کد خبر: 37038
A

ماجرای برآشفته شدن امام از برخورد بازجویان با زندانیان ضدانقلاب/ناگفته‌هایی از فرمان ۸ ماده‌ای امام

مجید انصاری گفت: هیچکس حق ندارد به بهانه حفظ نظام تندی و خودسری کند و به بهانه انقلابی گری هرکاری دلش خواست انجام دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، سی و پنجم سال قبل امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران فرمانی را صادر کردند که بعدها به«منشور کرامت انسان» لقب گرفت که خطاب آن «قوه قضاییه و ارگان های اجرایی» و موضوع آن صیانت از «حقوق مردم» بود. به بهانه سالروز صدور فرمان به سراغ حجت الاسلام والمسلمین مجید انصاری رفتیم تا نظرات و خاطرات وی را از دوره صدور این فرمان جویا شویم:

شما در زمان صدور فرمان 8ماده ای حضرت امام در چه مسئولیت وجایگاهی قرار داشتید؟ آیا خاطره ای از قضایای آن دوران که منجر به صدور فرمان8ماده ای شد دارید؟

بی تردید فرمان هشت ماده ای امام که عناوین مختلفی نظیر منشور قضایی،منشور عدالت و منشور حقوق شهروندی و... به آن دادند از افتخارات نظام جمهوریاسلامی ایران است .

من در سال61 هنگامی که این پیام صادر شد نماینده مجلس شورای اسلامیبودم. در دور اول مجلس، پس از صدور این پیام فضایی را در جامعه شاهد بودیم کهبسیار امیدبخش بود و موجب شد. سال 61 زمانی است که ما هنوز فاصله چندانی با پیروزیانقلاب نداشتیم و هنوز بقایا و وابستگان رژیم گذشته در برخی ادارات و دستگاه هایدولتی جامعه حضور داشتند و این مساله بهانه ای بود برای برخی از نیروهای انقلابیکه معتقد به شدّت و حدّت در برخورد با آنها بودند. لذا در فرآیند بازگرداندن اموالنامشروع و اموال طاغوتی ها، تندروی های زیادی در پاره ای از شهرستانها، استانها وبرخی از محاکم و دادگاه ها صورت می گرفت که موجب مصادره برخی از اموالی می شد کهبرحق نبود. مشکل بسیار مهمی که در آن ایام فضای کلی جامعه را در برگرفته بود و بهنوعی فضای ناامنی و رعب و وحشت را به وجود آورده بود اقدامات تروریستی گروهک هاییبود که به ظاهر به دنبال دموکراسی خواهی بودند اما در عمل یا وابسته به خارج بودندیا به دنبال اهداف قدرت طلبانه خود و تمامی حریم های امنیتی و حقوقی کشور را در همشکسته بودند.

مجاهدین خلق(منافقین) تا اوایل دهه شصت که فعالیت های سیاسی وتبلیغاتی داشتند آزاد بودند و روزنامه، تریبون و تشکیلات حزبی داشتند اما از زمانیآن سازمان وارد فاز نظامی شد و علیه نظام و انقلاب دست به اسلحه برد. از جملهفعالیت های آنها می توان به انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی، ترور ائمه جمعهو شهادت افراد عادی کوچه و بازار اشاره کرد که تا 17هزار نفر قربانی ترورهایبی رحمانه این گروه تروریستی قرار گرفتند. 

حفظ نظام از سوی امام راحل و به تبع آن مسوولان کشور به عنوان هدفیوالا و مقدس در نظر گرفته شده است و همین هدف همواره توجیهی برای اعمال برخیرفتارها و محدودیت های گوناگون شده است. با عنایت به فرمان هشت ماده ای امام که دراوج جنگ و شرایط خاص داخلی کشور صادر شده، مسوولان بخش های مختلف را به چه نکته ایدر این خصوص رهنمون می کنند؟

باید دید که نظام چیست و حفظ آن به چه اموری بستگی دارد؟ منظور از حفظنظام، حفظ محتوای آن است. اگر به بهانه حفظ نظام عده ای همان ارزش ها را پایمالکنند و حقوق مردم را نادیده گیرند امام با صراحت این موضوع را رد کردند و قانوناساسی نیز با صراحت چنین موضوعی را رد می کند و اشعار می دارد که هیچکس نمی تواندبه بهانه حفظ نظام، آزادی های مشروع مردم را مخدوش کند.

هیچکس حق ندارد به بهانه حفظ نظام تندی و خودسری کند و به بهانهانقلابی گری هرکاری دلش خواست انجام دهد. اتفاقا این فرمان امام در برابر همین آدمهای تند انقلابی نما بود کسانی که با توجیه این که منافقین در برابر نظام اسلحهکشیدند

اینکه به نام حفظ نظام، چک سفید امضایی به یک دستگاه، وزارت خانه یانهاد دهند که هرجا لازم دانستید شنود بگذارید چنین عملی را نه قانون و شرع، نه فرمان هشت ماده ای امام اجازه نداده است. با کمال تاسف شاهدیم به تدریج بهبهانه حفظ نظام و امنیت و امثالهم، قبح اعمالی مانند شنود گذاشتن، استراق سمع کهدر قانون اساسی به شدت منع شده است و در قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی وجرایم رایانه ای جرم انگاری و برای آنها مجازات تعیین شده، ریخته شده است.متاسفانه این اعمال کاملا عادی شدند. من کراراً می بینم درجلسه ای وزیر، مسوولعالی رتبه قضایی، نمایندگان مجلس یا مقامات نشسته اند و به دور و بر خود نگاه میکنند آهسته یا درگوشی صحبت می کنند و می ترسند که آنجا شنود شود؛ مطمئنا اینرویه خلاف موازین شرع و فرمان هشت ماده ای حضرت امام است.

من خاطره ای مهم را در این باره نقل می کنم: در سال 63 و 64 کهماموریتی از سوی شورای عالی قضایی به من داده شد تا گزارشی از وضع برخورد بازجویانو زندانبانان با زندانیان گروهکی تهیه کنم عمده زندانیان از کسانی بودند که عضوگروهک های ضد انقلاب بودند و مرتکب جرم شده و خطرناک بودند.

 در عین حال گزارشی به امامرسیده بود که سوءرفتار و بدرفتاری هایی با آنها صورت می گیرد من نیز پیروی اینموضوع، گزارش های مهمی به صورت مستند تهیه و به مسوولین نظام دادم. این گزارش هامنجر به تحولات اساسی در ساختار زندان ها و تاسیس سازمان زندان ها و مسائلی دیگرشد. از این رو وقتی من این گزارش ها را خدمت حضرت امام ارائه کردم ایشان بسیارمتاثر و برآشفته شدند و دستوراتی برای حل قضایا دادند و همانطور که بارها تاکیدکردند حتی در فرمان هشت ماده ای نیز آوردند که میزان حال فعلی افراد است. اینکهفردی در رژیم گذشته در یک جشن شرکت کرده یا عملی دیگر، باید دید که امروز اصلاحشده است یا خیر؟ اگر توبه کرده و آزادیش ضرری برای مردم ندارد و می خواهد زندگیعادی خود را داشته باشد شما نیز از گذشته وی بگذرید. امام فرمودند: «اگر می بینیددختران و پسرانی که فریب گروهک ها را خوردند و الان متنبه شدند و به واقعیت پلیداین گروهک ها پی بردند آنها آزاد کنید» لذا ایشان هیات عفو و بخشودگی را تشکیلدادند که 4 نفر عضو داشت. فکر می کنم چهار پنجم زندانیانی که چنین وضعیداشتند در آن 4 سالی که بنده در سازمان زندان ها بودم به کمک شورای عالی قضایی وهیات عفو و بخشودگی، در لیست بخشودگی قرار گرفتند و آزاد شدند.

یکی از مسوولان وقت که فرد دلسوزی بود و اعتقاد داشت که باید یکسریسخت گیری های نسبت به این افراد اعمال شود برای توجیه اقدامات، خدمت حضرت رفتهبود، من از کسی شنیدم که امام پس از شنیدن حرف های او گفتند: «اگر جمهوری اسلامیایران بدست آنها ساقط شود بهتر از این است که چهره اسلام با این نوع کارهای سخت وخشن لکه دار شود»

لذا تندروی ها و برخوردهای فله ای با اشخاص و اتهام وارد کردن های بیاساس، با پیام 8 ماده ای امام سازگاری ندارد.

دستگاه قضایی باید نظارت های درونی خود را افزایش دهد.

با توجه به گسترش فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی که بخشی از حریمخصوصی مردم محسوب می شوند و از سوی دیگر، ضرورت جلوگیری نظام از توطئه ها علیهخود، آیا راه پیشگیری، محدودیت و کنترل است یا روش های دیگری نیز وجود دارد؟

اصل پاسداری از نظام، و به خصوص امنیت کشور و امنیت روانی مردم، وظیفهذاتی قوه قضاییه و نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی است. خوشبختانه در کشور ما درپرتوی مجموعه اقداماتی که صورت گرفته است چه اقدامات نرم افزاری در تولید قوانینمربوط و چه اقدامات سخت افزاری در وجود نهادهای مختلف، به ویژه به دلیل فداکاریمردم و پشتیبانی آنها از نظام در دوران دفاع مقدس که نقش اول را در پیروزی ما درجنگ ایفا کرد و چه پس از آن، ما امروز در شرایط مطلوبی از لحاظ امنیت در منطقهناامن خاورمیانه قرار داریم و این نکته همواره وجود داشته است که ما همیشه در معرضدشمنی دشمانمان بوده ایم و امروز نیز هستیم.

البته باید مراقبت شود که این موضوعات موجب تندروی و تعدی از حقوق وقانون و شرع نشود. امروز در دنیا روش های پیشرفته ای برای اقدامات پیشگیرانه وجوددارد. باید با شیوه های جدید علمی و با تکیه بر مساعدت و همکاری مردم و جلب اعتمادآنها، بنیان های امنیتی خود را تقویت کنیم و بلافاصله در هر موضوعی به سراغ راه حلآخر که برخورد حذفی و بگیروببند و محدود کردن است نباشیم.

 29216

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر