که دم از حقوق بشر می زند تا کنون یک انتخابات در کشورش برگزار نکرده است و در یمن کودک کشی می کند.
وی ادامه داد: آیا در تاریخ دنیا سراغ دارید که نخست وزیر یک کشور را در یک کشور دیگر ببرند و وادار به استعفا کنند و از این اقدام به عنوان فشار علیه همان کشور استفاده کنند.
حجت الاسلام ذوالنوری تاکید کرد: ملت ما تا کنون دهها انتخابات برگزار کرده و در همه تغییرات کشور نقش داشته است اما به نقض حقوق بشر متهم می شود.
وی همچنین با تاکید بر اینکه در برجام باید حقوق هسته ای ملت ایران تامین شود زیرا دانش هسته ای ما قابل برگشت نیست، گفت: خرید کیک زرد باید برای ایران آزاد باشد اما آمریکایی ها در این هم کارشکنی می کنند.
نمایندهٔ مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: توقع داریم اتحادیه اروپا در این زمینه وارد عمل شود زیرا ما می خواهیم از همه انرژی های نو و تجدیدپذیر از جمله انرژی آبی، بادی، خورشیدی و هسته ای استفاده کنیم در این زمینه عزم جدی داریم.
وی تصریح کرد: اتحادیه اروپا برای کمک به ایران در این زمینه عزم جدی دارد اما باید کسانی که مانع همکاری ها می شوند را متوجه کنند که کجروی به نفع آنها نیست.
این نماینده مجلس تاکید کرد: اگر طرف های مقابل به تعهدات خود در برجام عمل نکنند ایران نیز حق دارد در همکاری های خود با آژانس و پروتکل الحاقی تجدید نظر کند زیرا معامله 2 طرفه است و آمریکا باید به تعهدات خود عمل کند.
حجت الاسلام ذوالنوری ادامه داد: آمریکا نه می تواند از برجام خارج شود و نه اینکه فقط اسم آن را حفظ کند و از اجرای تعهدات خود شانه خالی کند.
وی همچنین با بیان اینکه مجلس از دولت و دیپلمات های هسته ای حمایت جدی دارد، اظهار کرد: در این راستا از نظر سیاسی و تدوین قوانین و تاثیر اعتبارات حمایت خود را انجام می دهد.
سمینار 'همکاری‌های هسته ای، پیشرفت ها و چشم اندازها' در قالب سومین دور از گفت و گوهای سطح بالای ایران و اتحادیه اروپا، روز سه شنبه در تالار آیینه هتل عباسی اصفهان آغاز شد.
سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه، بهروز کمالوندی معاون امور بین‌الملل حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا سخنرانان اصلی این سمینار 2 روزه هستند.
سومین دور از گفت وگوهای سطح بالای ایران و اروپا به ریاست سید عباس عراقچی و هلگا اشمید روز گذشته در تهران آغاز شد.
انرژی محیط زیست، مسائل اقتصادی، مبارزه با مواد مخدر، حقوق بشر و مسایل منطقه ای از مهمترین محورهای گفتگوهای سطح بالای تهران و بروکسل است.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر