کد خبر: 42212
A
علی خرم در گفت و گو با دیده بان ایران مطرح کرد:

ترامپ به شیوه کشتی کج کارها عمل می کند/ هدف حمله آمریکا و متحدانش به سوریه؛ عرض اندام مقابل ایران و روسیه بود

یک کارشناس مسائل خارجی با توجه به حواشی بوجود آمده پیرامون حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه به خاک سوریه گفت: آنها به هیچ وجه قصد نداشتند که ابعاد این حمله گسترده شود به همین دلیل آمریکایی ها قبل از پرتاپ موشک های خود با روسیه هماهنگ کرده بودند و روسیه هم سیستم ضد موشکی S300 خود را خاموش کرده و به جای آن سیستم های ضد موشکی s200 را که داخل خاک سوریه قرار داشت روشن کرده بود که ادعا می کنند با همین سیستم توانسته اند دو سوم موشک های پرتاپی به سمت سوریه را در هوا منهدم کنند.

ترامپ به شیوه کشتی کج کارها عمل می کند/ هدف حمله آمریکا و متحدانش به سوریه؛ عرض اندام مقابل ایران و روسیه بود
دیده بان ایران- بامداد روزشنبه دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده دستور حمله به خاک سوریه را صادر کرد تا به گفته خودش برخی از سایت‌هایی که  مدعی بودند ذخایر سلاح‌های شیمیایی در آن قرار دارد مورد هدف قرار دهند. هرچند این اولین‌بار نیست که رییس‌جمهور ترامپ دستور حمله هوایی به سوریه را صادر کرد اما بسیاری منتظر آن بودند که به نسبت یکسال پیش این حملات چه تفاوتی خواهد داشت. اما به گفته بسیاری از کارشناسان این حماه تنها به این دلیل شکل گرفت تا ترامپ در عرصه بین المللی خودی نشان بدهد.

 

دکتر سید علی خرم در گفت و گو با خبرنگار دیده بان ایران با اشاره حمله هوایی آمریکا، فرانسه و انگلیس به خاک سوریه و اهداف آن اظهار کرد: قبل از اینکه بخواهیم از پیام حمله آمریکا و متحدانش به سوریه نام ببریم باید ببینیم که هدف متحدین آمریکا از حمله دو شب قبل یه خاک سوریه چه بوده است. آنچه که مشخص است هدف آنها مقابله با سلاح شیمیایی نبود.
اروپا و آمریکا مایل بود ضربه شصتی به روسیه نشان دهد از این جهت که آنها از مدت ها قبل قصد داشتند که به دلیل آنچه که برخی دخالت روسیه در انتخابات آمریکا از آن یاد می کردند؛ روسیه را به نوعی بیاعتبار جلوه دهد.
 
این تحلیل گر مسائل بین المللی تصریح کرد: از سوی دیگر آمریکا و اروپا با این حمله قصد داشتند به روسیه و ایران یادآوری کنند که ما قصد نداریم میدان را به شما واگذار کنیم، یعنی اینکه آمریکا، فرانسه و بریتانیا با حمله شنبه شب قصد عرض اندام مقابل ایران و روسیه را داشتند.

 

خرم با اشاره به ابعاد و گستردگی این حمله اضافه کرد: آنها به هیچ وجه قصد نداشتند که ابعاد این حمله گسترده شود به همین دلیل آمریکایی ها قبل از پرتاپ موشک های خود با روسیه هماهنگ کرده بودند و روسیه هم سیستم ضد موشکی S300 خود را خاموش کرده و به جای آن سیستم های ضد موشکی s200 را که داخل خاک سوریه  قرار داشت روشن کرده بود که ادعا می کنند با همین سیستم توانسته اند دو سوم موشک های پرتاپی به سمت سوریه را در هوا منهدم کنند.

 

این استاد دانشگاه با بیان این نکته که ترامپ در یکی از توییت های خود اشاره کرده  که امیدوار است با روسیه و ایران درباره موضوع اسد و سوریه پای میز مذاکره بنشیند گفت: از توییت ترامپ می توان اینگونه برداشت کرد که هدف ترامپ متحدانش از حمله به سوریه این بود که می خواستند به تهران و مسکو گوشزد کنند که حاضر نیستند از سوریه دست بردارند و به نوعی دنبال سهم خواهی هستند.

 

خرم در ادامه خاطر نشان کرد: ترامپ به دلیل ناکامی در سیاست های داخلی سعی دارد که در ابعاد بین المللی دست به یک سری کارهایی بزند تا نشان دهد که از قدرت کافی جهت اداره آمریکا و رساندن کشورش به اهداف بین المللی برخوردار است.
در روانشانسی آنهایی که کشتی کج کارند می توان به چگونگی و علت این نوع رفتار ترامپ دست پیدا کرد که آنها وقتی در وسط بازی و رینگ احساس عقب ماندن می کنند سعی دارند همه را زیر مشت و لگد خودشان بگیرند و برایشان فرقی نمی کند که آن کسی که در وسط رینک ایستاده داور است یا حریف، کشتی کج کار فقط دوست دارد خون به راه بیاندازد.

 

کارشناس مسائل بین الملل همچنین اضافه کرد: نکته مهم دیگر اینکه بخشی از حمله ای که دو شب قبل علیه اسد و سوریه اتفاق افتاد به شخص ترامپ بستگی داشت. در واقع در یک سیستمی هم پشت ترامپ قرار داشت که او را همراهی می کردند. حتی برخی از افراد این سیستم چه در آمریکا و چه در اروپا بر این عقیده بودند که باید علاوه بر حمله هوایی، در خاک سوریه نیرو هم پیاده کنیم که مخالفان با مطرح کردن این موضوع که با انجام دادن این کار احتمال وقوع جنگ جهانی سوم وجود دارد مانع از این کار شدند. افرادی مانند ژنرال جیمز متیس عقیده داشتند که کنترل اوضاع  نبایداز دستشان خارج نشود.

 

خرم در پاسخ به این سوال که به نظر شما کابینه بریتانیا روز دوشنبه، با اقدام نظامی ترزا می در سوریه چه برخوردی خواهد داشت اظهار کرد:
 
پارلمان انگلیس هم سابق بر این نشان داده که اینگونه بازخواست ها از نخست وزیر تنها جنبه تشریفاتی دارد و مانند همیشه این بار هم خانم ترزا می با پاسخ دادن به نمایندگان پارلمان سعی می کند آنها را در رابطه با علت همراهی با آمریکا در حمله به سوریه قانع سازد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر