کد خبر: 6023
A

مروری بر روزنامه های یکشنبه ۲۳ آبان ماه

روزنامه های اصولگرا امروز نیز همچنان تظاهرات در آمریکا در واکنش به نتایج انتخابات را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که روزنامه های اصلاح طلب حضور شرکای بابک زنجانی در تهران و انتخابات آینده ریاست جمهوری را مورد توجه قرار داده اند.

مروری بر روزنامه های یکشنبه ۲۳ آبان ماه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روزنامه های اصولگرا مطابق روز گذشته موضوع تظاهرات در آمریکا را در کانون توجه قرار داده اند.

حسین شریعمتداری در همین راستا در یادداشتی در روزنامه کیهان با عنوان« وحشت مصنوعی!» نوشت:انتخاب دونالد ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا اگرچه با انتخاب سایر رؤسای‌جمهور این کشور تفاوت‌هایی داشته است ولی از یکسو، بیشترین علت رویکرد به او- با توجه به فساد اخلاقی برملا شده وی- شعارهای انتخاباتی او علیه برخی از استانداردها و روال جاری نظام حکومتی آمریکا بوده است که از همخوانی بخش قابل‌توجهی از مردم این کشور با وی در این اعتراض‌ها حکایت می‌کند و از سوی دیگر، دونالد ترامپ برخاسته از همان نظام حاکم بر آمریکاست که در آن دو حزب دموکرات و جمهوریخواه تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و یا دستکم این که در دشمنی و کینه‌توزی با اسلام و انقلاب و جمهوری اسلامی ایران همسو و همزبان هستند تا آنجا که کلینتون و ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود هرجا پای ایران به میان می‌آمد، در ابراز دشمنی با آن از یکدیگر سبقت می‌گرفتند. از این روی به آسانی می‌توان نتیجه گرفت که هر یک از دو نامزد دموکرات و جمهوریخواه که پیروز انتخابات اخیر آمریکا می‌شدند، در برخورد خصمانه آنان با ایران اسلامی تفاوت چندانی پدید نمی‌آمد و تنها تفاوت در «راهکار»ها بود و نه خط اصلی برخورد و تخاصم.

با توضیح فوق، ابراز نگرانی نزدیک به وحشت مدعیان اصلاحات از انتخاب ترامپ اگر ناشی از کج‌فهمی سیاسی نباشد- که بعید به نظر می‌رسد- تنها واژه‌ای که شایسته آن خواهد بود، «وحشت مصنوعی» است! اما، چرا؟! و به این وحشت مصنوعی با چه انگیزه‌ای دامن زده می‌شود؟! دراین‌باره گفتنی‌هایی هست؛

اگر برجام به گفته رئیس‌جمهور محترم 100 تحریم را لغو کرده است، لااقل به یکی از آن 100 تحریم لغو شده اشاره کنید و اگر اینگونه نیست- که نیست- و آقای سیف رئیس کل بانک مرکزی دستاوردهای آن را «تقریباً هیچ» می‌داند و آقایان صالحی و ظریف و عراقچی تأکید می‌کنند که تحریم‌ها فقط روی کاغذ برداشته شده و در عمل کماکان وجود دارد، چه دستاوردی بالاتر و بزرگ‌تر از آن که ترامپ این سند نه فقط بی‌خاصیت بلکه حاوی «خسارت محض» را پاره کرده و ملت ایران را از شر آن خلاص کند!

ابراز وحشت برخی مدعیان اصلاحات از پیروزی ترامپ، آگاهانه یا ناخودآگاه - و انشاءالله ناخودآگاه - برای آمریکا یعنی دشمن تابلودار ایران اسلامی، پیام ضعف و زبونی می‌فرستد و جمهوری اسلامی ایران را در مقابل زورگویی‌ها و باج‌خواهی‌های حریف، ناتوان و ترسو معرفی می‌کند! چرا که کمترین نتیجه اعلام ترس از دشمن، جری کردن حریف خواهد بود. بنابراین، اگر جایی برای نگرانی باشد، این نگرانی را فقط می‌توان در اعلام وادادگی مدعیان اصلاحات در مقابل حریف دید. همین جا باید از برخورد قاطع برادر عزیزمان سرلشکر باقری قدردانی کرد که با صلابت، خطاب به ترامپ گفت حرف‌های گنده‌تر از دهانش می‌زند و نشان داد که حریف نباید به پیام‌های وادادگی و ترس بعضی‌ها دل‌ خوش کند.

گفتنی است و تأسف‌آور نیز هست که برخی از اظهارات آنچنانی رئیس‌جمهور محترم در جریان مذاکرات - بی‌آن که ایشان بخواهند- باعث شده بود تا دشمن در ارزیابی موقعیت نظام دچار توهم شود. به عنوان نمونه روز 11 اکتبر 2013 - مهرماه 92 و در آغاز مذاکرات - وبسایت رادیو فرانسه در تحلیلی نوشت «ارزیابی غرب از وضعیت کنونی دولت روحانی، تعامل با فروشنده بدهکار و مشتاقی است که خود را ناگزیر از فروش حقوق ملی می‌بیند»! و نتیجه گرفته و توصیه کرد که «صبوری خریدار (غرب) وضعیت فروشنده را دشوارتر و قیمت فروش را کمتر خواهد کرد»!

با این حال صادق زیباکلام در تحلیلی کاملا متفاوت در گفت و گوی خود با روزنامه آرمان با عنوان «جریان آمریکاستیز از پیروزی ترامپ خوشحال است » بیان داشت: «ایران ۸۰ میلیون جمعیت دارد و با جریان‌های مختلف سیاسی که در کشور فعال هستند، اصولگرایان به گروه‌های مختلفی چون جبهه پایداری و اصولگرایان معتدل تقسیم می‌شوند، اصلاح‌طلبان هستند، روشنفکرها و... . در واقع جامعه ایران یک جامعه یکدست نیست. من معتقدم که برخی جنبه‌هایی از ترامپ به نفع اصولگرایان است به‌ویژه آن بخش از آنها که ضد غرب و آمریکا هستند و آنها از پیروزی ترامپ استقبال می‌کنند. همان‌طور که گفته شد پیروزی ترامپ منعکس‌کننده سرخوردگی اجتماعی و اقتصادی آمریکا است و این افراد که معتقدند جامعه آمریکا به بن بست رسیده و در حال سقوط است، پیروزی ترامپ را اثبات نظریه خودشان می‌دانند و می‌گویند خود آمریکایی‌ها آن‌قدر که شما آقای زیباکلام آمریکا را قبول دارید، مردم این کشور آمریکا را قبول ندارند، اگر قبول داشتند به ترامپ رای نمی­‌دادند، به کسی رای دادند که از بیرون از سیستم است. کسانی که آمریکا ستیز هستند ترامپ را اثبات افول تمدن آمریکا و آن را نشان از نارضایتی گسترده و عمیقی در آمریکا می­‌دانند. از طرفی ممکن است که با توجه به موضع‌گیری‌های ترامپ علیه جمهوری اسلامی مخالفان دولت از این اظهارات بهره‌برداری کنند و بگویند دیدید که ما گفتیم نباید اعتماد می‌کردید، آمریکا حسن نیت ندارد، اینکه داستان محور شرارت جرج بوش دوباره دارد تکرار می‌شود، دوره قبل پاسخ خاتمی را با محور شرارت دادند، این‌بار هم دیدیم پاسخ لبخند روحانی را چگونه دادند. از این بهره‌برداری‌ها علیه روحانی استفاده خواهند کرد اما همچنان شانس روحانی در انتخابات ۹۶ بسیار بالا خواهد بود.»

شرکای زنجانی در تهران

این در حالی است که برخی روزنامه های اصلاح طلب موضوع حضور شرکای زنجانی در تهران را در کانون توجه قرار داده اند.

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «شرکای خارجی بابک زنجانی در تهران» با اشاره به اینکه تامین‌کنندگان «وثیقه ده هزار میلیاردی» متهم نفتی در تهران تعهد رسمی دادند نوشت: «تامین‌کنندگان «وثیقه ١٠ هزار میلیاردی» در تهران. این آخرین خبر از اقدامات متهم نفتی از پشت میله‌های زندان است. اقداماتی که نشان می‌دهد بابک زنجانی در جست‌وجوی سرنوشتی متفاوت‌تر از سرنوشت دیگر متهمان اقتصادی است، اما همچنان او را در حالت خوف و رجا نگه می‌دارد؛ ترس از حکم اعدامی که در دیوان‌عالی کشور و در انتظار نظر قضات قرار دارد و امید به تحقق وعده‌هایی که با شرط بازگشت پول به بیت‌المال، فکر آزادی را در سر او می‌پروراند، این‌بار او را وادار می‌کند که با دعوت از شریکان خارجی خود به تهران بتواند گره‌ای از مشکلات باز کند. بابک زنجانی با گذشت ٣٤ ماه از بازداشت موقت خود، همچنان خواستار اجرای ماده ٢٤٢ قانون آیین دادرسی کیفری است؛ ماده‌ای که در آن عنوان شده که مدت بازداشت متهم نباید از حداقل مجازات حبس مقرر در قانون برای آن جرم تجاوز کند و در هرصورت در جرایم موجب مجازات سلب حیات مدت بازداشت موقت از دو سال و در سایر جرایم از یک‌سال تجاوز نمی‌کند، هنوز هم روزنه امیدی برای زنجانی است.»

انتخابات ریاست جمهوری

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان زنان هم «رجل» هستند؟  به نظرخواهی از صاحب‌نظران درباره مفهوم «رجل سیاسی» در قانون اساسی پرداخته است و نوشت:

علی مطهری: آنچه شورای نگهبان تحت عنوان فراخوان مطرح کرده است، یعنی تعریف مصادیق و معیارهای رجل سیاسی در نهایت باید به مجلس ارجاع داده شود و مجلس باید آن را تصویب کند. از نظر من خانم‌ها نیز می‌توانند مصداق کلمه رجل سیاسی شوند و دراین‌باره من مشکلی نمی‌بینم.

سیدهادی خامنه‌ای: با توجه به ابلاغیه اخیر رهبر انقلاب درباره سیاست‌های کلی انتخابات، باید بر ضرورت بحث تعریف رجل سیاسی براساس این ابلاغیه تأکید کرد. برداشتمان از رجل سیاسی این است که شخصیت سیاسی اعم از زن و مرد است. در زمانی هم که قانونش تصویب می‌شد همین نظر مطرح بود.

شهیندخت مولاوردی: در پی صحبت‌های سخنگوی شورای نگهبان درزمینه ضرورت بازتعریف مفهوم رجل سیاسی کارگروه مدیریت و مشارکت سیاسی معاونت امور زنان و خانواده به این مسئله خواهد پرداخت و ما نظر معاونت زنان را دراین‌زمینه منتشر می‌کنیم. در پی ابلاغ‌شدن سیاست‌های کلی انتخابات از سوی مقام معظم رهبری یکی از مواردی که از سوی سخنگوی شورای نگهبان مطرح شد ضرورت بازتعریف مفهوم رجل سیاسی بود. این مورد با استقبال حوزه زنان و خانواده مواجه شده است و قطعا فرصت مناسبی است که به آن پرداخته شود؛ البته در مشروح مذاکرات قانون اساسی به این موضوع اشاره شده که رجل سیاسی به شخصیت سیاسی اطلاق می‌شود نه به جنسیت خاصی اما ما شاهد هستیم که زنان هرچند در انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیدا می‌شوند ولی هیچ‌گاه به ‌عنوان کاندیداهای نهایی مطرح نشده‌اند.»

واردات بی رویه

روزنامه جوان نیز در گزارشی به موضوع واردات بی رویه پرداخته است. این روزنامه در این گزارش با عنوان واردات صدها تن سنجاق قفلی، خاک گربه سنگ قبر و خون حیوان در 2 سال اخیر  نوشت:« بر اساس آمار گمرک بیش از 86 تن تفلون به ارزش دلاری 196 هزار و 869 و ارزش ریالی 6 میلیارد و 64 میلیون و 636 هزار و 295 وارد کشور شده است که سهم چین از این مقدار حدود 86 تن و 403 کیلوگرم است و پس از آن هند با صادرات 60 کیلوگرم به ارزش دلاری یک هزار و 767 و ارزش ریالی 54 میلیون و 596 هزار و 86 در رده دوم قرار دارد. همچنین براساس آمار گمرک در شش ماه منتهی به شهریور ماه سال جاری، بیش از دو تن دستگاه ضربان قلب جنین وارد کشور شده است که ارزش دلاری آن 314 هزار و 629 و ارزش ریالی‌اش 9 میلیارد و 624 میلیون و 729 هزار و 185 بوده است. این دستگاه‌ها از امریکا تایوان و چین بوده است. اما در حالی که کارخانجات ساخت بشکه در حالت نیمه‌تعطیل یا تعطیل قرار دارند، طی شش ماه منتهی به شهریور بیش از 176 تن بشکه به ارزش دلاری 697 هزار و 348 و ارزش ریالی 21 میلیارد و 392 میلیون و 151 هزار و 651 وارد کشور شده است.

 

همچنین براساس آمار گمرک در هفت ماهه نخست سال 95، بیش از 218 تن سنجاق قفلی از کشور چین و ترکیه وارد کشور شده که براساس آن حدود 406 هزار دلار ارز از کشور خارج شده که ارزش ریالی این میزان واردات 12‌میلیارد ریال در آمار گمرک ثبت شده است. گفتنی است از این حجم واردات، یک تن سنجاق قفلی از کشور ترکیه و حدود 217 تن از کشور چین وارد ایران شده است.

به گفته رئیس سازمان گسترش و نوسازی وقت علاوه‌بر کالاهای مذکور همچنین 52 تن کلوخ‌شکن، 928 تن سرپیچ لامپ، 23 تن توپ بدمینتون، 1/5 تن رطوبت‌سنج و... وارد شده است.

اما در لیست کالاهای سال 94 هم کالاهای عجیب‌تری مانند خاک گربه، سنگ قبر، کاهوی چینی، چوب بستنی، خون حیوان و انسان، شن و ماسه، کالاهای کریسمس و هالوین و... نیز به چشم می‌خورد. به عنوان نمونه در آمار پنج ماهه نخست سال 94 گمرک، ۲۲ هزار و ۹۹۲ کیلوگرم خون انسان و خون حیوان برای مصارف درمان و پیشگیری یا تشخیص بیماری و به ارزش 3 میلیون و ۳۰۴ هزار و ۹۹ دلار به کشور وارد شده است.

 

وارد کردن اشیا برای جشن کریسمس از چین با ارزش بیش از 120میلیون تومان یعنی حدود 42 هزار دلار آن هم در چهار ماه اول سال 94 یعنی در بازه زمانی بین مارس تا ژوئیه یا واردات 73 میلیون تومانی کلاه‌گیس و ریش مصنوعی از چین و امارات از نمونه‌های دیگر واردات عجیب و غریب در کشور است. همچنین آمارهای گمرکی نشان می‌دهد در چهار ماهه نخست همین سال کمتر از 400 میلیون تومان صرف خرید شن و ماسه طبیعی از چین، آلمان، ترکیه و هلند وارد شده است، واردات مانکن از چین، امارات، آلمان، اسپانیا و ترکیه نیز در این مدت به 280 میلیون تومان می‌رسد.

مدیریت واردات یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین برنامه‌های مدیریت منابع ارزی و حفظ و ایجاد اشتغال است که باید بیش از همه به آن توجه کرد و اجازه نداد فرصت‌های شغلی با واردات برخی کالاها از بین برود، آیا روند واردات کالاهای عجیب و غریب بیشتر خواهد شد یا دولت با برنامه‌ریزی صحیح مانع از تکرار اشتباهات قبلی خواهد شد؟ »

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر