کد خبر: 34622
A

حمایت جهانی از برجام در متن و حاشیه نشست شورای حکام

«یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی همواره در موضع گیری و گزارش های فصلی بر فعالیت های هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی تاکید می کند و نشست فصلی اخیر شورای حکام آژانس فرصتی را خلق کرد تا وی و دیگر سران حاضر بر ضرورت پایبندی همه طرف ها به برجام اصرار ورزند.

حمایت جهانی از برجام در متن و حاشیه نشست شورای حکام
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، برجام با گذشت بیش از دو سال همچنان با توطئه های دولت جمهوریخواه آمریکا مواجه است اما دیگر کشورهای جهان از جمله اعضای گروه 1+5 همواره از این توافق معتبر بین المللی دفاع کرده و خواستار پایبندی واشنگتن به آن شده اند؛ مواضع حمایتگرانه ای که در متن و حاشیه نشست شورای حکام به وضوح مشاهده شد.
این گزارش نگاهی دارد به مهمترین رخدادهای بین دوم تا پنجم آذرماه که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به برجام ارتباط می یابد.

** حمایت از برجام در نشست شورای حکام
نشست فصلی شورای حکام آژانس پنجشنبه دوم آذرماه و با سخنرانی مدیرکل آژانس در وین آغاز شد. آمانو در حاشیه این نشست گفت: همانطور که گزارش تازه ام درباره راستی آزمایی و نظارت در ایران ذیل قطعنامه 2231 شورای امنیت نشان می دهد، آژانس به تایید و نظارت بر اجرای تعهدات مرتبط با هسته ای ایران تحت برجام ادامه می دهد. تعهدات مرتبط با هسته ای ایران تحت برجام در حال اجرا شدن هستند.
از طرفی «ماریا آسونتا آچیلی ساباتینی» نماینده دائم ایتالیا در آژانس بین المللی انرژی اتمی با بیان این که ما گزارش جدید مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی را گزارشی صحیح و بیانگر اوضاع می دانیم، افزود: ما همه طرف ها را تشویق می کنیم که به توافق هسته ای پایبند باشند زیرا برجام واقعا نوعی تضمین برای امنیت کل جهان است. ایران به نوبه خود به تعهداتش در برجام عمل کرده است. ما از جمهوری اسلامی ایران و همچنین از همه طرفهای دیگر می خواهیم که به برجام پایبند باشند.

** بند «تی» برجام، محور سخنان آمانو
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنفرانس خبری بعد از نشست شورای حکام در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره دسترسی بازرسان آژانس به تاسیسات مختلف از جمله نظامی، گفت بند تی (T) ضمیمه نخست برجام شامل هیچ بندی درباره دسترسی آژانس به تاسیسات مختلف نیست.
مدیرکل آژانس اتمی با تاکید بر اینکه آژانس به تمام مکان‌هایی که نیاز بوده دسترسی داشته، گفت هرگز نگفته‌ام که ایران در انطباق با برجام هست یا نیست، من همواره گرفته‌ام که تعهدات مرتبط با هسته‌ای ایران طبق برجام در حال اجرا است.
آمانو در پاسخ به اینکه آیا می‌تواند تائید کند که ایران به بند تی پایبند بوده، افزود: آژانس در حال راستی‌آزمایی پایبندی ایران به بندهای مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای از جمله بند تی است. در حال حاضردر این‌باره نگرانی نداریم.
همچنین وی در پاسخ به سوالی در مورد دلیل درخواستش برای شفافیت بیشتر در مورد بند تی ضمیمه نخست برجام گفت: شفافیت بیشتر را خواستار شدم، چون شفافیت بیشتر کار ما را ساده‌تر می‌کند. اما این به این معنی نیست که ما اکنون قادر به انجام کار خود نیستیم.
مدیرکل آژانس اتمی مجددا تاکید کرد: بند تی در خصوص دسترسی نیست، بلکه در این مورد است که ایران بدون مجوز کمیسیون مشترک امکان استفاده از برخی فناوری‌های با کاربری دوگانه را ندارد.
آمانو در پاسخ به خبرنگاری درخصوص اینکه قبلا گفته بود پروتکل الحاقی برای تایید پایبندی ایران کافی نیست گفت: نگفته‌ام کافی نیست. گفتم ابزارها تحت پروتکل الحاقی برای شفاف‌سازی درباره بند تی ضمیمه برجام کافی نیست به همین دلیل از آنها خواستم شفافیت بیشتر می‌تواند به راستی‌آزمایی بیشتر کمک کند.

** آمریکا و تکرار درخواست زیاده خواهانه
نماینده آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت این نهاد باید هر «ادعای جدید و معتبری در مورد فعالیت‌های اعلام‌نشده هسته‌ای در ایران» را مورد بررسی قرار دهد؛ موضوعی که تا کنون بارها با هدف مانع تراشی در مسیر پیشبرد برجام طرح شده اما راه به جایی نبرده است.
در بیانیه دولت آمریکا ضمن تمجید از «حرفه‌ای‌گری و کار عالی» آژانس در نظارت بر فعالیت هسته‌ای ایران، آمده است: «هیچ چیز جز همکاری و شفافیت کامل ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این امکان را نمی‌دهد که جامعه بین‌المللی را از پایبندی ایران به تمام تعهدات هسته‌ای‌اش مطمئن سازد.»
این بیانیه می‌افزاید: «ایالات متحده از بیانیه آمانو مدیر کل آژانس مبنی بر اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ارزیابی اعلامیه‌های ایران ذیل پروتکل الحاقی ادامه داده و بازرسی‌های مبتنی بر دسترسی تکمیلی از سایت‌های و دیگر اماکن ایران انجام می‌دهد، استقبال می‌کند.» در بیانیه دولت آمریکا با تأکید بر اینکه «هر نگرانی جدید و معتبری در مورد فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده در ایران» باید از سوی آژانس مورد بررسی قرار گیرد، عنوان شده است که واشنگتن به آژانس «اعتماد کامل» دارد.

** انعکاس حمایت مقام نروژی از توافق هسته ای
«ویگر استرومن» قائم‌مقام وزارت امورخارجه نروژ پنجشنبه در سمینار «فرصت‌های همکاری دریانوردی ایران و نروژ» از برجام به‌ عنوان فرصتی مناسب برای توسعه روابط دو کشور یاد کرد.
استرومن در این سمینار که در اسلو پایتخت نروژ برگزار شد افزود، لغو تحریم های ایران فرصت خوبی برای توسعه روابط در عرصه دریانوردی، کشتیرانی، نفت، گاز و انرژی خورشیدی فراهم می سازد.
وی از بازار ایران به ‌عنوان بازار بزرگ در منطقه خاورمیانه یاد کرد و اظهار داشت، شرکت‌های نروژی در همه حوزه‌ها تجاری تعهدات خویش را به بهترین وجه اجرا خواهند کرد. سمینار یک‌روزه فرصت‌های همکاری دریانوردی ایران و نروژ امروز در اسلو با حضور ده‌ها شرکت ایرانی و نروژی برگزار شد و طی آن پیرامون همکاری و سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مرتبط با دریانوردی و کشتیرانی گفت وگو و تبادل‌نظر شد.

** سخنان حمایتگرانه رئیس اتحادیه بین المجالس از برجام
سناتور کوئباس رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس سنای مکزیک و رئیس اتحادیه بین المجالس با دفاع از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، آن را یک‌ موفقیت تاریخی توصیف کرد که نماد دیپلماسی چند جانبه است. سناتور کوئباس که در سمینار سیاست خارجی ایران در محل مجلس سنای مکزیک سخن می گفت، ایران و مکزیک را الگوهای همدلی و همکاری های بین المللی توصیف کرد که در زمینه های ترویج صلح، توسعه و امنیت بین الملل تلاش بی وقفه کرده اند.
رئیس اتحادیه بین المجالس مساله توافق هسته ای ایران را 'مهمترین دستاوردهای گفت و گوهای چند جانبه درسالهای اخیر' خواند و افزود: این موضوع در مرحله اول روایت تاریخ یک موفقیت است. تاریخی که نشان می دهد چگونه از طریق گفتمان سازنده می توان تحریم ها را از میان برداشت. تحریم هایی که بندرت وجود آنها تاثیر مثبتی در جهت دستیابی به اهداف داشته اند.

** مواضع برجامی رییس گروه روابط پارلمان اروپا با ایران
«یانوش لواندوفسکی» رییس گروه روابط با جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا به همراه هیاتی 10 نفره از پارلمان اروپا صبح شنبه چهارم آذرماه وارد تهران شد.
کورنیلا ارنست نماینده پارلمان اروپا و معاون کمیته روابط با ایران از گروه چپ ها، کلاوس بوخنر نماینده پارلمان اروپایی از آلمان از گروه سبزها، جوزف وایدان هولتزر نماینده پارلمان اروپایی از اتریش از گروه سوسیالیست ها، فلاویو زانوتاتو نماینده پارلمان اروپا از اتریش از گروه سوسیالیست ها، زانو ناتو نماینده پارلمان اروپا از ایتالیا از گروه سوسیالیست ها و نیکولو ریانلدی منشی هیات روابط با ایران ، لواندوفسکی را در سفر به تهران همراهی می کنند. این برای نخستین بار است که یانوش لواندوفسکی به تهران سفر می کند، پیش از این رییس وقت گروه روابط با جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا، در مجلس هفتم به ایران سفر کرده بود.
لواندوفسکی در دیدار با «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران با اعلام مجدد حمایت کامل اروپا از برجام و لزوم اجرای کامل آن از سوی تمامی کشورها، برجام را نتیجه صبر، بردباری، شکیبایی و دیپلماسی همه کشورهای مذاکره کننده دانست و افزود نتیجه و ثمره برجام باید قابل لمس باشد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر