کد خبر: 6832
A

مروری بر روزنامه های سه شنبه دوم آذرماه

روزنامه های اصلاح طلب امروز موضوع لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد و واکنش شدید رئس جمهور را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که موضوع برجام و اقدامات احتمالی ترامپ از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

مروری بر روزنامه های سه شنبه دوم آذرماه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روزنامه های اصلاح طلب پاسخ روحانی به نامه مطهری را در کانون توجه قرار داده اند.

 
 
 

روزنامه ابتکار در گزارشی با عنوان«راس امور کجاست» با اشاره به واکنش قوا به لغو سخنرانی علی مطهری، نایب رییس مجلس در مشهد نوشت:« لغو سخنرانی علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی که قرار بود به مناسبت اربعین در مشهد برگزار شود واکنش‌های بسیاری را نسبت به وزارت کشور و دستگاه قضایی به‌همراه داشت. این اتفاق در حالی افتاد که به‌تازگی محمد رحیم نوروزیان به‌جای جواد منصوری ازسوی وزیر کشور به‌عنوان فرماندار مشهد منصوب شده است. هر چند که عبدالرضا رحمانی‌فضلی در دستوری به معاون سیاسی این وزارتخانه خواستار تشکیل هیاتی به‌منظور بررسی علت لغو این سخنرانی شده است اما مجلسی‌ها در این مورد همچنان بر استیضاح وی و اعمال تغییرات در بخشی از کابینه که به‌نوعی آن را در اقدامات گذشته دادستان مشهد درجهت لغو کنسرت‌ها نیز مقصر دانسته اصرار دارند.

قانونگذاران معتقدند اقدام دادستان مشهد در شرایطی‌که میزبانان علی مطهری برای برگزاری این مراسم در جهت اخذ مجوزهای لازم اقدام کرده آن هم در شرایطی که برگزاری مراسم‌های مذهبی نیاز به اخذ مجوز ندارد به هیچ‌‌وجه توجیه قانونی ندارد ضمن‌اینکه نمایندگان مجلس براساس اصل 86 قانون اساسی به مدت 4 سال از مصونیت پارلمانی و قضایی برخوردار هستند بنابراین نمی‌توان این اقدام را قانونی دانست. بهارستان‌نشینان معتقدند دستگاه قضایی که مطابق با اصل 156 قانون اساسی پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی بوده نباید با نماینده ملت در شرایطی‌که مطابق با اصل 27 قانون اساسی از حق آزادی بیان برخوردار بوده چنین برخوردی می‌کرد. کارشناسان سیاسی نیز با انتقاد از عملکرد وزارت کشور و دستگاه قضایی معتقدند جدای از اینکه مطهری در جایگاه نایب رییس مجلس از حقوق ویژه‌ای برخوردار است به‌عنوان یک شهروند نیز دارای حق و حقوقی بوده که نباید نادیده گرفته می‌شد و پیرو آن خواستار شفاف‌سازی دستگاه قضایی در این رابطه که دادستان مشهد با استناد به کدام قانون که بالاتر از قانون اساسی که در راس امور کشور قرار دارد به این اقدام مبادرت کردند ضمن‌اینکه این برخورد غیرقانونی دادستان مشهد با نماینده نهاد قانونگذاری کشور را ناشی از گرایش سیاسی وی دانستند که به‌طور قطع به‌عنوان الگویی در سطح جامعه می‌تواند خطر ترویج قانون‌گریزی را در سطح عموم به‌همراه داشته باشد. لازم به ذکر است که دفتر آیت‌الله علم‌الهدا نیز با صدور اطلاعیه‌ای هرگونه ارتباط وی با لغو سخنرانی علی مطهری را رد کرد در این اطلاعیه آمده«اعلام می‌دارد آیت‌الله علم‌الهدی اصلاً به چنین سخنرانی و مراسمی توجهی نداشته است و این حق را دارد که علیه شخص مفتری اقدام قضایی کند و در صورت عدم‌جبران تشویش اذهان عمومی توسط این شخص، اقدام خواهد شد.»»

تکرار اتهام قدیمی درباره رئیس دولت اصلاحات/ کنایه کیهان به نامه روحانی 
 

اما روزنامه کیهان در واکنش به نامه روحانی در تیتری کنایه آمیز با عنوان« لغو این سخنرانی کمر ملت را شکست! نه بیکاری و رکود و حقوق نجومی » نوشت:« لغو یک سخنرانی در مشهد موج جدیدی را در میان دولتمردان، مدعیان اطلاح‌طلبی و رسانه‌های آنها به راه انداخته است و این در حالی است که سخنران فقط یک مهره است و پروژه اصلی حاشیه‌سازی برای فراموش کردن مسائل و مطالبات اصلی مردم، از جمله بیکاری، رکود و رسیدگی به حقوق‌های نجومی است. لغو سخنرانی یک نماینده مجلس باعث شد تا اتفاقات عجیب و غریبی رخ دهد و بلافاصله شاهد موضع گیری‌های فوری از سوی برخی دولتمردان و نمایندگان طیف اصلاح طلب باشیم که در راس آنها نامه علی مطهری به رئیس جمهور بود که باز هم تهمت پراکنی و تهدید رئیس جمهور را به همراه داشت. می‌گوییم «باز هم» چرا که علی مطهری در این گونه اقدامات و بیان ظن و گمان‌های خویش در نامه‌های سرگشاده و سپس عذرخواهی سابقه دارد. البته در مورد نخست یعنی بیان ظن و گمان به صورت تهمت و افترا از آنجا که جارچیان رسانه‌ای هم‌سو با خویش را به همراه دارد معمولا با آب و تاب فراوان به آن پرداخته شده و به مورد دوم یعنی عذرخواهی وی معمولا با دیده اغماض نگریسته شده است.

در حالی که کشور با مشکلاتی اساسی نظیر آلودگی هوا، بیکاری، رکود، فیش‌های نجومی و... مواجه است و چند ماهی بیشتر به پایان دولت نمانده پرداختن و پر رنگ کردن لغو یک سخنرانی با چه هدفی صورت می‌گیرد؟ به راستی اگر در مورد مشکلاتی که مردم با آن دست به گریبان هستند یا معضلاتی مانند فیش‌های نجومی که 6 ماه از مطرح شدن آن می‌گذرد دولت به همین سرعت واکنش نشان می‌داد آیا بسیاری از آنها تاکنون رفع نشده بود؟

حاشیه‌هایی برای دیده شدن

شخصی مانند علی مطهری چیزی برای نگفتن باقی نگذاشته است. هم او بود که اظهارات توهین آمیزش در همین اواخر در مورد امام رضا (ع) در دانشگاه سمنان موجی از اعتراض را نسبت به او برانگیخت و کار به آنجا رسید که خود وی گفت: «بهتر بود آن حرف را در مورد امام رضا (ع) نمی‌زدم».

در چنین حالتی مشخصا فرد از لغو برنامه سخنرانی خود بهره بیشتری خواهد برد چرا که در صورت برگزاری این سخنرانی نیز شخص علی مطهری نکته نگفته دیگری باقی نگذاشته است که به آن چنگ نینداخته باشد. چرا که سخنرانی وی در دانشگاه سمنان و جمله توهین آمیز او به ساحت امام رضا (ع) برای توجیه برگزاری کنسرت در شهر مشهد گویای این نکته است.

ضمن آنکه اگر سرعت دولت و برخی نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس در برخورد با معضلاتی مانند آلودگی هوا، بیکاری، فیش‌های نجومی و... مانند موضوع لغو سخنرانی علی مطهری بود شاید بسیاری از آنها تا کنون حل شده بود.»

گفت و گوی شرق با سردار نقدی

سردار نقدی در بخشی از گفتگویش با روزنامه شرق به موضوع دریافت وجه رئیس دولت اصلاحات از شاه عربستان به منظور انجام کارهای سیاسی خبر داد. در ادامه بخشی از این گفت و گو را می خوانیم:

تکرار اتهام قدیمی درباره رئیس دولت اصلاحات/ کنایه کیهان به نامه روحانی 
 

سردار نقدی: آقای خاتمی رفته برای کار سیاسی از شاه عربستان پول گرفته

شرق: اینکه تکذیب شده

سردار نقدی: تکذیب شده؟ از من شکایت کنند و من را محاکمه کنند

شرق:خب نمی‌تواند؛ آقای خاتمی همین الان ممنوع‌التصویر است و محدودیت دارد، چگونه جواب شما را دهد

سردار نقدی: نباید از اینها دفاع کنیم. شما اینها را قاطی کردید و می‌گویید جناحی برخورد می‌کنید

شرق: اگر آقای خاتمی جواب بدهد، بابت محدودیت‌ها نمی‌شود که منتشر شود

سردار نقدی: اولین کسی که در کشور برای مفاسد اقتصادی اعدام شده، چه کسی بوده؟

شرق: فاضل خداداد که به آقای رفیق‌دوست منسوب بود

سردار نقدی: خب، پس مفاسد را جناحی نکنید. کسی که مفاسد و خلاف دارد پرونده‌اش را کنار بگذارید. یک جناح سیاسی با وابسته‌شدن به این افراد خراب می‌شود

آینده برجام با ترامپ

روزنامه اعتماد در گفت و گو با مجید تخت روانچی معاون اروپا و امریکای وزارت امور خارجه درباره برجام ، ترامپ و گفت و گوهای حقوق بشری با اروپا پرداخته است. خلاصه این گفت و گو را در زیر مشاهده می نمائید:

تکرار اتهام قدیمی درباره رئیس دولت اصلاحات/ کنایه کیهان به نامه روحانی 
 

« ایران – اتحادیه اروپا

ایران و اتحادیه اروپا دستور کار مفصلی برای توسعه همکاری‌های دوجانبه دارند.

موضوع سیاست دفاعی ما به هیچ‌وجه و در هیچ شرایطی نمی‌تواند مورد گفت‌وگو و مذاکره قرار بگیرد.

بحث سوریه یک بحث در حال جریان بین ما و اتحادیه اروپاست.

امروز رابطه تجاری با اروپا قابل مقایسه با زمان تحریم‌ها نیست.

مشکلات بانکی

در بروکسل نخستین دور گفت‌وگوهای ما با بانک مرکزی اروپا برگزار شد.

نمی توانیم بگوییم که مشکل بانک‌های بزرگ حل شده است اما گفت‌وگوهای

دو جانبه‌ای در زمینه بانکی با بانک‌های مرکزی کشورهای اروپایی داریم.

کاری که بانک مرکزی اروپا انجام می‌دهد این است که روابط بانک مرکزی ایران و بانک‌های مرکزی کشورهای عضو را تسهیل می‌کند.

باید شرایطی به وجود بیاید که بانک‌های دیگر بتوانند راحت برای حضور در ایران تصمیم‌گیری کنند اما امریکایی‌ها نگذاشته‌اند چنین فضای مثبتی شکل بگیرد.

بعد از انتخابات امریکا ما علایمی مبنی بر تصمیم جدید بانک‌های بزرگ ندیده‌ایم.

گفت و گوهای حقوق بشری

نمی توان هم قطعنامه صادر کرد، هم گفت و گو کرد.

غرب از حقوق بشر هم استفاده سیاسی می‌کند و هم برخورد دوگانه با این مقوله دارد.

در برخی از موضوعات حقوق بشری به دلیل خطوط قرمز، قادر به نزدیک کردن نظرات به یکدیگرنیستیم.

برجام :

اروپایی‌ها بسیار محکم مخالفت خود را با نقض برجام یا زیر پا گذاشتن آن اعلام کرده‌اند.

برجام، سندی است که نه قابل مذاکره مجدد است و نه قابل زیرپاگذاشته شدن.

امریکا موظف است بر اساس برجام، تحریم‌های ثانویه را رفع کند چه تحریم‌هایی که در چارچوب دستورات اجرایی رییس‌جمهور است و چه تحریم‌هایی که مصوبه کنگره را دارد.

اگر امریکا نقض فاحش برجام را مرتکب شود در حقیقت در برابر مردم دنیا آن کشور مسوول عدم اجرای برجام شناخته خواهد شد.

تداوم برجام در گروی اجرای کامل تعهدات توسط همه اعضای این توافق است.

 تکرار اتهام قدیمی درباره رئیس دولت اصلاحات/ کنایه کیهان به نامه روحانی
 

اما روزنامه جوان در گزارشی باعنوان« اشتغالزایی برجام اما برای خارجی‌ها » نوشت:« ا اعلام رفع تحریم‌ها در پسابرجام انتظار می‌رفت کشورهای غربی با وارد کردن تکنولوژی‌، اقدام به سرمایه‌گذاری در ایران کنند اما اکنون با سرازیر شدن برندهای لوکس عملاً به جای جذب سرمایه، فقط کالاهای مصرفی غیرضروری وارد ایران می‌شود،این کالاهای به اصطلاح بنجل ازچین گرفته تا آلمان، فرانسه و... در 10 ماه گذشته دربازار‌های ایران جولان می‌دهند و دولت در عمل پس از برجام شعار ایجاد اشتغال را برای غربی‌ها محقق کرد!

 

اخبار رسیده از صنعت و تولید حاکی از آن است که تولیدکنندگان ایرانی با روند رو به رشد کالای وارداتی حال و روز خوشی ندارند و تعداد زیادی از کارگران بیکار شده‌اند. به طوری که براساس آمار گمرک در 10 ماه گذشته از سنجاق قفلی گرفته تا پودر کاکائو، پف‌فیل، غذای سگ و گربه، مکمل‌های غذایی وانواع کالاهای مصرفی که مشابه داخلی دارند ،وارد کشورشده است و درمقابل میزان واردات مواد اولیه به شدت کاهش یافته است.

مروری بر آمار گمرک نشان می‌دهد، قبل از آنکه پژوها و رنوهای فرانسوی راهی جاده‌های ایران شوند، اجناس بنجل فرانسوی به بازار ما رسیده‌اند. فرانسه که در جریان مذاکرات هسته‌ای، بیشترین کارشکنی‌ها را در حصول توافق انجام داد، در ماه‌های پس از اجرای برجام، ایران را به بازار اجناس مصرفی و دم دستی خود تبدیل کرده است. در این میان، به نظر می‌رسد برخی در داخل کشور به فکر اشتغال جوانان فرانسوی هستند و این اجناس مصرفی را از فرانسه وارد کشور می‌کنند. »

منبع: تابناک

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر