کد خبر: 37171
A

روز پرحاشیه مجلس/ نمایندگان عصاره فضائل شورای نگهبانند؟/ مطهری: این توهین تلویحی است

نطق دو نماینده اصلاح‌طلب مجلس در جلسه امروز مجلس حاشیه ساز شد. جمله محمود صادقی مبنی بر اینکه «مجلس عصاره فضائل شورای‌نگهبان است» در کنار طعنه کواکبیان به اصولگرایان معتدل موجب شد تا نمایندگان متوسل به تذکرهای زنجیره‌ای بشوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، ؛ نطق محمود صادقی نماینده اصلاح طلب مجلس پس از نطق کواکبیان (اینجا) موجب ملتهبشدن فضای مجلس شد.

او که نطق خو را با ابرچالش کشور شروع کرده بود،‌ گفت: ابرچالش بزرگ کشور که بر سایر چالش‌های کشور سایه انداخته و کانون دیگر چالش‌ها شده، چالش کلان تدبیر و مدیریت در کشور است. دستگاه‌های مستقر حاصل از این نظام تدبیر، موجب استقرار یکنظام اقتصادی رفاقتی و سفارشی شده است که وابسته به درآمدهای بادآورده نفتی است و موجبرویش یک اقتصاد رانتی انگلیِ فسادزا و ظهور یک طبقه تازه به دوران رسیدهِ قلدر و باجگیرشده است.

صادقی افزود: توزیع نامناسباعتبارات در بودجه‌های سالانه منجر به عدم توازن در طبقات اجتماعی شده است. سال بهسال با بودجه‌های سالانه کشور شکاف فقر و غنا تشدید می‌شود. در بودجه سال ۹۷ اگر چهقدم‌هایی برای شفافیت برداشته شده است اما کماکان ساز و کارهای مبهم و غیرشفاف در بودجهوجود دارد.

این چهره اصلاح طلب مجلس با بیان اینکه «متاسفانه تکالیف مختلفی که برای شفافیت در ادوارگذشته مجلس ایجاد شده است از سوی دستگاه‌های مختلف نادیده گرفته می‌شود»، تشریحکرد: ماده ۵۰ قانون احکام دائمی برنامه توسعه دولت را مکلف می‌کند بستر الکترونیکیمعاملات و بانک‌های اطلاعاتی به‌روز شده و تجمیع شده را ایجاد کند. ماده ۲۹ قانون برنامهششم توسعه دولت را مکلف به ایجاد سامانه ثبت و اعلام عمومی پرداخت‌های بخش عمومی می‌کندتا فازهای شبکه ملی اطلاعات تکمیل شود. قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسئولان و کارگزارانمصوب مجلس نهم کماکان در انتظار آیین‌نامه‌ای به سر می‌برد که قوه قضاییه مکلف بودظرف شش ماه آن را تدوین کند ولی هنوز خبری نیست.

نماینده مردم تهران در مجلسادامه داد: تکلیف مقرر در اصل ۵۳ قانون اساسی از سوی دستگاه‌های مختلف نادیده گرفتهمی‌شود. دستگاه قضا آیا به دیوان محاسبات یک صورت حساب داده‌؟ چرا در برابر دیوان محاسباتبه تکلیف خود عمل نمی‌کند؟ بعضی همکاران میگویند «فایده ندارد» اگر به فاسدها دست بزنیم کارها می‌خوابد.

صادقی معتقد است: «دچار تلهفساد شده‌ایم. فساد، فساد می‌آورد همانند تله فقر که فقر، فقر می‌آورد. چرا اراده جدیدر این مجلس برای برخورد با مفسدان وجود ندارد؟ چرا با مفسدان همکاری می‌کنیم و ازافشای نام بدهکاران کلان هراس داریم؟ آیا نمایندگان اطلاع دارند که ۱۳۰ هزار میلیاردتومان بدهی‌های معوقه به نظام بانکی در دست چه کسانی گردش می‌کند؟ نام‌شان هم اگر افشاء نمی شود،ما نمایندگان که باید اطلاع داشته باشیم!

ردصلاحیت‌های شورای نگهبان؛ مانع حضور نمایندگان شجاع 

عضو فراکسیون امید افزود:آیا مجلس عصاره فضائل ملت است؟ ما عصاره فضائل شورای نگهبان هستیم! بیاییم شفافیت رااز مجلس آغاز کنیم. نظام مالی مجلس، غیرشفاف است. چرا اجازه نمی‌دهند بودجه سالانهمجلس به طور شفاف حسابرسی شود؟ آیا نمایندگان مجلس در جریان حسابرسی‌های سالانه بودجه‌ایمجلس هستید؟ چرا گزارش شفافی از حسابرسی‌های سالانه مجلس ارائه نمی‌شود؟ حسابرس‌هایدیوان محاسبات هر سال بودجه مجلس را حسابرسی می‌کنند ۴۰ - ۵۰ ایراد می‌گیرند ولی رییسدیوان محاسبات همه آنها را خط می‌زند.

او در پایان تأکید کرد: اگردنبال مبارزه با فساد هستیم، از خودمان شروع کنیم. باید اراده و عزم جدی در همه نهادهایکشور اعم از قوه مقننه، قضاییه و مجریه برای مقابله با فساد داشته باشیم. ممکن است خیلی‌هابر اساس خیراندیشی و مصلحت‌اندیشی اقداماتی انجام دهند مثلا رد صلاحیت‌های شورای نگهباناغلب با مصلحت‌اندیشی و خیراندیشی توام است، اما این مسئله مانع حضور نمایندگان شجاعیکه شجاعت مقابله با مفسدان را دارند، شده است.

این صحبت‌های محمود صادقیموجب ملتهب شدن فضای مجلس شد، تا جایی که چند نماینده خواستار بیان تذکر 79 بهدلیل اهانت به مجلس شدند.

یعنی چه که ما عصاره فضائل شورای‌نگهبان هستیم؟

علی ادیانی راد اولینچهره ای بود که فرصت واکنش به صحبت‌های محمود صادقی را پیدا کرد. او در قالب تذکریگفت: این که می‌گویند، من و شما نمایندگان عصاره شورای نگهبان هستیم، یعنی چه؟ چقدرمنطق حقوقی بر این خطابه ها حاکم است؟ اگر من گوینده خودم را عصاره شورای نگهبانمی‌دانم،‌ آیا حضور شما در اینجا مشروعیت دارد و حق رای دادن دارید؟

او افزود: اینگونه ادبیاتبه نفع گوینده و شنونده نیست. آیا ما حق داریم که به یک نهاد قانونی واژگانغیرمتعارف نسبت دهیم؟ شورای نگهبان براساس قانون اعلام نظر می‌کند. جاهایی ممکناست دچار مشکل باشد اما ادبیاتی به کار نبریم که برای کشور و خودمان مشکل ایجادشود. من از برادر خوبم آقای صادقی که روحانی،‌ حقوقدان و خانواده شهید هستند اینانتظار را نداشتم.

توهین تلویحی

مطهری که در این دقایقریاست مجلس را برعهده داشت، در تکمیل این تذکر گفت: اینکه نمایندگان عصاره فضائلشورای نگهبان باشند، یعنی عصاره یک عده افراد صالح و متقی، به گمانم این توهیننیست. اما خب! ممکن است که تلویحا توهین تلقی شود و بر این اساس تذکر شما وارد بود.

مجلس منتخب ملت و عصاره فضایل ملت است

در این میان نقوی حسینینماینده اصولگرای مجلس خواهان بیان تذکر 79 شد. او که سرانجام بر فریاد زدن این فرصترا برای خود مهیا کرد، خطاب به مطهری گفت: زمانی که من تذکرم را مطرح کردم، شما می‌توانیداظهار نظر کنید. اینقدر مجلس را تضعیف نکنید! بگذارید نمایندگان حرفشان را بزنند.ماده 79 حق من است. مجلس عصاره ملت ایران است و اگر کسی بگوید اینگونه نیست،‌ یعنیمجلس منتخب مردم نیست.

مطهری که صحبت‌های نقویحسینی را ادامه اظهارات ادیانی راد تشخیص داد، میکروفون نقوی حسینی را قطع کرد وگفت: این مطلب را آقای ادیانی گفتند و دیگر نیاز به تکرار نیست.

نقوی حسینی  از اینرفتار مطهری عصبانی شد و فریاد زنان به سمت هیئت رئیسه رفت. او فریاد زنانخطاب به مطهری و هیئت رئیسه گفت: برای چه میکروفون من را خاموش می‌کنید؟ این کارتان خلاف آییننامه است.

مطهری هم تلاش می‌کرد تابا گفتن جمله «بفرمایید! سرجایتان بنشینید»، فضا را آرام کند. او همچنین خطاب بهنقوی حسینی گفت: این مطلبی که آقای صادقی گفتند تک تک نمایندگان می‌توانند تذکردهند.‌ اینگونه باید چند جلسه مجلس به این اختصاص پیدا کند. بفرمایید سرجایتان!

در این میان برخی نمایندگان سعی داشتند نقوی‌حسینی را به سمت صندلی‌اشهدایت کنند که اکبر ترکی نماینده فریدن برخی از این افراد از جمله محمدرضا تابش ومحمدعلی وکیلی را به عقب هل داد. اما پس از آرام شدن فضا محمدرضا تابش که به نقویحسینی پرخاش کرده بود، با وی روبوسی کرد.

در نهایت در دقایق پایانیمجلس فرصت تذکر برای نقوی حسینی مهیا شد تا شاید به نحوی هم از او دلجویی شود. اوگفت: در ماده 79 گفته شده است که نماینده در این ماده می تواند بدون رعایت نوبت تا5 دقیقه نطق داشته باشد. برای خاموش کردن میکروفون، آیین نامه جایی در نظر گرفتهنشده است. شما و همکاران هیئت رئیسه قسم خورده اید که به آیین نامه عمل کنید. وقتیمیکرفون من باز شد یعنی می توانم این ماده را تذکر دهم و باید به توضیحات من گوش وبعد اظهار نظر می کردید.

نقوی حسینی توضیح داد: منمی‎خواستم در مورد نطق کواکبیان و صادقی سخن بگویم. چون حرف هایی زده می‌شود که درشأن مجلس نیست. این که گفته می‌شود مجلس عصاره فضائل شورای نگهبان است، توهین بهمجلس و مردم است. 

او در پایان صحبت‌هایشگریزی به موضوع سئوال از رئیس جمهور زد و گفت:180 نماینده سئوال از رئیس جمهور رادر مسئله موسسات مالی را امضا کردند، این سئوال را باید رئیس جمهور پاسخ دهد.

این صحبت نقوی حسینی موجبتذکر مطهری شد. او تأکید کرد که «شما از موضوع خارج می‌شوید» و با این شیوه برتذکر نقوی حسینی نقطه پایانی گذاشت.

مطهری در پاسخ به تذکرنقوی حسینی خطاب به هیئت رئیسه، توضیح داد: شما در ابتدایی که می‌خواستید تذکربدهید، من گفتم آیا این همان تذکر آقای ادیانی هست یا خیر؟ شما گفتید خیر. بعدوقتی صحبت را شروع کردید، دیدم که همان تذکر است و به خاطر همین صحبت را قطعکردم. نمی‌شود که شما 5 دقیقه حرف را تکرار کنید. من قبلش از شما سئوال کردهبودم، همین هم اقدامم برای قطع میکروفون را توجیه می‌کند. ما حتی می‌توانستیم اینتذکر 79 را قبول نکنیم چون به یک نماینده که توهین نشده است.

27217

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر